Hovedmeny

bmx vekt

Startet av fredrik69, 15 oktober 2011, 10:09:19

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

fredrik69

Hei,jeg lurer på hva som er normal vekt på sykkel?

Min veier omtrent 14 :P  og synes den er tung.

Noen som har tips?




Don Runo

Sånn henger det sammen med bmx-deler:

Tung og sterk: Billig
Lett og sterk: Dyrere
Tung og dyr: Noen prøver å lure deg
Lett og billig: Svakt


Her er et utdrag fra tråden til Kristian S om hva han har gjort for å spare vekt:

Nå har jeg fått sykkelen under 9kg. 8.98kg veider den nå.

-Har bytta ut felgbånda med el tape foran og bak.
-Satt på Superstar plastpedaler.
-Kappa pivotal bolten og frest ut setepinnen innvendig med Dremel.
-Slipt ned krankarmene rundt krankskruene så de ligger flush med armene uten skive bak.
-Bytta til Eclat brems fordi den har mindre knarps enn Evo2.
-Tynne spacere på hver side av bremseklossene, kappa pinnen på klossene og bytta ut umbrako mutterene med vanlige 10mm muttere.
-Hullborra spaceren mellom kranklageret og lagd en alu spacer mellom armen og lageret på på høyresida.

Og lettere skal den bli. Har bestilt meg S&M race xlt styre, Stolen Thermalite plast setepinne, Bluesix titan pivotal bolt og Bluesix titanbolter til hjula.

Bluesix boltene bak har integrert 3/8 til 14mm adapter så da slipper jeg de klumpete Profile boltene bak.



Hele tråden: http://www.bmx.no/smf/index.php?topic=12675.0

Håper dette er til hjelp. Det første folk pleier å gjøre for å lette en sykkel er å kutte setepinne og kjøpe nytt styre.
Wethepeople Norge      Truls Lier for 2 timer siden: vi må bli flinkere å bruke bmx.no

fredrik69

#2
er 4000 billig?  jeg kjøpte min til den prisen men den er tung.

eirik s

Hva slags sykkel er det?

fredrik69


Johan

HMLVK BMX Crew

Johan

Sitat fra: fredrik69 på 16 oktober 2011, 22:03:52
det vet jeg jeg er ikke dum lurer bare på hvilken type sykkel det er
Det er en BMX sykkel...
HMLVK BMX Crew

sidd

du har blitt lurt hvis du betalte 4000 for den der...

Johan

HMLVK BMX Crew

Don Runo

Første bmxen min var en GT Performer. Ble folk av meg.

For 2000 er kjøpet greit nok, men for 4000 ville jeg heller gått for en komplettsykkel fra en skikkelig bmx-butikk, som Bab Racing. (Jobba der før)

Jeg ser du har avbildet sykkelen i en skatepark, så jeg regner med at du sykler mest på asfalt og annet hardt underlag. Dekkene som står på sykkelen din er grovere (store knaster, mye mønster) enn det som er vanlig. Jeg ville byttet dem ut med lette dekk, det ville gjort at sykkelen lettere. BMX-element har KHE-dekk. Det er ikke de mest slitesterke dekkene, men jeg tror de ville gjort at du fikk mye mer ut av sykkelen din.
Wethepeople Norge      Truls Lier for 2 timer siden: vi må bli flinkere å bruke bmx.no

Don Runo

Og en liten detalj til: Vekt på sykler som du finner i kataloger og på hjemmesider en neste alltid litt feil. De jukser litt for at ting skal virke lettere. Dette gjelder også seriøse merker.
Wethepeople Norge      Truls Lier for 2 timer siden: vi må bli flinkere å bruke bmx.no

fredrik69

#11
hadde tenkt og kjøpe nye dekk men de er ganske solide da og di pungterer ikke så mye.

fredrik69

blir den lett om du tar av bremser har tenkt litt på det

TK

Den blir lettere om du tar av bremsene ja, men den blir ikke lett om du vil ha den det.
Om du skal gjøre noe med bremsene, så ville jeg anbefalt deg å ta av for-bremsen til å begynne med om du føler du har kontroll nok til det.

Med bak-bremsen hadde jeg valgt å legge opp enkel bremsewire hele veien bak. Gyroen du har tar utrolig mye bremsekraft i fleks, noe en hel-trukket wire tar mindre av. Gyro har du heller ikke bruk for med mindre du utfører triks som f.eks barspin eller tailwhip.

Lette sykler er ganske oppskrytt uansett!


fredrik69