Styrestamme forsvunnet, hjelp!

Startet av Spiff, 27 juli 2011, 20:20:45

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Spiff

Heisann

Driver og fikser opp min gamle Haro bmx, har ikke vært i bruk de siste 15 åra nå, så da har styrestammen på denne forsvunnet, får da ikke festa styret og prøver og lete opp styre stamme på nett, men finner ingen som passer, innvendig mål på gaffelen er litt i overkant av 21mm, hvis noen kan ha noe sånt liggende hadde det vært til stor hjelp!

kan ordne bilder også om jeg er dårlig til og forklare meg

mvh Lars Morten

eirik s

Jeg regner med at du snakker om et stem:
. Siden sykkelen din er så gammel, tror jeg du dessverre vil slite litt med å finne noe som passer, av to grunner: For det første bruker ikke BMX-sykler den type stems lenger (dvs med et skaft som tres nedi gaffelen), men denne typen :
(som tres utenpå gaffelen). For det andre har gafler, styrelager osv fått større dimensjoner siden da, så du vil heller ikke finne nye gafler som passer i ramma di. Så det kan faktisk høres ut som også ramme og gaffel er mer eller midre ubrukelig.

Det kan hende at noen av de gamle gutta har noe liggende, men det er få av dem som henger her. Jeg har et sånt stem sjøl, men det er dessverre i bruk. Tviler på om jeg fremdeles har flere, men jeg kan godt prøve å grave litt i arkivene.

P.S. Det er mulig jeg svartmaler veldig her nå, så hvis du legger ut et bilde av sykkelen din (kanskje spesielt området rundt gaffel/styrelager), så kan du få et litt mer konkret svar. Hvilken type/årsmodell Haro er det?

Spiff

fikk greie på at det var ny måte og feste styre på når jeg var innom bab (bab.no)
løsningen var og bytte gaffel, men har ikke lyst og bytte gaffel før jeg har prøvd og få tak i noe som passer i hvertfall. er på ferie nå, så skal ta og legge ut bilder så fort jeg komme meg hjem i fra ferie

Lars Morten

eirik s

#3
Som sagt: Hvis du har et sånt stem som jeg tror, vil det ikke hjelpe å kjøpe en ny gaffel, fordi dimensjonene på gaffel/styrelager/stem har forandret seg siden den typen var i bruk.

Edit: Og ikke for være slem mot Bab-folka, men siden Kristian på verkstedet har hatt ferie de siste ukene, så er det nok ingen av de andre der som er "BMX-kompetente" nok til å kunne svare på spørsmål om deler som er 15+ år gamle. Sorry...

Spiff

#4
ting tar tid ja, hadde i grunn glemt dette bort, men her er da bildene









http://i1138.photobucket.com/albums/n533/mortebrell/093.jpg
som du ser så har jeg stem her, og mangler styrestamma


edit: siste bilde vil vist ikke funke

eirik s

And the plot thickens...
Ser ut som en kombinasjon av gammalt og nytt. Det der tør jeg nesten ikke å svare noe mer på uten å ha sett/prøvd i virkeligheten. Umiddelbart ville jeg sagt at stem og gaffel ikke passer sammen, men jeg regner med at du har hatt sykkelen skrudd opp før, så da er det noe annet ute og går...
Går det an å tre stemet utenpå gaffelen? Eller tenker du at den delen som mangler skal inni gaffelen? Jeg har en mistanke om hvor landet ligger, men igjen, så vil jeg være litt forsiktig med å uttale meg for skråsikkert.

P.S. Hvor har du sykkelen fra? Ramma er en Haro Group 1 fra midten av 90-tallet (dvs racing, ikke freestyle, btw), men jeg tviler på om den gaffelen og de hjula kom med sykkelen originalt. Spennende...

Spiff

en kompis av meg som hadde den etter meg, år jeg hadde den var det ikke frambremser på den, så han bytta ut framgaffel og sånn og monterte frambrems, diameteren på stemmer går utenpå den diameteren på de få gjengene som sitter igen i framgaffelen, så det har vært en spesiell styre stamme her.
tror det letteste er og ta bort stemmet og få tak i oldschool styrestamme til denne, har funnet en på www.duells.no sine hjemmesider, men det er ganske langt til en forhandler som fører deler i fra de herifra og det er heller ingen der som svarer på mail. men håper jo det er mulig og få tak i de etterhvert da.
hadde ikke peiling på at dette var en racing ramme, men det får så være, er artig med oldschool sykkel uansett syns nå jeg, håper og få tak i alt av deler så jeg kan bruke denne til neste år

Don Runo

Vet ikke om du er på forumet lenger, men jeg har funnet  en sjappe som lager kopier av old-school parts. Sjekk ut http://www.porkchopbmx.com/Stems_c37.htm
Wethepeople Norge      Truls Lier for 2 timer siden: vi må bli flinkere å bruke bmx.no

Spiff

nydelig, er vel bare og bestillr da :D tusen takk

Spiff


jaja, tenkte jeg kunne dele med andre hvordan resultatet ble, bestilte nytt stem i fra porchchops, fikk den på døra etter ca en uke, så det var jo kjapt nok :)
har fått sykla litt på den i sommer, merka fort at det er lenge siden jeg har sykla ja :P
bilde:


og forresten hva er forskjell på freestyle og race egentlig?

Don Runo

Dette var gla'saken sin. Bare hyggelig å hjelpe. Har et 1984 Blue Max-prosjekt på gang, og da skal jeg gå bananas på porkchop og planet bmx.

Racesykler er laget for fart, så det betyr andre rammematerialer og annen geometri som skal gi akselrasjon og stabilitet over hopp, og smalere dekk for akselrasjon.
Freestyle lages av stål for å tåle litt mer tryning, og det legges vekt på at en sykkel skal feks være lett å rotere med på hopp, noe racingfolket ikke bryr seg om.

Som forskjellen på skøytene til Hjalmar Andersen og Tonya Harding. (hei hei referansepoliti)

Wethepeople Norge      Truls Lier for 2 timer siden: vi må bli flinkere å bruke bmx.no

eirik s

Racing er førstemann i mål:
http://www.youtube.com/watch?v=VzcaWX6_kj0#

Freestyle er basically alt annet du får opp hvis du søker på BMX. Men det innebærer altså å gjøre tricks.

Til slutt: Jeg ville anbefalt deg å sette styret en god del lenger tilbake, selv om det kanskje føles litt rart sammenliknet med "normale" sykler.