Hvor kan jeg lære å bygge rammer?

Startet av Rølla, 3 januar 2010, 00:53:22

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Rølla

Jeg har googla meg litt rundt, men har ikke blitt særlig klokere av den grunn. Noen som vet hvor jeg kan lære dette i Norge?
.Bikers unite.

Gøran

sveising og alt annet metal arbeid er vell kansje første steg. vet ikke hva du kan fra før. men tror jeg ville øvd meg endel på metal arbeid før jeg hadde laget min egen ramme.
1601,Keep it Real
www.bmxelement.no

Rølla

Sitat fra: Gøran på  3 januar 2010, 01:57:29
sveising og alt annet metal arbeid er vell kansje første steg. vet ikke hva du kan fra før. men tror jeg ville øvd meg endel på metal arbeid før jeg hadde laget min egen ramme.
Joa, det er klart. Det er ikke sånn at jeg skal ta et sveisekurs på 20 timer å kjøpe meg noen rør for og mekke min egen ramme.

Jeg har noe erfaring fra metal arbeide, men det er lenge siden. Jeg lurte på om det fantes noen i Norge som drev med rammebygging som jeg evt. kunne gått i lære hos.
.Bikers unite.

.magnus.

Mener å ha sett noen konstruere rammer og gjort litt custum arbeid på Terrengsykkel.no og tenker du kanskje vil ha finne mer hjelp der. Er vel ikke akkurat Bmxrammerl, men er jo en sykkel og vil jo gi en viss pekepinn på hvordan det gjøres :)

Rune

I trondheim er det en sjappe som heter Custom Speed som lager custom choppere. De lager sikkert custom rammer til MC, så om du starter på et sånn sted vil du sikkert etterhvert få erfaringen du trenger. Mener at Kristian snakket om en fyr som lagde custom rammer i Norge også.

Rølla

Det er og noen køstom sjapper i Oslo og omegs som lager motorsykkelrammer. Men det hadde vært best om jeg kunne kommet i kontakt med noen skikkelig tråsykkelentusiaster som drev med rammebygging.

Stemmer det Rune, Salvesen har snakka om han. Tror jammen jeg skal ta en prat med selveste Salvesen.

Ellers blir det nok industriteknikk og sveising på voksenopplæringa.
.Bikers unite.

Kristian S

www.johnsenframeworks.com Han her kjenner jeg. Han lager rammer og årner og fikser.

TK

Sitat fra: Kristian S på  3 januar 2010, 15:26:11
www.johnsenframeworks.com Han her kjenner jeg. Han lager rammer og årner og fikser.

Jeg sendte en mail til han for å høre hva en ramme lå på i pris. Rammene han lagde lå på rundt 18K i pris. Temmelig stiv pris for en bmx ramme, men om det er en ramme du har planlagt å ha i mange år så er det jo ikke et så stort utlegg.

Gerber

Er det ikke? Milkshake-rammer, custom rammer i Titan, koster as far as i know ikke 18k (det er liten 'k' i kilo) en gang. For en stor sykkel er det kansje ikke galt, men sry, jeg hadde nok sett et annet sted etter ramme da

Rune

18000 er sikkert ikke så dyrt for en håndlaget ramme i Norge, ihvertfall ikke en bmx. Det er ikke produksjon av bmx han driver med, derfor har han heller ikke jiger og deler liggende for det. Og sånn som jeg skjønte det på siden hans driver han vel mest med rep av gamle rammer.
Og har noen egentlig testet en milkshake skikkelig enda?

Gerber

Nei, for all del. Poenget mitt var bare at hvis man skal ha seg en custom ramme, så er kansje ikke det det aller beste alternativet - prismessig

o-l-a-v

Milkshake ser jo shmud ut da, og i dag lærte jeg noe jeg ikke viste, det er et norskt merke:

http://bmxmuseum.com/bikes/milkshake_co/28078

Rølla

#12
De bygger ikke rammene sine selv. De sender inn Geo og mål til en fabrikk i kina. Men smooth er det.
.Bikers unite.

KolbotnMææg

gjør de ikke det? hørte med RL1 og han sa han bestilte rør fra usa og sveisa selv, han sa det kosta rundt 900$ for en 20,5"TT 13,25" CS(+ mer geo selvfølgelig)
Magnus Neergaard

Gerber

Sa han det? ROPHL - hvor i hybelen skal Erlend få Plasmasveiset titanrørene? huhu, han har nok fart med gjøn, min gode mann