Forbremsen min piper når jeg bremser

Startet av OdinErlien, 13 august 2010, 02:12:21

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

OdinErlien

Hælla

Kan noen si meg hvorfor forbremsa mi piper når jeg bremser? hva kan være feilen?

mvh,
OdinE

sorry vis dette er på feil plass >_< vet ikke hvor jeg skal poste det

sebb

jeg har ikke stort peiling på bremser, men det kan enten være at du rett og slett bare trenger å rense bremseklossene/felgen litt. eller så kan det vel også være at bremseklossene sitter feil på felgen og dermed lager pipelyd.

vet ikke om du ble så mye smartere av det, det ble ikke jeg ihvertfall :P  men det går ann å google ting også ;)

Dapp

Bremseklossene er nok slitte, eller sitter feil.

Eller har du lakket felgene dine?

Husker jeg lakket bakfelgen min, og da jeg kjørte med brems, peip den som bare det.

OdinErlien

Hmm tror det er Bremseklossene kanskje

og nei jeg har ikke lakket felgene ; )

men takk for hjelpen skal prøve å bytte klosser : DD
vis det ikke går så hører dere sikkert fra meg : p

eirik s

Først og fremst: Virker bremsen bra? Det er nemlig det viktigste, og i så fall bør du ikke bytte klosser bare på grunn av en lyd.

Ellers så er det ganske vanlig med pipe/skrikelyder og bremser. Og nei, det er ikke fordi klossene er slitt, ofte heller motsatt.
-Så det første man kan gjøre, hvis brems/klosser er nye, er å pusse litt på klossene med sandpapir for å få av det ytterste "belegget" på klossene.
-Hvis ikke det hjelper, er det mulig at man må justere klossenes stilling. De bør stå litt skrått mot felgen, slik at forreste del av klossen treffer felgen først (såkalt "toe-in").
-Sjekk at felgen er så rett som mulig.
-Slarkete bremsearmer skaper vibrasjon, som igjen kan lage lyd.
-Har du krom felg? Hva slags brems? Hva slags klosser? Spesielt myke klosser på krom felg kan skrike noe jævlig, så kanskje du bør prøve å bytte til klosser med hardere gummi hvis ikke noe av det andre funker.

Til slutt: Det viktigste er at bremsen funker. I noen tilfeller er det bortimot umulig å få bort ulyden (jeg har det litt sånn selv for øyeblikket), og hvis det ikke er altfor plagsomt ville jeg som sagt bare latt det være.


P.S. By the way, å lakke felgen hvis man skal kjøre med brems er omtrent så poengløst som det kan bli.

OdinErlien

Sitat fra: eirik s på 13 august 2010, 18:52:46
Først og fremst: Virker bremsen bra? Det er nemlig det viktigste, og i så fall bør du ikke bytte klosser bare på grunn av en lyd.

Ellers så er det ganske vanlig med pipe/skrikelyder og bremser. Og nei, det er ikke fordi klossene er slitt, ofte heller motsatt.
-Så det første man kan gjøre, hvis brems/klosser er nye, er å pusse litt på klossene med sandpapir for å få av det ytterste "belegget" på klossene.
-Hvis ikke det hjelper, er det mulig at man må justere klossenes stilling. De bør stå litt skrått mot felgen, slik at forreste del av klossen treffer felgen først (såkalt "toe-in").
-Sjekk at felgen er så rett som mulig.
-Slarkete bremsearmer skaper vibrasjon, som igjen kan lage lyd.
-Har du krom felg? Hva slags brems? Hva slags klosser? Spesielt myke klosser på krom felg kan skrike noe jævlig, så kanskje du bør prøve å bytte til klosser med hardere gummi hvis ikke noe av det andre funker.

Til slutt: Det viktigste er at bremsen funker. I noen tilfeller er det bortimot umulig å få bort ulyden (jeg har det litt sånn selv for øyeblikket), og hvis det ikke er altfor plagsomt ville jeg som sagt bare latt det være.


P.S. By the way, å lakke felgen hvis man skal kjøre med brems er omtrent så poengløst som det kan bli.

Jepp den virker bra

ok da kan jeg prøve sandpapir først : DD
Takk for tipsene ^^

eirik s

En fil er forresten bedre enn sandpapir, for med sandpapir kan det sette seg igjen små sandkorn i klossen.

OdinErlien


Erik

har også lest på g-sport.co.uk (eller hvor det var) at man kan legge bremseklossen i aceton/neglelakkfjerner for å myke den litt opp så den blir bedre.
Sykkel: sykkel

eirik s

Hmmm. Men myke klosser piper jo som oftest mer (i hvert fall på kromfelger)...

Erik

Sitat fra: eirik s på 13 august 2010, 18:52:46

-Hvis ikke det hjelper, er det mulig at man må justere klossenes stilling. De bør stå litt skrått mot felgen, slik at forreste del av klossen treffer felgen først (såkalt "toe-in").

;)
Sykkel: sykkel