Lettere sykkel?

Startet av Nicco, 2 juli 2006, 18:01:43

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Nicco

Jeg har en haro f3 som jeg synes er ganske tung!
Hva kan man gjøre med tunge sykler for å få dem lettere?
Med det mener jeg ikke å gjøre om hele sykkelen med nye deler,
men og kanskje kjøpe deler som ikke er så dyre, for og få den lettere (e.l)..


eirik s

Et par ting du kan gjøre med det du allerede har, er:

-Kappe setepinnen. Den trenger ikke å være lenger enn at den går lenger ned enn overrøret på ramma, hvis det var forståelig.
-De fleste styrer er breiere enn de trenger å være, så det kan kappes litt.
-Kapp endene på akslingen. De trenger ikke å være lenger enn at hele mutteren går på. Husk på å beregne litt ekstra hvis du bruker pegs.
-Se om du har muligheten til å kutte kjedet litt.
-Hvis du bruker alle 4 pegs, trenger du egentlig det?

Thomas

Hvis du har gyro burde du fjerne den hvis du ikke trenger den, og du kan også fjerne feste til forbremsen på gaffelen om du ikke har tenkt å bruke forbrems... Det ser ikke så pent ut etterpå da, men det er litt vekt :P
-Sgitnuar_

Kristian S

Kjøp en lett ramme, lett gaffel, 9 butted styre, elementary stem, alu eikenippler, kjøp en lett krank med titan aksel og skruer, titan aksel i bakhjulet, titan driver, titan hjulmuttere, titan pegs, khe superlette dekk med khe tynn slange, barends med plastikk innmat, setepinne av alu med alu seatguts, carbon spacer på gaffelen hvis du bruker spacer, hvis du bruker kjedestrammer kapp den så liten som mulg, mtb kjede hvis drevet og driveren har samle nok tenner osv osv....
Ta av topcapen når du har stramma til styrelageret.

Kapp styret, aksler, toppen på gaffelen, setepinnen, dropoutene.
Borr hull i felgene, seteklemma, setepinnen, seatgutsen, bremsehendelen, undersida av sete.

Gjør du alt det her har du lett sykkel.

Anki

Dette er jo din sykkel Kristian. Lett sykkel er ikke alt, man kan jo sykle med tung sykkel også.

MeaN

jeg lurte på hvor mye letter blir bmxen hvis du kutter styre,sete pinen og tar av pegsa?

zup?

eirik s

Øhm... Det kommer jo an på hvor mye du kutter det, tykkelsen på materialet, og vekten på pegsa.

Catha

Har kutta litt av setepinnen pluss akslingen på den ene siden. når jeg tok opp de avkappa delen fra bakken, fikk jeg en AHA opplevelse.. de veide SYKT mye til å være så bitte små deler.. :P så størrelsen har ikke noe å si her tror jeg.. hjelper nok å bare kappe litt..  ;D

MeaN

Sitat fra: eirik s på 11 august 2006, 20:45:12
Øhm... Det kommer jo an på hvor mye du kutter det, tykkelsen på materialet, og vekten på pegsa.

jeg mener som ca. er det vert å stresse pga det?
zup?

harry

Ikke kapp styre viss du liker det som det er, og ikke ta av pegsa for å spare vekt. Sete pinnen kan kappes ganske mye viss du har sete slammed da.

MeaN

Sitat fra: harry på 11 august 2006, 21:36:06
Ikke kapp styre viss du liker det som det er, og ikke ta av pegsa for å spare vekt. Sete pinnen kan kappes ganske mye viss du har sete slammed da.

det var nettop derfor eg lurte på det. liker ting som de er no, men hvis jeg kan spare veldi mye på å kappe ting, so kan jeg kanksje gjøre det.

spørsmålet er: hvor my som ca sparer jeg på å kappe setepinen? hvor mye barends?
zup?

magge

Tung sykkel + melk og grovbrød!
Da blir sykkern lettere uten at du gjør noe med den. Jeppjeppjepp.

Store sterke gutter, det vil Norge ha. trallalala.
Dust yourself off and try again.

Daniel

Sitat fra: magge på 12 august 2006, 12:52:25
Tung sykkel + melk og grovbrød!
Da blir sykkern lettere uten at du gjør noe med den. Jeppjeppjepp.

Store sterke gutter, det vil Norge ha. trallalala.
word. hvis man ikke vil bruke masse penger på å gjøre sykkelen lettere, kan man jo f.eks begynne å trene. pushups og hangups er gratis å gjøre,  og holder du på lenge nok vil du merke at sykkelen kjennes lettere/mere håndterlig. ellers det jeg ville gjort med en f3 er å kutte dropoutene(hvis jeg husker rett er de ganske svære) fil ned seattuben hvis du har noe å gå på+alt det andre de andre sa.

Kristian S

Det er noe dere sier fordi dere har tunge jævla sykler og egentlig vil ha en fin og lett en, men ikke har råd til det.


"en kilo fra eller til spiller ingen rolle" Jo! prøv en lett en så merker dere stor forskjell.

MeaN

Sitat fra: Kristian S på 12 august 2006, 19:57:03
Det er noe dere sier fordi dere har tunge jævla sykler og egentlig vil ha en fin og lett en, men ikke har råd til det.


"en kilo fra eller til spiller ingen rolle" Jo! prøv en lett en så merker dere stor forskjell.

kan du svare på spørsmålen min?
zup?