Tips til gamlis-BMX?

Startet av Syretunet, 23 juni 2012, 23:49:59

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Syretunet

Heisann!

Eg er snart 40 og ser meg om etter billig/brukt BMX-sykkel til å sykle i gata med ungane mine.
Eg snakker freestyle-sykling på LAVT NIVÅ, dvs. sykling på bakhjulet og vilkårlig tryning.
Eg kjem til å bruke maks 2500,- på dette, så det er ikkje nødvendig å tipse meg om Element, BAB osv  ;)

Kva er å anbefale?

- We The People Reason
- Redline Proline Pro
- Felt Sector XL
- Haro Pro XL Race
- Monty terrengsykkel? (denne såg rimeleg tøff ut :) )

Eg er 175cm og 71 kg og sprell levvandes! ;D

Martin A

av de syklene du har nevnt over så ville jeg ha godt for WTP Reason uten tvil
garrett reynolds <3

mr.nismo

Ville tatt WeThePeople lett
Laurel

Syretunet

Eg slo til på ein WTP Reason gitt hehe. Snakkes på akutten!  ;D
Veldig moro sykkel dette. Rein og fin design. Enkel å håndtere.

Meeeen, eg må nok pimpe denne to-hjulingen skal det vere brukandes.
Sykkelen er nok kanskje rett og slett litt i minste laget for mine 175 cm?
Når eg trør så tar ofte hælen borti pegsen. Litt ubehagelig. Må nok fjerne desse.
Og setepinnen er stutt som ein eskimo-penis. Her må eg skaffe ein lengre variant. Ser ut som eg sitter og driter der eg syklar forbi.
Og dekka er laga av vingummi, trur eg. Her gjelder det å bremse forsiktig, så ikkje asfalten tygger det opp med ein gong ;D

Men det beste er tross alt at ungane syns det er DØDSGØY at papsen har fått seg så kul sykkel!  :)

cc

Grattis, det var nok det beste valget av de alternativene, ja.

At hælen tar borti kommer mest an på hvor på pedalen du plasserer foten, og ikke minst hvilken vinkel du holder på foten når du trår. Sånn jeg normalt står på pedalen kan jeg fint hvile hælen på pegen bak dersom jeg ønsker, men den tar likevel sjeldent borti når jeg sykler for da er tærne vinklet ned mot bakken og dermed går hælen fri.

"Ingen" bmxere sitter og trår lengre, kun oss gamlekara som tør vise mer enn 2 cm setepinne :)

eirik s

Når det gjelder dekkene, skal de være absolutt bra nok (hvis det er originaldeler på sykkelen). Husk på at de bør være pumpet ganske harde (minst 50-50 psi, helst mer). Og unngå sladding. Det går fint an å få såpass følelse med bremsen at det ikke er nødvendig.
I forhold til størrelsen, så skal den være akkurat passe. Det har litt med hvordan man vinkler og hvor høyt man har styret, men genrelt sett skal Reason-ramma funke helt fint for en på din høyde. Men husk på at bare det å sykle "vanlig" på en BMX krever litt tilvenning, spesielt hvis man begynner i voksen alder. Som CC er inne på, har man en litt anne posisjon, og bruker kroppen litt annerledes enn på en "stor" sykkel.

P.S. Kult at du begynte på denne måten. Selv om du, siden jeg er på din alder, får meg til å føle meg enda eldre enn vanlig ;) 

jupan

Er det helt ut å sykle på BMXer med lengre setepinne, slik som han her? Mener da til slik bruk som han fyren der har.


https://www.youtube.com/watch?v=54jjicxzDO8

cc

Sittende wheelie blir vanskelig med for lavt sete, de øvrige triksene kan vel gjøres også med setet posisjonert lavt (ev. slammed, altså helt ned mot ramma). Den videoen viser hovedsaklig triks som folk ikke gjør lengre. Bmx med synlig setepinne noe særlig over 10 cm skal du se langt etter den dag i dag, så det er vel "ut". Om du har lyst, gjør det - freestyle, after all :)

jupan

Skjønner :)


Men finnes det sykler med lang setepinne lengre? Noe tips på rookie old geezer sykkel?

eirik s

Jeg kjører med det som vel regnes som en gigantisk setepinne nutildags:

http://vimeo.com/42985083

http://vimeo.com/42985084