Trenger hjelp forhjulet mitt låser seg når jeg strammer mutterne !

Startet av Pewin9777, 30 august 2012, 17:39:54

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Pewin9777

Heisånn,forhjulet mitt låser seg når jeg strammer mutterne på mine,aldri vært borti det før,så prøvde jeg å ta ut akslingen og se på lagret da er det helt fint også skrudde jeg på konus mutterne igjen alt snurra supersweet så skulle jeg stramme hjulet i gaffelen igjen så var det samme problemet,da låser det seg når jeg strammer ellers må jeg sykle med låst forhjul å det er rimelig kjipt ! takker på forhånd for hjelp ! :)

fredrik69

hadde samme problem før.det viste seg at jeg tatt i for hardt! :P


Kanskje du har strammet for mye du og,kanskje bare slakke litt??




Eller ødelagte gjenger??

Adrian KH Maurud

Om du strammer for hardt klemmer gaffelen sammen lagerne i navet. Tror det funker og løsne lagrene litt, men ikke så mye at det blir slark :P
Sleep, eat, ride, eat, ride, sleep, repeat!

Pewin9777

Takk for begge svarene ! Skal prøve, men hva gjør jeg visst der ødelagte gjenger ? :o

Adrian KH Maurud

Sleep, eat, ride, eat, ride, sleep, repeat!

* aka mads

mest sansynlig er nok at du ikke har strammet konusene hardt nok så de holder i mot hverandre og tåler presset fra mutteren i dropout. Du trenger det som heter konusnøkkler i riktig størrelse og generell forståelse av nav. Stram konusmutterene på hver side mot hverandre, og fintune med å stramme den innerste mot den ytterste. Dette er tidkrevende og kan være vankelig, men hvis du gjør det riktig, så har du et hjul som triller bra, og du kan stramme mutteren som den er ment til å strammes; som en mann!
En vis mann sa en gang: Man ved man ere Haard til Kiernen naar man Røger Post-Mortem!

espen m

hadde samme problemet på et standar nav på den gamle FBM sykkelen min. i tillegg til det, bøyte aksilngen seg da jeg grined, og gjengene røk, så gikk det utover lagrene, og det ble til slutt et boss hele navet. jeg kjøpe meg et nytt nav som var shemale, Odyssey Vandero 2.  det funket mye bedre, fikk aldri noe problem med det.
sykler, spiser og sover

Don Runo

Wethepeople Norge      Truls Lier for 2 timer siden: vi må bli flinkere å bruke bmx.no