Hovedmeny

elmotor

Startet av Leifi, 18 mai 2009, 17:36:33

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Leifi

har seg sånn at eg har funnet en gammel el motor, sånn sver blå industri type, men når eg plugga an i så ble an sinnsykt varm.
plugget den omtrent direkte inn i husets stikkkontakter, eneste eg gjorde var å sette opp litt sikringer og sånt.

så lurer på om dette er vanlig eller om det er noe som må gjøres?

specs elns som sto på klistermerke på an:

er en ABB M2000          m2aa071b

v               hz  min -1   kw       A     Cos @
380-420 y  60  1410      0.37   1.2   0.70
220-240 d  50  1410      0.37   2.1   0.70
440-480 y  60  1690      0.45   1.2   0.70

er helt amatør i dette området så jeg hadde satt veldig stor pris p hjelp fra noen av pro`sa her  :)
yay, i ride little bike

Gerber

det er en trefase-motor. den vil ikke kjøre når du plugger den i på vanlig måte, med mindre du har trefas-kontakt da. hva slags plugg var det i enden?

Leifi

åpnet bare lokket og koblet den opp selv, var seks "poler" tre av dem hang sammen, og tre sto hver for seg. fikk den til å kjøre på alle de forskjellige polene, mn som sagt ble den grasalt varm, og kjenner fortsatt lukten av epoksy.
tenker på å koble den opp til en sykkel og bruke 12v batteri + en inverter som får den opp til 230v?

vilkne av polene bør jeg bruke? hvorfor blir den varm? :)
yay, i ride little bike

Leifi

mn de forskjellige polene blir brukt som et slags gir system? am i right?
yay, i ride little bike

Gerber

nei - det har ingenting med girsystem å gjøre i det hele tatt.


du har funnet en 3fas-motor. den kan du i utgangspunktet ikke kjøre på batteri med inverter. (du KAN, via fasekompansering, men det ville kreve kondensatorer, PENGER, litt kobling og styr - og du ville fått en dårlig virkningsgrad, og batteriet ville gått tomt med en gang)

for å koble den opp, ikke bare bør du, men du MÅ bruke tre av polene. skal du få den til å virke hjemme i huset, må du vite om du har trefas-plugger i huset. Kansje pappa har det i garasjen?
de ser slik ut:


230V 3-fase støpsel og stikkontakt.

Oppi motoren din sitter det som du sier 6 poler. disse er koblet i hverandre slik:

U1 V1 W1

W2 U2 V2

I en elektromotor som er 3-faset er det nemlig 3 spoler som driver motoren rundt, som det danner seg et magnetfelt i. Mellom U1/U2, V1/V2, W1/W2, er det hver sin spole.
For at du skal få denne til å gå rundt, må du koble den i henhold til motorskiltet, som sier
Sitat220-240 D (ikke 'd')
, altså i Deltakobling(/trekantkobling). Det innebærer at du kobler sammen polene så spolene danner en trekant.
oppi koblingshuset ditt skal det da kobles slik:

U1  V1  W1
|    |    |
W2  U2  V2

Deretter vil du koble din 3-leder ledning inn slik:


V         B
A   G    R
R   R     U
T   Å     N

U1  V1  W1
|    |     |
W2  U2   V2


Altså skal svart ledning inn på en av skruene på en av rekkene, den grå på neste skrue på samme rekke, og den brune(eller blå, det kommer an på), inn på siste skrue på samme rad.

Hvis du nå har koblet dette riktig, skal koblingsskjema se ca slik ut:


Firkantene er spolene, og ledningene kommer inn fra hver ende. polene er navngitt.


---------------------------------------------------------------------------------

Det var alt jeg kunne få ut akkurat nå. La meg se nøyere på det i morra, etter eksamen, så skal jeg se om jeg kan sette meg ned og forklare litt nøyere. Bare spør hvis noe var uklart, hehe

H_Hansen

bare for å sjekke om jeg henger med.

Er det en slik en du har funnet?

http://www.windsland.com/birger/Bilde%20045.jpg


Edit: Ja gerber har nok forklart det jeg ville si før meg =)

Leifi

takker for sinnsykt bra inlegg! :) skjønner mye mer nå

er nok et dumt spørsmål, men uansett hvordan jeg koblet den opp så gikk den rundt. ikke så fort at det gjorde noe da,

noe sånt eg prøve å få til http://www.youtube.com/watch?v=sGTB_uZdw0o


H_Hansen: det er noe lignende det jeg har funnet ja.
yay, i ride little bike

Grevlingen

For et utrolig informativt og seriøst tråd... meget imponert.
ok dudes... lets walk this sucker! -RAD

Gerber

takker. jeg kan være ganske saklig og informativ jeg og, som dere ser.

well - leifi jeg vet faktisk ikke hvorfor den gikk rundt, fordi når du bare får spenning til 2 av fasene, så skal motoren egentlig bare stå og dure/brumme. kansje jeg kan komme frem til en konklusjon i morra?

Anki

Nå vet jeg hvem jeg skal prate med når jeg skal opp til fagprøven ihvertfall.

Leifi

har en liten teori om at motoren ble varm fordi eg sendte 230v gjennom en av "fasene" og ikke fordelt ut på alle tre?

men tror du at det eg tegnet opp i vedlegget vil funke? :)
yay, i ride little bike

Espen

hva er den til?XD
Sitat fra: tønna på  6 juli 2010, 00:15:38
ps.ønsker ikke noen lang diskuskjon med eirik s.

Leifi

http://www.youtube.com/watch?v=runyP6EAEoE

her har han koblet en 3fas motor til inverter og batteri?
om du vet hva han gjorde for å få det til? :)
yay, i ride little bike

H_Hansen

har du egentlig noe garanti for at den er i orden? Du sa du hadde funnet en gammel AC motor. kan være at spolen er svidd og kortslutter la oss si halveis. da blir det ekstrem varmegang som du ærfarte.

Gerber

Ah, takk for den videoen ;) den forklarte MYE - Det du vil ha er en inverter som konverterer DC(batterispenningen) til AC, men den lager kun 1-fas. Den dingsen som du ser han driver å justerer hastigheten på motoren på, er en frekvensomformer.
Dette er en elektronisk hastighetsstyring for tre-fase motorer, MEN, den trenger ikke trefas tilførsel. Den kompenserer den siste fasen selv. Du kjører vanlig strøm fra veggen inn i den, og får trefas - hertzregulert spenning ut.
Jeg vet ikke nøykaktig hvilke modeller av hvilke produsenter av frekvensomformere som har 1fas->3fas, men jeg leter litt på ebay, burde ikke bli veldig dyrt, kansje en 700-1100 tenker jeg, max.

Altså kjører du DC fra batteri inn i DC/AC inverteren, og så kjører du AC fra inverteren inn i frekvensomformeren, og 3-fas AC ut fra frekvensomformeren og inn til motoren.

Det koblingsskjemaet du gav meg, sa meg ikke så mye. det eneste jeg kan fortelle deg ut ifra det, er at det ikke kommer til å fungere. Du skal ha tre ledninger inn i koblingshuset, og de skal kobles på hver sin skrue, men de firkantede platene som kobler skruene sammen, som i følge tegningen din, nå ligger på toppen, skal ligge nedover, hver for seg, slik at de to skruene til venstre er koblet sammen, de to skruene i midten, og de to til høyre (det er det samme hvilken vei du ser det fra) skal være sammen.

konklusjonen din med spenning på bare en av fasene høres for øvrig ikke dum ut - men det er vanskelig å si sånn over teh intarwebz, måtte nesten ha sett på det for å kunne si no mer.
Riktig som H_Hansen sier og, det kan bare være kortslutning et sted, selv om det ville være rart om ikke sikringen løste ut da. Driver du med elektro selv, hansen?

tjhoei, endelig kan jeg være til noe hjelp som noen setter pris på ^^

Anki: Fagprøven som hva?