Har jeg dummet meg ut på valg av sykkel?

Startet av t33zr, 26 juli 2011, 15:30:08

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

t33zr

Min første post på forumet her, så det er kansje høffelig av meg å introdusere meg.

Jeg heter Ole, 27år og kommer fra Ålesund.
i 7-8år har jeg syklet biketrial (for de som vet hva det er) veldig aktivt.
2 kompisser av meg har syklet litt bmx, og nå fikk jeg sug etter å teste litt å se hva det byr på.
Jeg har handlet mest sykler fra utlandet og det gjorde jeg denne gangen også.
www.chainreactioncycles.com.

Jeg var usikker på hva jeg skulle se etter, alle er jo så sabla like.
Når det kommer til geometri så har jeg INGEN anelse.
Geometri i biketrial måles helt forskjellig fra bmx.

Jeg studerte den "størrelse på sykkel" tråden, men det var HELT avglemt når jeg bestilte meg sykkel.
Jeg var mye mer opptatt av at sykkelen skulle være passelig lett.
Enden på visa er at jeg havnet med denne sykkelen: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=65894
Den valgte jeg fordi den hadde bakbrems, var 10,7kg og grei pris på for en førstegangs sykkel.
I etterkant kom jeg på det der med høyde og størrelse. så jeg sjekket hva jeg hadde kjøpt.
Nå ser jeg at den sykkelen jeg har kjøpt har denne geoen:
Toptube 19"
Headtube 74.5°
Chainstay 13"
Vekt 10.7kg

Jeg er 1.76 og nå går jeg å lurer på om sykkelen er ALT for liten...?

warland

Hei Ole :) Beklager å måtte si dette men sykkelen er så si ganske liten, du merker nok forskjell viss du prøver f eks sykkelen min som har 21" TT (top tube) men sykkelen du kjøpe er en veldig bra nybegynner sykkel :) viss det er noe du kan gjøre vill vell det vert å bytte ramma, eneste råd jeg kan gi ;) Men hvor stor er hjulene? de er 20" ikke sant? litt vanskelig å se på bilde.
"BMX is changing my perspective of the way i look at life" Sykkelen min

Johan

Sitat fra: t33zr på 26 juli 2011, 15:30:08


Jeg er 1.76 og nå går jeg å lurer på om sykkelen er ALT for liten...?

Ja, den er for liten
HMLVK BMX Crew

Johan

Sitat fra: warland på 26 juli 2011, 15:39:13
Hei Ole :) Beklager å måtte si dette men sykkelen er så si ganske liten, du merker nok forskjell viss du prøver f eks sykkelen min som har 21" TT (top tube) men sykkelen du kjøpe er en veldig bra nybegynner sykkel :) viss det er noe du kan gjøre vill vell det vert å bytte ramma, eneste råd jeg kan gi ;) Men hvor stor er hjulene? de er 20" ikke sant? litt vanskelig å se på bilde.
Tror ikke det finnes 19" hjul...
HMLVK BMX Crew

warland

Sitat fra: Johan på 26 juli 2011, 15:43:37
Sitat fra: warland på 26 juli 2011, 15:39:13
Tror ikke det finnes 19" hjul...
Var ikke det jeg mente, lurte på om hjulene var 20" pga finnes bmxer med 18" hjul, som bruker mindre rammer som 18" og 19" rammer ;)
"BMX is changing my perspective of the way i look at life" Sykkelen min

Tønsberg Sebastian

I love my bike!:)

the one taste.

cc

Ramma er kort ja, du kan vel nødkompensere litt med å justere styret litt lengre frem og sånt'no, men en ramme fra en billigsykkel er vel noe av det første du bytter ut dersom du ønsker å virkelig satse på bmx fremover, så dette er ikke verdens undergang. Likevel, har du mulighet til å bytte ramme til noe litt lengre er nok ikke det så dumt å få gjort, de fleste som sykler freestyle har minst 20" toptube, gjerne 20,5".

t33zr

Sykkelen kommer sikkert torsdag tipper jeg, så da får jeg smelle den sammen å ta en liten spinn.
Tror jeg ikke har stått på en bmx siden jeg var 16år, så vet ikke hva jeg skal forvente meg.

Kansje jeg skal lage en liten video av første riden min, så dere har noe å le av :)

SK

Jeg er 1.87 høy og sykler med 20,6 ramme noe som egentlig er alt for kort for meg, men jeg har blitt vant med den så jeg synes den er god å sykle på.  Jeg synes du skal prøve den, før du bestemmer deg noe mer :) (selv om 19" er ekstremt kort) Lag film ! bra idèe!

Forressten hvordan er det med skateparker og spots i Ålesund? Jeg kommer fra Sunndalsøra(litt lengre inn i fylket) og har lenge hatt lyst å ta turen utover å se litt?
- Streeter on the spare time -

"Swallow bitch! There's children starvin' in Africa!"

Don Runo

Den korteste sykkelen jeg har prøvd er 20.0". Jeg er 176. Den som skjer sånn praktisk når du sykler på den er at det skal mye mindre til å loope ut både forover og bakover. Det kan sammenliknes med å kjøre et altfor kort snowboard om du har prøvd det. Det er ikke noe tail eller nose som tar av for landinga. Ustabilt forover og bakover.

Du vil kanskje merke at det blir litt krangling mellom knær og stem også.

En 19" hadde nok jeg sendt i retur eller byttet ramme på, for jeg er redd du ikke vil få noe bra førsteintrykk av bmx på den. Jeg syklet trial før ( http://www.youtube.com/watch?v=inEPdaECbc4 ), og gikk fra en 26" trialsykkel til en 20.6" bmx. Bmx føles knøttlite i starten uansett, men jeg er redd 19" aldri er noe du blir komfortabel med.

Hvis du går for å kjøpe ny ramme, lag en tråd hvor du spør om hva du skal se etter, slik at delene du har passer på ramma du kjøper.

Wethepeople Norge      Truls Lier for 2 timer siden: vi må bli flinkere å bruke bmx.no

Ruggeland

Du har nok kjøpt noe som er en barnesykkel. En voksen mann bør ha minst 20,75" ramme. Styret er en god tomme lavere enn hva som er normalt, og hjulene er ganske svake så vidt jeg kan lese meg frem til. Enkeltbunnede felger og åpne eller semi-lukkede lagre i nav er desverre ikke en oppskrift for holdbarhet, bare lav pris.

Når det er sagt har jeg sett trialsyklister sykle på de rareste bmxer før og fått det til. Enkelte av delene her er også helt kurrante og kan brukes videre på andre sykler. Men alt i alt er jeg redd du har kjøpt deg noe du må gjøre en del med for å bli fornøyd. Nå vet jeg ikke hva du har av budsjett, men jeg tror jeg ville solgt eller sendt denne i retur, og kjøpt noe annet. Jeg er redd du ikke kommer til å bli fornøyd før du praktisk talt har bygget deg en ny sykkel.
Sitat fra: MCM på 26 oktober 2010, 15:19:49
Jeg tror dere trenger å putte et stetoskop opp i ræva for å lytte på deres egen drit.

t33zr

Sitat fra: SK på 26 juli 2011, 20:31:29
Forressten hvordan er det med skateparker og spots i Ålesund? Jeg kommer fra Sunndalsøra(litt lengre inn i fylket) og har lenge hatt lyst å ta turen utover å se litt?

Vel, her er en pitteliten skatepark, men den er jaggu ikke noe å skryte over. en liten box med rail, og en quarterpipe av bettong.
Spots ellers tror jeg det er bra med, mye street og det finnes en del railer rundt om kring, men jeg tror jeg ALDRIG har sett noen med bmx i bysentrum før

Sitat fra: Meruno på 27 juli 2011, 02:02:59
Hvis du går for å kjøpe ny ramme, lag en tråd hvor du spør om hva du skal se etter, slik at delene du har passer på ramma du kjøper.

Vel, tror jeg bygger den opp og ser hvordan den føles ut...
Rammebytte er noe jeg er åpent for :)
Den filmen din har jeg faktisk sett før! skikkelig oldschool...
En jeg laget i 2009 tror jeg...
http://vimeo.com/5576808

Sitat fra: Ruggeland på 27 juli 2011, 10:06:40
Du har nok kjøpt noe som er en barnesykkel. En voksen mann bør ha minst 20,75" ramme. Styret er en god tomme lavere enn hva som er normalt, og hjulene er ganske svake så vidt jeg kan lese meg frem til. Enkeltbunnede felger og åpne eller semi-lukkede lagre i nav er desverre ikke en oppskrift for holdbarhet, bare lav pris.

Jeg kjøpte denne fordi den hadde lav pris, jeg orker ikke kaste bort 10.000 på en sport jeg ikke liker.

Sitat fra: Ruggeland på 27 juli 2011, 10:06:40
Nå vet jeg ikke hva du har av budsjett, men jeg tror jeg ville solgt eller sendt denne i retur, og kjøpt noe annet. Jeg er redd du ikke kommer til å bli fornøyd før du praktisk talt har bygget deg en ny sykkel.

Jeg har ikke noe spesiellt budsjett, men i løpet av de 6-7årene jeg har syklet trial vil jeg tippe jeg har brukt nermere 150k - 200k på sykkel, klær, utstyr og deler.
I tilleg kommer alle reisene jeg har vert på. Canada, Latvia, Sverige osv...
Derfor valgte jeg og kjøpe en billig bmx sykkel til å starte med, så får jeg se videre om det er noe jeg vil bruke mer penger på.
Men jeg har skjønt at sykkelen er meget kort, jeg får se hvordan den oppfører seg og så får jeg eventuelt spandere på en ny ramme.
Har også i planene og kjøpe et annet styre.

t33zr

#12
Update:

Sykkelen dukket opp i dag og har såvidt fått rukket å smekket den sammen.









Smekket på Echo SL titanium pedalene mine :) (254g totalt :D)
Har bare rulla rett uttenfor huset i 3 minutt enda, så vet ikke helt hva jeg skal si.
Kommer en kompiss med BMX i morra, så får teste den og se forskjellen.

Borgemeister

Wow... jeg tror du bør bytte tilbake de pedalene hvis du skal holde på en del med bmx.. leggene dine kommer nok til å se ut som et høvleri etter ei lita stund
Hurr durr

eirik s

Jepp. Bytt pedaler. Det er faktisk relativt vanlig med plastpedaler, tror det eller ei.

Ellers, hvis styret føles for lavt, så kan du sette stemet "opp ned". Da vil det komme høyere.