Lakke sykkelen tips om kva som må gjørast og tips om bra lakk

Startet av mr.nismo, 1 juni 2012, 16:58:31

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

mr.nismo

Tenkte eg skulle lakke sykkelen min nå siden lakken no er ganske sliten og stygg. Men eg trenger tips om kva eg trenger til å lakke den. Har planer om å lakke den matt svart. Er ramma og gaffelen som skal lakkast. Er det noken som har tips om bra og billig lakk og annet?
Laurel

mr.nismo

Laurel

mr.nismo

Laurel

Gerber

Har du søkt litt? Vi har en lakk-topic som dukker opp fra tid til annen

Adrian KH Maurud

Så lenge du legger lakken riktig tror jeg det skal gå bra med ett lag med lakk fra jernia.  :P
Sleep, eat, ride, eat, ride, sleep, repeat!

warland

Sitat fra: mr.nismo på  3 juni 2012, 19:10:00
Fant ein bulk i ramma. Noken som har tips til sparkel?
Er du virkelig så opptatt av en bulk at det blir nødvendig og sparkle den jevn igjen? da kan du lik så godt vurdere å gi opp sykling, bulker og riper vill oppstå! Og etter min mening er ikke det noe å bry seg om. Varsomhet for bulker/riper burde ikke gå utover syklingen din. Men back to topic! Om du skal gjøre en ordentlig "paintjob" burde du først bruke grov sandpapir og slipe ned den gamle lakken (ikke slip helt ned til metallet, bare overflaten). Deretter kan du evt bruke et "Primer Lag" som er et lag du sprayer på for å få et strøkent underlag før den endelige fargen skal på. Men "Primer" er ikke et must. Har lakkert både rammer og felger med lakk fra biltema, men denne lakken er ikke å anbefale om du velger å gå for en ordentlig "paintjob". Dra heller innpå en malebutikk eller til et bilrekvisita. Ble anbefalt en type lakk som heter "Presto" av Kim, her på forumet.
Primer: http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=108060002
Matt Sort: http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=108060007
Disse skal nok  funke ganske bra, men sørg for å gjøre en god jobb med sandpapiret, det er viktig om du skal ha en rett og fin overflate å lakkere på. Etter selve lakken er lakkert på, kan du gå for et lag med klar lakk for å beskytte det hele, men det er opp til deg. Håper dette hjalp deg.
Lykke til!

Mvh Anders
"BMX is changing my perspective of the way i look at life" Sykkelen min

mr.nismo

meinte berre att når eg først skulle lakke den så kunne eg jo ta bulken i samme slengen sånn att det ser fint ut.
Laurel

Gerber

Sitat fra: Adrian KH Maurud på  8 juni 2012, 09:32:23
Så lenge du legger lakken riktig tror jeg det skal gå bra med ett lag med lakk fra jernia.  :P
NEI. Ikke post hvis du ikke vet hva du snakker om, a! Det holder ikke med ett strøk. Du bør ha mange strøk, mange tynne, og gjerne minst ett med klarlakk oppå der igjen.

Adrian KH Maurud

Sitat fra: Gerber på  8 juni 2012, 14:58:36
Sitat fra: Adrian KH Maurud på  8 juni 2012, 09:32:23
Så lenge du legger lakken riktig tror jeg det skal gå bra med ett lag med lakk fra jernia.  :P
NEI. Ikke post hvis du ikke vet hva du snakker om, a! Det holder ikke med ett strøk. Du bør ha mange strøk, mange tynne, og gjerne minst ett med klarlakk oppå der igjen.
Ro deg ned! Jeg har gjort det før, og det har funka bra for meg!
Sleep, eat, ride, eat, ride, sleep, repeat!

Gerber

Cool story bro.

Hvem synes du han skal stole på? Rølla som er maler, og meg som har jobbet i fargehandel i 5 år eller at du har gjort det før og det funka for deg?
Vel jeg forholder meg i det minste til det malingsleverandørene sier - for eksempel scanox som leverer quick som de selger på jernia. Det skal legges  mange tynne strøk.

Adrian KH Maurud

Han burde heller stole på dere. Jeg kun ga ett tips da ingen andre viste interesse. Jeg ville bare hjelpeså godt jeg kunne
Sleep, eat, ride, eat, ride, sleep, repeat!

mr.nismo

Jaja, idag sa ein kompis att den hadde nokk vert kul i ein slags lilla farge så eg sitter og fantaserer om metalic lilla og chrome styre. Lager ein avstemning om kva dikka ville valgt.
Laurel

Gerber


mr.nismo

Laurel