NM 2006 - Regler

Startet av eirik s, 25 august 2006, 18:34:41

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

eirik s

Her er reglene for NM i år. Omtrent som før, men litt forenkla. Fint hvis folk leser nøye gjennom og stiller spørsmål eller kommenterer ganske kjapt...


1. Basisoppsett

Minimum 3 dommere
Optimalt 5 dommere
Poengskala 1-100 (veiledende for dommerne)
Hver dommer rangerer deretter rytterne fra nummer en og nedover etter "sine" resultater, dvs at beste rytter får 1 poeng, nummer 2 får 2 poeng osv.
Med 5 dommere: Beste og dårligste "plasseringspoeng" droppes. Snittet av de 3 gjenstående teller.
Med 3-4 dommere: Alle poengsummene teller. Snitt.

Overall (sammenlagt): En rytter må delta i alle 3 grener for å kunne regnes med i sammendraget.

         1. plass          12 poeng
         2. plass         10 poeng
         3. plass         8 poeng
         4. plass         7 poeng
         5. plass         6 poeng
         6. plass         5 poeng
         7. plass         4 poeng
         8. plass         3 poeng
         9. plass         2 poeng
       10. plass         1 poeng
       11. plass og dårligere   0 poeng


Expert:
Park kvalik (hvis mer enn 8 deltagere)- 2 x 45 sek runs + last trick (3 forsøk).
Beste runet teller.

Park finale (8 beste fra kvalik)  – 2 x 1 min runs + last trick (3 forsøk).
Beste runet teller

Dirt -  3 hopp. 2 beste teller

Mini/Bowl kvalik (hvis mer enn 8 deltagere) -  2 x 45 sek runs+ last trick (3 forsøk).
Beste runet teller.

Mini/Bowl finale (8 beste fra kvalik) – 2 x 1 min runs + last trick (3 forsøk).
Beste runet teller

Pro:
Park kvalik (hvis mer enn 8 deltagere)- 2 x 1 min runs + last trick (3 forsøk).
Beste runet teller.

Park finale (8 beste fra kvalik)  – Jam, 20 min + last trick (3 forsøk hver)

Dirt -  5 hopp. 3 beste teller

Mini/Bowl kvalik (hvis mer enn 8 deltagere) -  2 x 1 min runs+ last trick (3 forsøk).
Beste runet teller.

Mini/Bowl finale (8 beste fra kvalik) – Jam, 20 min + last trick (3 forsøk hver)


2. Dømming – detaljer

Alle dommerne dømmer på "overall impression". Ting for dommerne å legge merke til er:
Tryn
Touches (foten nedi)
Flow (flyt)
Høyde
Stil / Smoothness
Risiko / Guts
Originalitet
Vanskelighetsgrad
Variasjon
Utnyttelse av fasilitetene

Selv når det er jamformat, skal deltagere belønnes for å kjøre runs, dvs. at de gjør mer enn 1-2 tricks av gangen. Deltagerne skal også belønnes for å utnytte tiden, dvs. at det ikke skal lønne seg å kjøre 2-3 ganger, hvis de andre deltagerne kjører opptil 10 ganger. Hvis deltageren faller (skikkelig, ikke bare foten nedi), skal han gi plass til neste rytter så fort som mulig. Unntak fra dette kan gjøres i spesielle tilfeller, for eksempel under "last trick/run".

Det anbefales alle dommerne å score første deltager dønn midt på skalaen, altså 50 (femti) slik at resten av deltagerne kan sammenlignes med ham (henne). På den måten unngår man å gi førstemann (kvinne) 100 poeng, også kommer nr. 2 og sykler enda bedre. See?

Finaledeltagerne får ikke vite hvordan de scoret i forhold til hverandre i kvaliken.


3.Diverse

Det trekkes om startrekkefølge.
Ved tekniske problemer med sykkelen, får rytteren tid til å fikse dette, og kan  da starte run'et på nytt. For at dette ikke skal bryte opp konkurransegangen,  fortsetter man med neste rytter, og den uheldige deltageren flyttes til slutt på lista.
Hvis det er lik poengsum mellom flere ryttere på noen av pallplassene,
inkluderes også de poengsummene som evt. ble droppet.         





cc

Flott dette. Jeg vet jo dette funker, har dømt såvidt selv, og dette er et fint oppsett som bør funke meget bra til de aller fleste av våre arrangement.

crazy d

jeg lurer på noe..! hva med å ha "last trick" på expert og pro dirt? da får vi sjangse til å prøve triks vi kanksje er dødskeen på å prøve men ikke har greid før..! eller triks vi aldri har turt å gå ordentlig for før..!

eirik s

Det er derfor vi gjør det sånn:

Expert: 3 hopp. 2 beste teller
Pro: 5 hopp. 3 beste teller

Da har man jo (muligens) litt å gå på i forhold til sånt. Setter du 2 (eller 4 i Pro) bra hopp, har du den "last trick"-muligheten. Noe annet funker egentlig ikke dømmemessig på dirt...

crazy d

ok. men hvis expert folka er keen på å dra på litt. så kan vi vel da ta 4 hopp istedenfor 3* så har vi vertfall et hopp til mer å gå på..!  varvel egentlig det jeg ville frem til tror jeg...

eirik s

Vi får se litt på nivået. Det blir ofte sånn at de gjør de samme 3 hoppa om igjen. Men vi ser det an, som sagt...