Ny sykkel, ser etter merker

Startet av chrizmo, 5 desember 2006, 19:58:22

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

chrizmo

Jeg vurderer å kjøpe en ny sykkel isteden for å oppgradere den gamle, problemet er at jeg ikke har fulgt med på utviklingen de siste par årene. Så jeg vet ikke hvilke merker som er bra, dårlig eller totalt sugende. Hva jeg vet derimot, er at de store "elkjip-aktig" kjedene ikke funker. De som alle andre store tar inn kjente merker og ansetter folk med lite kunnskaper (Prøv å kjøp en PC på elkjøp a)


Så jeg er ute etter en sykkel som takler flatland, men kan brukes til ramp og street siden jeg begynner å bevege meg litt inn i det området. Sykkelen skal helst ikke koste mye mer enn 5000 men jeg takler høyere hvis jeg kjøper god kvalitet. Jeg er nødvendighvis ikke hypp på det "pro-este" på markedet, men noe som er mellomtingen mellom nybegynner og pro. Middels om du vil.

Jeg har fått tips om Twenty og Alone, men er nysgjerrig på de andre merkene som Fly, WeThePeople, Dragonfly osv. Fant ut at jeg kan få Trek grisebillig, men det lille snevet av sunn fornuft jeg har igjen får meg til å tenke på at dette er en samlebåndssykkel som kanskje ikke er ypperste kvalitet.

Så, fyr løs med alle tips dere måtte ha gjemt unna

MM

Wethepeople, fly, og twenty er veldig brae merker.
Om du skal prøve flatland kan det bli litt vanskelig med en BMX som ikke e "egnet" til det.
Jeg ville anbefalet deg å kjøpe en street sykkel.
Grunnen er at med den så kan du både kjøre street og park.
Du kan også pusle litt med flatland en gang i blant.
Men om du finner ut at flat blir din greie bør du gå over til en flatsykkel.
Grunnen er at det er en annen geometri på rammene enn de andre syklene som ikke er beregnet til flat.
Jeg har avogtil lånt flatsyklene til venner av meg. Det er vrient å sykle park og street med flatsykkel.
Det er i allefall min meneing. ;)

Du bør gå for en av de merkene du nevnte i din post ovenfor.
Men styr unna trek og felt. :P

Men pliiis: Kan du prøve å søke neste gang?

chrizmo

Sitat fra: MM på  5 desember 2006, 21:11:22
Men pliiis: Kan du prøve å søke neste gang?

Alt for deg! Takk for hjelpen

OleA

#3
Flatsykler for tiden har som regel en mye raskere geo enn det streetsykler har, og å finne noe som er passelig til begge er tricky. Kjøp en streetsykkel med frambrems og 4 pegs, kjøp evt. 2 ekstra hvis den bare kommer med 2.
http://www.bmxelement.no/index.php?action=prodinfo&prod=1348&o=y
Der har du en ganske grei sykkel, med ikke altfor lang toptube. Har hørt at bremsen kanskje ikke er den beste, men strengt tatt så trengs det ikke en særlig sterk brems til de fleste flat trick.

Sitat fra: chrizmo på  5 desember 2006, 19:58:22
Jeg har fått tips om Twenty og Alone, men er nysgjerrig på de andre merkene som Fly, WeThePeople, Dragonfly osv.

www.bab.no Har jo en super WTP flatsykkel, Metric, men tror ikke den vil holde særlig til street. Den er trolig sterk nok, men kanskje ikke egnet geometrisk sett. Fly produserer jo ikke flat deler lenger, det sørger underselskapet Suelo for, og de gjør det bra, men har ingen komplette flatsykler. De produserer bare enkelt deler. 
Street rammene til Fly tror jeg ikke er spes egnet til flat, samme med Dragonfly syklene (selvom de også har et par middelmådige flatsykler).

Det er vanskelig å kombinere for å få en bra allround sykkel, men jeg ville da trolig gått for en twenty Marshall 3pc, også kanskje byttet noen deler etter ønske.

Sitat fra: chrizmo på  5 desember 2006, 19:58:22
Fant ut at jeg kan få Trek grisebillig, men det lille snevet av sunn fornuft jeg har igjen får meg til å tenke på at dette er en samlebåndssykkel som kanskje ikke er ypperste kvalitet.

Hold deg langt unna den.


Skriver mer hvis jeg kommer over noe lurt.

Edit: http://www.flatlandfuel.com/item.jhtml?UCIDs=849786%7C889295&PRID=1561865 husker det var et par på www.pedalbmx.com som brukte denne til både flat og park sykling, de bare satt på street pegs på den.
Har selv ingen erfaring med sykkelen eller merket generelt, så dette tar jeg bare utifra hva andre har skrevet.
K-town / Granli knights