Trenger hjelp til å velge str. på sykkel

Startet av njuk, 17 januar 2011, 18:47:50

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

njuk

Jeg har en sønn på åtte år som skal kjøpe sin første bmx. Ser at det finnes 16, 18 og 20+++++ str.
Han er 130 høy, normalt flink på vanlig sykkel. Hvilke str. passer best? 16" eller 18".
Føler at 16" kansje blir litt for liten og at han kommer til å vokse fra den i sommer.

Hyggelig om noen kunne komme med noen gode svar :) 

krølle

hva skjedde med den forrige? du fikk jo et par gode svar dær !
men 18 eller 19 vil jeg si er best.

njuk

fikk et par bra forslag der, men vil gjerne ha flere tilbakemeldinger.
Flott hvis noen også har en 18" til salgs også.

cc

Hvis han er passe sterk og ikke vil ha problemer med å håndtere en 20-tommer på normal måte (fingre lange nok til å nå frem til bremsehendel f.eks), vil nok det være min anbefaling. Husk at det ikke finnes bmx med større hjul enn 20", det er det vi alle bruker, så han vokser nok ikke fra en 18" med det første. Med det sagt, jeg fikk min første "cross-sykkel" (ingen ekte bmx) da jeg var 6,5 år, og det var en (brukt) fullstørrelse 20". Langt frem til styret men ellers egentlig ikke noe problem. Det var min første tohjulssykkel, så jeg hadde nok med å lære meg å bruke den, men jeg husker jeg hadde sykkelen i årevis og var meget happy med den. Legger ved et par bilder som referanse, jeg var 7 år da disse ble tatt.. bildene er altså 21 år gamle, haha.

Kan si det slik: 18" hvis han er typen som fort går lei ting og du vil være sikker på at ikke sykkelen skal være et hinder i starten. 20" hvis han kjapt takler fysiske utfordringer og har nok ståpå-vilje. Med en 'ekte' 20" vil han aldri vokse fra den, fullt utvalg av deler, sikkert også litt stas å ha samme utstyr som alle de store gutta.

njuk

Takker for tilbakemelding.
Ser på bildet at vi hadde rimelig lik sykkel, hvor vi også skrudde av bremsen for å være kul.
Min far var også billakkerer så jeg kunne bytte farge på ramma ganske ofte.
Hoppet ned trapper, over gjerder osv.

njuk

Ser ut til at det ikke er mange 18" på markedet, så det blir nok 20".
Hvis han fortsetter å vokse som han gjør nå, så er den passe om 3 mnd allikevel.

Don Runo

Jeg jobber på Bikes and Boards og har kommet fram til dette, etter å ha solgt 16, 18 og 20" i noen år nå:

Optill 120 cm - 16"
120-150 - 18"
150 og høyere - 20"

Tallene viser ikke hva man bør kjøpe, men hva som passer best. De som er 145 vil sykle best på en 18", men bør kjøpe en 20" fordi man ofte vokser fort.

Ellers er jeg enig med CC at viljen ofte er viktigere enn størrelsen. Farge kan også spille inn, hvis sykkelen som passer best har feil farge. Den første sykkelen skal inspirere til sykling, så syklisten må like den.


Wethepeople Norge      Truls Lier for 2 timer siden: vi må bli flinkere å bruke bmx.no

njuk

Da har du kansje et godt tilbud å komme med på en 18" også da ;D ;D

Don Runo

Jeg jobber ikke der i vintersesongen, så jeg har dessverre ikke oversikt over lager og priser. Ring 23230840. Da er det mest sannsynlig Kristian som tar telefonen på Bikes and Boards. BMXer han også, og han hjelper dere gjerne.
Wethepeople Norge      Truls Lier for 2 timer siden: vi må bli flinkere å bruke bmx.no