Valg av kamera

Startet av Brulle, 1 november 2011, 22:18:21

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Brulle

Hvilket kamera?


Jeg har 6000 kroner jeg skal bruke på kamera, men klarer ikke bestemme meg for hvilket kamera jeg skal velge.


Jeg har hittil sett mest på kameraene Nikon D5100/D90 og Canon 600D. Jeg skal for det meste filme bmx og det er filming jeg kommer til å bruke kameraet mest til, men også en del bilder selvfølgelig. Vil også ha en ok linse som er bedre enn de som følger med i kamera kitene.


Takk for alle svar!
Sindre
-1996

Tjalve

Gopro hd? billig, god nok kvalitet, minnekort, vidvinkel og masse ekstrautstyr. dårlig til fotografering, men til gjengjeld så kan du pisse på det uten at det går istykker.
box fresh

Brulle

Har ikke helt sansen for GoPro av flere grunner. Syntes det er ekstremt lite og derfor ubehagelig å håndtere. Også har du ikke like lett muligheten for ekstra utstyr og heller ikke så mange innstillinger som en speilrefleks har.

Men ellers takk for svar :)
-1996

cc

D90 er et flott kamera, men det var vel også det aller første SLR fra Nikon med videomuligheter? Tenker at autofokus etc er blitt en god del bedre siden første varianten, så hvis 600D er nyere er det kanskje et argument. Noen spes grunn til at du ser på D90 og ikke D5100?

Du bør også forhøre deg om andre i familie eller nær krets har optikk du kan låne. Jeg har kjørt Nikon siden de andre i familien har det, det har vært kjekt å kunne låne objektiv nå og da, og også kjenne seg igjen når man får de andres kamera i hånda for å knipse familiebildene. Har du sett på systemkamera uten speil? De virker som de nærmer seg fullgodt alternativ til DSLR.

Prisjakt-link med noen flere aktuelle filtre for filming: http://www.prisjakt.no/category.php?l=s78010535&cols=6220,6208,197,6209,6479,233&o=prod_rank

Brulle

Vet ikke helt selv hvorfor jeg ser på D90, har vell egentlig bare sansen for det :P Men jeg har en onkel med en god del canon linser så canon er definitivt høyt oppe pga det, og de fleste her jeg bor bruker Canon, men selv liker jeg best Nikon og spør derfor dere. Har fått med meg alle forskjeller, ulemper og fordeler, men fortsatt klarer jeg ikke bestemme meg for hvem jeg syntes er best :/

Kanskje jeg skal gå for 600D? Best til filmin, litt dårligere til bilder? Hva syntes du?
-1996

TønsbergBendik

Jeg kjenner flere som har veldig god erfaring med Canon 550d til filming, 600d er jo oppgraderingen så den er vel enda bedre. (550d har ikke flipskjerm, det har 600d.)

Selv er jeg veldig fornøyd med 60d som har akkurat samme film-mulighetene som 550d eller 600d.'


Alle disse kameraene er i tillegg veldig gode til å ta bilder med.

Brulle

60D var kameraet jeg egnetlig skulle kjøpe, men pga pris ble valget mellom disse andre kameraene.
Men jeg tror jef har bestemt meg for 600D

Takk for alle svar!
-1996

Munkeby

Jeg bruker Canon 550D med batterigrep jeg ikke husker navnet på og dette fisheyet http://www.japanphoto.no/product/objektiver/canon-fatning/fisheye/samyang-8mm-f-3.5-fisheye-for-canon/
Det fisheyet passer på alle ef-s sokkeler som blant annet 600d bruker, jeg er veldig fornøyd med det :)

Brulle

Takk for alle svar, jeg endte opp med Canon Eos 60D :P
-1996