Bytte kranklager

Startet av Dan, 13 juni 2012, 00:03:25

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Dan

Hei. Som topic sier skal jeg bytte kranklager på en nyanskaffet sykkel. Har ikke skrudd mye sykkel før men har lang erfaring med biler å andre tekniske saker så føler jeg har kompetanse til jobben :)


Så til det virkelige spørsmålet. Må jeg kjøpe noe som er spesielt beregnet på krank, eller er dette helt vanlige kulelager som jeg egentlig får kjøpt på TESS o.l?


Jeg har så vidt sett på syklen å ser det at "pedalarmene" er separate fra akslingen å at det er gjenger på akslingen på motsatt side for drevet. Er dette standard BMX greier?


På forhånd takk for svar :)

Martin A

Vist du har en ganske så ny sykkel så har du mest antagelig lokket lager. Men hva heter sykelen? det gjør det litt lettere og finn ut hvilken størrelse og om du har lokket eller åpne lager :)


Den beste plassen er vel og bestille lager bra bmxelement.no
garrett reynolds <3

cc

#2
Tipper det er en standard 3-delt krank, altså at aksling utgjør 1 separat del og krankarmene hver sin. Kulelager er kulelager, så om du finner rett dimensjon så kjør på.

1. Innen BMX Freestyle er 19 og 22mm de to standardene for aksling/indre dim på lagrene.
2. Ytre dim, altså dimensjon på krankhuset på ramma varierer mellom 4 standarder: Euro, Mid, Spanish, US. Euro er den typen som brukes på MTB og har gjenger. Den er sjelden å se på Freestyle, men de tre øvrige går litt om hverandre. Gamle US-standarden er det kun de rimeligste modellene som har, blandt de dyrere er Spanish og Mid like vanlig.

Ellers:
3. Det står L og R på krankarmene, den med L for left er kjekk å huske på som "L for links" siden pedalen der festes med links-gjenger, dvs. mot klokka = stramme.
4. En del nyere krankarmer for BMX Freestyle har to hull til feste av drev (gammel vanlig og ny microstandard),
5. Disse 1-2 drevfestene forekommer ofte på begge krankarmer så du selv kan velge ønsket side for drivverk.

Eksempel 3-delt (aka 3pcs aka 3-piece) krank med micro og vanlig feste:

Dan

Den forskjellen jeg ser fra bildet ditt å til min krank er at min har sekskant feste til krankarmene å gjenger på den ene siden som jeg nevnte. Har en MTB men det ser ikke likt ut som det som sitter i den. Skal demontere i dag for å se hvordan det er inni der.
Drevfeste på kranken skjer via en tapp på pedalen på den gjeldene siden.


Må bytte kjede også har jeg sett. Er det spesielle kjeder på dette eller kan jeg bare kjøpe en standard kjede til sykkel uten gir?


Syklen er nok langt fra ny. Tipper at den er 5-6 år gammel. Det er en HEAD Rebel.

cc

Blir ikke helt klok på "gjenger på ene siden", et bilde ville vært til hjelp der.
Ja du kan bruke et hvilket som helst kjede beregnet for sykler uten gir, men kjedet må ha riktig avstand mellom ledd og tykkelse på leddene.

Nå finner ikke jeg noe direkte info om din sykkel, men utifra hva jeg ser på headbike.com vil jeg virkelig anbefale deg å prøve bruke minst mulig tid og penger på den, for hvis du må opp i mange hundre kroner bør du heller legge dem i pott til en helt ny/brukt BMX. Gå gjennom bruktmarkedet på denne siden. Les gjennom denne tråden for en litt lengre forklaring: http://www.bmx.no/smf/index.php?topic=17630.0

Eller, siden Head sykler har hovedkontor i Norge, kan du jo kontakte dem for service/kundebehandling etter kjøp. Spent på å høre hvordan det går.
SitatSykkel Sport
Sven Oftedalsvei 5
0950 Oslo
Norway

+47 (23) 336000
+47 (22) 256601
info@headbike.com
http://www.headbike.com

Dan

Skal se om jeg får til ett bilde når jeg får demontert kranken.  Har ikke tenkt til å bruke no særlig på den så dette skal fikses på billigste måte. Dette er kun en sykkel for å prøve bmx. Skulle jeg etterhvert syns noe om det kommer jeg til å bytte sykkel istedenfor å oppgradere denne.


Kan jo prøve å kontakte de men regner vel egentlig ikke med å få stort til hjelp der.

Dan

Da har man demontert litt å kikket. Gjengene på ene siden var til å låse på plass lagrene å holde ting sammen. Lagrene var også skrudd fast i disse gjengene på hver sin side av akslingen. Links gjenger på den siden man kunne skru opp(venstre hvis man står over syklen.


Har funnet disse lagrene som ligner veldig på de som satt der. http://www.bmxelement.no/index.php?action=prodinfo&prod=1507
Noen som blir noe klokere av dette?

Dan

Da kan jeg medele at lageret som jeg nevnte over passet perfekt å syklen er på veien for under tusen kr inkludert syklen :)