Hvilke pegs? (Pegs veiledning/guide for Nybegynnere!)

Startet av elenieN, 16 august 2012, 15:17:29

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

elenieN


Hei! Jeg søkte meg ihjel uten å finne informasjonen jeg trengte til valg og kjøp av mine første pegs men fikk strålende hjelp her og fra Bmxelement.no og tenkte jeg skulle samle all informasjonen jeg fikk tak i så andre nybegynnere kan komme hit for informasjon og tips, vil da holde denne første-posten oppdatert med all informasjon som blir lagt inn i tråden, bare å bidra! :)

Valg av Pegs?
Pegs er Metall og Plegs er av plast.
Valg av pegs går IKKE på type sykkel, men hva du skal bruke pegsene til/på. Pegs er et valg av slitestyrke, vekt, pris og hvor bra det glir på hvilket underlag du skal bruke.
feks: mange foretrekker Pegs til Street/Sommer og Plegs til Park/Vinter, det er også pegs som passer spesielt bra til Flatland eller Street/Park.
Flatland-pegs har gjerne en større diameter og har en annen overflate som gjør det enklere å få grep med både hender og føtter, disse egner seg ikke til Grinding.

Om du er usikker på hva du skal starte med så er det mange som anbefaler Plegs å starte med, link til slike kan du finne lengre ned i innlegget.

Greit å merke seg at i aller fleste innendørse parker o.l krever de at du bruker Plegs i stedet for pegs, for å hindre skader på plater/anlegg, hvorvidt det skader mindre vet jeg ikke, men det er vanligvis ikke lov fordet.

Hva er bra/dårlig med Pegs:
+ Grinder best
+ Metall pegs tåler mest
+ Alu er lettest
+ Grinder best på "grove" overflater (Betong o.l)
- Stål er tyngst
- Dyrest

Hva er bra/dårlig med Plegs:
+ Plast er billigst
+ Lett
+ Grinder best på "Fine" overflater
+ Best All-round og blir anbefalt til nybegynnere av de fleste.
- Tåler ikke like mye
- Kan brekke/total ødelagt om blir brukt for hardt

Størrelse:
Pegs passer alle BMX sykler så her er det bare å kjøpe de man vil.
Pegs blir laget i 2 størrelser  10mm(3/8") og 14mm.
Vanligvis på sykkler i dag så har man 10mm på framhjulet og 14mm på bakhjulet.
Nå blir det mer og mer "Female bakaksling" som vil si at mange bruker 10mm pegs/plegs både foran og bak


Forslag til kjøp av Pegs:
Fly Stål peg fra BmxElement.no selges stykkvis (1 og 1)
Premium Shadow Pegs fra Trondheimsykkel.com selges i par (2 og 2)
Animal Butcher ALU pegs fra BmxElement.no selges stykkvis (1 og 1)
Cult Doomsday Peg (Fant ingen norsk nettbutikk som selger disse)

Forslag til kjøp av Plegs:
Gsport Pleg fra BmxElement.no selges stykkvis (1 og 1)
Stolen Thermalite Pegs fra ChainReactionCycles.com selges stykkvis (1 og 1)

Verktøy:
For å feste pegs trenger du verktøy som heter pipenøkkel. Mutteren skal altså skrus fast inni pegen.

Kom gjerne med flere forslag så vi kan holde denne oppdatert! evt si ifra om noe av informasjonen jeg har kommet med ikke er korrekt/burde rettes på.

Video: Tech Tips: BMX Pegs - Materials and Installation (engelsk)  How to Install BMX pegs (engelsk)
Kilder: BmxElement +Andre emner på BMX.NO
Brukere som har hjulpet med denne tråden: SteinG F-Biker slm Krølle Warland SkedsmoSimen Tønsberg Sebastian
(vis du ikke vil ha navnet ditt i tråden, bare send meg en PM her på BMX.NO så fjerner jeg deg, du kan også legge anonyme bidrag til tråden via Personlig melding)
___________________________________________________________ ___________________________________________________________ __________________________________
Orginalt Innlegg:

Hei, jeg søkte litt rundt på forumet og jeg klarte ikke å finne noe skikkelig svar på dette i min situasjon, kan være at jeg var veldig dårlig til å lete, men uansett.

jeg har en WTP Volta sykkel (trykk for lenke) og vil ha pegs, til for det meste litt all-round bruk, da jeg ikke har en spesiell stil helt enda, da jeg er veldig fersk, så vil ha noen "Nybegynner" pegs da, som tåler en trøkk og kan brukes til det meste, jeg er veldig tung, så vet ikke om det har så mye å si på hvor sterke de evt vil være, rimelig sikker på at jeg ikke vil ha noe annet enn metall.

da jeg ikke har syklet BMX på 5 år så er jeg veldig rusten, og større.. driver enda å trener meg opp igjen og håper på mye moro :) så har du noen forslag til en nybegynner om evt tilbehør/utstyr som er lurt å ha, ikke vær redd for å si ifra :P
// Nybegynner\\

fredrik69

Kjøp noen fra element !
Jeg kan ikke anbefale noe,men alt fra bmxelement er bra :)
Og pegs /plegs er plast eller stål ;)

elenieN

Hei ja tenkte jeg skulle gjøre det, fikk også bekjed om hvilke som var gode av de gode gutta hos bmxelement, men problemet mitt nå er at jeg glemte å spørre hvor store... jeg viste ikke at det var forskjell.

tenkte å kjøpe DISSE. også er jeg litt usikker på om de selges 1 og 1, for vil helst ha 4 å starte med, evt fjerne de på siden jeg ikke bruker etterhvert.

Hva for forskjellen mellom 14mm /10mm ? hva burde jeg evt kjøpe? hva er vanlig?
// Nybegynner\\

elenieN

Tror jeg kjører "Little Ones Peg" for passer til begge, men tusen takk for hjelp :)  blir nok stål jeg går for da jeg er veldig tung og vil at de skal tåle litt ekstra.

1 siste spørsmål om mulig, hva er forskjellen på "Peg og Pleg" ?
// Nybegynner\\

slm

En pleg er laget av plastikk, mens en peg er laget av f.eks stål ;)

fredrik69

Sitat fra: elenieN på 16 august 2012, 21:45:14
Hei ja tenkte jeg skulle gjøre det, fikk også bekjed om hvilke som var gode av de gode gutta hos bmxelement, men problemet mitt nå er at jeg glemte å spørre hvor store... jeg viste ikke at det var forskjell.

tenkte å kjøpe DISSE. også er jeg litt usikker på om de selges 1 og 1, for vil helst ha 4 å starte med, evt fjerne de på siden jeg ikke bruker etterhvert.

Hva for forskjellen mellom 14mm /10mm ? hva burde jeg evt kjøpe? hva er vanlig?
Sitat fra: elenieN på 16 august 2012, 21:45:14
Hei ja tenkte jeg skulle gjøre det, fikk også bekjed om hvilke som var gode av de gode gutta hos bmxelement, men problemet mitt nå er at jeg glemte å spørre hvor store... jeg viste ikke at det var forskjell.

tenkte å kjøpe DISSE. også er jeg litt usikker på om de selges 1 og 1, for vil helst ha 4 å starte med, evt fjerne de på siden jeg ikke bruker etterhvert.

Hva for forskjellen mellom 14mm /10mm ? hva burde jeg evt kjøpe? hva er vanlig?
De fleste sykler i dag har 14 mm bak og 10mm aksling foran!

Alle pegs selges vel i par(2 Stk)med mindre det står at de selges stykkvis!?

elenieN

Sitat fra: slm på 16 august 2012, 21:55:30
En pleg er laget av plastikk, mens en peg er laget av f.eks stål ;)


hehe Oki! vel tusen takk til dere :)  ja var innom en del av pegs'a og ser ut til at det er vanligvis stk pris det er snakk om her, et par tilfeller så var det par :) værtfall hos BMXelement :)


// Nybegynner\\


elenieN

jeg har ikke skrudd sykkel på 5år og verktøy er det litt lite av om dagen annet enn bitte små skru trekkere osv som jeg bruker når jeg bygger PC, er det spesielt verktøy jeg burde få tak for å kunne feste disse? evt hvor stor MM til muttere og slikt?  EDIT: Ser de kun hadde 1 par slike på lager, og jeg vil helst starte med 4 da jeg heller da fjerner fra den siden jeg ikke bruker med etterhvert og bruker de som backup om de jeg bruker skulle bli ødelagt/for slitt
// Nybegynner\\

krølle

trondheim sykkel får inn flere pegs om ikke så lenge ;)

warland

Cult doomsday peg, grinda betong i 8 måna, still going strong!
"BMX is changing my perspective of the way i look at life" Sykkelen min

elenieN

Oppdaterte første innlegget med all informasjon jeg har funnet som hjalp meg å ta valget mitt med kjøp av pegs så andre som søker etter det samme kan se i et litt mer oversiktlig innlegg.

om det er noe du vil legge til/noe jeg har skrevet som er feil osv, ikke nøl med å delta i tråden! :)
// Nybegynner\\

fredrik69

Jeg har stolen thermalite plegs,de er gode skriv de opp i plegs!

elenieN

oppdatert :) la også til litt informasjon da jeg fant ut at enkelte foretrekker Pegs til Street, Plegs til Park og at enkelte foretrekker å bruke Plegs om vintern og Pegs om sommeren.
// Nybegynner\\

Ruggeland

Sitat fra: F-biker på 16 august 2012, 21:58:47
Sitat fra: elenieN på 16 august 2012, 21:45:14
Hei ja tenkte jeg skulle gjøre det, fikk også bekjed om hvilke som var gode av de gode gutta hos bmxelement, men problemet mitt nå er at jeg glemte å spørre hvor store... jeg viste ikke at det var forskjell.

tenkte å kjøpe DISSE. også er jeg litt usikker på om de selges 1 og 1, for vil helst ha 4 å starte med, evt fjerne de på siden jeg ikke bruker etterhvert.

Hva for forskjellen mellom 14mm /10mm ? hva burde jeg evt kjøpe? hva er vanlig?
Sitat fra: elenieN på 16 august 2012, 21:45:14
Hei ja tenkte jeg skulle gjøre det, fikk også bekjed om hvilke som var gode av de gode gutta hos bmxelement, men problemet mitt nå er at jeg glemte å spørre hvor store... jeg viste ikke at det var forskjell.

tenkte å kjøpe DISSE. også er jeg litt usikker på om de selges 1 og 1, for vil helst ha 4 å starte med, evt fjerne de på siden jeg ikke bruker etterhvert.

Hva for forskjellen mellom 14mm /10mm ? hva burde jeg evt kjøpe? hva er vanlig?
De fleste sykler i dag har 14 mm bak og 10mm aksling foran!

Alle pegs selges vel i par(2 Stk)med mindre det står at de selges stykkvis!?


For fire år siden vil jeg si dette var spot on. Nå blir det mer og mer female bakaksling, som vil si at man skal ha 10mm pegs/plegs foran og bak. Det er også verdt å merke seg at det er en forskjell på bruk, om det er til flatland eller street/park. Flatland-pegs har gjerne en større diameter og har en eller annen overflate som gjør det enklere å få grep med hender og føtter. Disse er ikke laget for grinding.

Pegs og plegs glir litt ulikt. Pegs glir bedre på grovt underlag, mens plegs gjevnt over glir bedre på det meste annet. Verdt å merke seg at en del (innendørs) skateparker krever at man bruker plegs, mtp. slitasje og skader på platene (jeg er ikke helt sikker på om det egentlig er noe beviser for dette, men forbud er det like fullt).

Ellers veldig fint innlegg! Elsker at folk tar seg tid til å skrive skikkelig og informativt :) Keep it up!
Sitat fra: MCM på 26 oktober 2010, 15:19:49
Jeg tror dere trenger å putte et stetoskop opp i ræva for å lytte på deres egen drit.