Hovedmeny

14mm gaffel

Startet av Hjermahgerd, 28 juli 2007, 17:35:02

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Hjermahgerd

jeg har lyst på en 14mm-gaffel
har du en til meg?
No cake for the impurity
Blogg

Rune

14mm er jævli tilbakestående foran.

Hermann

Hvorfor det?

Bare fordi det er litt tyngere?


Rølla

Tungt og unødvendig.
.Bikers unite.

TheAtl

En 14mm gaffel vil vel stort sett være lettere enn tilsvarende 10mm versjon (noen milligram), men en 14mm aksling gjør fronthjulet en del tyngre. Sånn for å kverrulere.

TheAtl

Sitat fra: Rune på 28 juli 2007, 21:40:50
14mm er jævli tilbakestående foran.

Ikke om en har 14mm hjul en vil beholde.

Hjermahgerd

Er det noen som har en gaffel til tung, unødvendig og tilbakestående aksling da?
No cake for the impurity
Blogg

Rune

Sitat fra: TheAtl på 29 juli 2007, 03:15:28
Sitat fra: Rune på 28 juli 2007, 21:40:50
14mm er jævli tilbakestående foran.

Ikke om en har 14mm hjul en vil beholde.

JO!

Bare borr opp en 10mm gaffel da

Hjermahgerd

Sitat fra: Rune på 29 juli 2007, 12:20:02
Bare borr opp en 10mm gaffel da

Har tenkt på det, men tenkte jeg først skulle prøve å få tak i en 14mm
No cake for the impurity
Blogg

TheAtl

Sitat fra: Rune på 29 juli 2007, 12:20:02
Sitat fra: TheAtl på 29 juli 2007, 03:15:28
Sitat fra: Rune på 28 juli 2007, 21:40:50
14mm er jævli tilbakestående foran.

Ikke om en har 14mm hjul en vil beholde.

JO!

Bare borr opp en 10mm gaffel da

Om en kjøper gaffelen ferdig som 14mm så slipper en det, gaflene er ellers like i de respektive versjoner (det gjelder alle gafler jeg kjenner til i det minste). Virkelig klasse over argumentene dine.

Rune

Dine også. Han kan bare ta et 14mm bor og åpne opp for 14mm akslinger om han absolutt skal ha ekkel og tung 14mm aksel. Da sparer han de pengene. Om det er styrken han er ute etter kan han like så godt kjøpe et marmoset eller homer nav. De er like sterke som 14mm akslinger og koster noe av det samme.

TheAtl

Sitat fra: Rune på 29 juli 2007, 21:15:45
Dine også. Han kan bare ta et 14mm bor og åpne opp for 14mm akslinger om han absolutt skal ha ekkel og tung 14mm aksel. Da sparer han de pengene. Om det er styrken han er ute etter kan han like så godt kjøpe et marmoset eller homer nav. De er like sterke som 14mm akslinger og koster noe av det samme.

Poenget er at om han har et hjul med 14mm aksling som han vil bruke (man sparer uansett ikke mange grammene på å gå ned 4mm, det sier seg selv) og er i markedet for ny gaffel, så er det like greit å se seg om etter en 14mm. Argumenter som at det er tilbakestående og unødvendig å kjøpe 14mm faller på sin egen urimelighet. Hva er bedre med en oppborret 10mm, at garantien frafaller eller at man i verste fall kan ødelegge gaffelen i prosessen? øh...

eirik s

Rune tar aldri feil, Atle. Det er bare å innse det...

Rune

Ikke om du gjør det riktig og tar deg tid, da vil det ikke ha noe å si på styrke. Og det spørs vel på akselen du bruker det på, sparer litt på 14 til 10. Ikke bare noen gram. Og om han har 10mm gaffel nå så har han vel et 10mm nav nå også.

TheAtl

Sitat fra: Rune på 30 juli 2007, 22:42:31
Ikke om du gjør det riktig og tar deg tid, da vil det ikke ha noe å si på styrke. Og det spørs vel på akselen du bruker det på, sparer litt på 14 til 10. Ikke bare noen gram. Og om han har 10mm gaffel nå så har han vel et 10mm nav nå også.

Du overser brorparten av argumentene mine, og legger dine egne antagelser til grunn for enhver videre diskusjon - meget fruktbart. Når du i tillegg utelukkende oppererer i absolutte termer er det direkte håpløst.

Jeg tror du har rett Eirik.

Heil.