10-årssyklusen

Startet av eirik s, 4 juli 2009, 15:04:04

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

oskar

Sitat fra: v e g a r d på  5 juli 2009, 12:18:05
Slik som Oskar og MCM beskriver det, virker det ikke som om de like bmx i utgangspunktet. Det virker som om det bare var noe de starta med fordi de ikke hadde venner!

Her kunne jeg lagt ut om hvor viktig bmx har vært for meg og hvor mye jeg har utviklet meg som menneske sittende på sykkelen min, men i stedet sier jeg:

Pass kjeften din di dumme fette..


Ån tåpik:
Det virker som om de eneste nye som plukker opp en bmx sykkel nå om dagen er 9 år gamle gutter som har sett x-games og tror det er lett. Skateboardet er for langt og de klarer ikke å lære seg ollie og flyr bare rundt i veien på skateparken. Eller så skater de på gresset. lol.
Så får de bmx av far som de sitter og sykler på, med styret nesten helt ned i fanget. Den er for tung for de å sykle på så de kommer aldri såpass i gang med bmx så de blir hektet på det.

Jeg tror ikke OL kommer til å gi bmx ett slags opprykk men racerne får nok litt flere kids på trening etterhvert.

Jeg håper det blir utrendy snart. Så kan vi som synes det er gøy å sykle holde på for oss selv.
Åge har fingra Shaun White i Wigwam

jonbnbmx

word oskar    kjønte hvert eneste ord!

v e g a r d

#17
@Oskar

Hva med Ola, Asbjørn, Neegaard, osv. Som kun har sykla i et par år, men som likevel gjør det bedre enn mange av de som har sykla siden 80/90- tallet?

Det jeg stusset på da jeg skrev mitt forrige (ja litt tåpelige) utsagn, var at alt du fremstilte som gode gamledager, var fellesskapet, og at man hadde anledning til å fingre en kjærring under NM. Jeg oppfatta det nesten som syklinga ikke hadde noe å si. Virker som om du hater alle nye syklister, og folk som prøver å bidra til å utvikle bmx. I tillegg kritiseres mange av dagens syklister som har bidratt til å heve nivået innen bmx mange hakk.

Jeg synes det blir feil å hate de folkene, som legger livet sitt i disse greiene. Hvertfall når man ikke er en av de som har satt bmx på kartet selv.

Det kule med bmx er at det er en individuell greie, og at du godt kan kjøre med så mange pegs og bremser du bare klarer, mens andre kan gjøre det stikk motsatte.

Og om bmx kun er en trend, og at mange syklister vil falle fra, synes jeg egentlig bare er greit. De som faller fra, hadde det sikkert gøy mens det var en trend.

ekstrøm

Sitat fra: hate bmx på  4 februar 2009, 15:14:56Tror det var en fagperson på biltema som sa det....

eirik s

#19
Jeg tror vi gir opp å holde dette on topic jeg. Er leseforståelsen deres så jævla dårlig?

SitatHva med Ola, Asbjørn, Neegaard, osv. Som kun har sykla i et par år, men som likevel gjør det bedre enn mange av de som har sykla siden 80/90- tallet?
Øhm... Definer "gjør det bedre". Jeg bruker nå meg sjøl som eksempel på en som har sykla siden 80/90-tallet, og greit nok, de gutta du nevnte der er nok "bedre" syklister enn meg allerede, men BMX handler om så jævla mye mer enn det der:

SitatDet jeg stusset på da jeg skrev mitt forrige (ja litt tåpelige) utsagn, var at alt du fremstilte som gode gamledager, var fellesskapet, og at man hadde anledning til å fingre en kjærring under NM. Jeg oppfatta det nesten som syklinga ikke hadde noe å si.
For det første skal du være veldig forsiktig med å uttale deg om folks forhold til "gamle dager" hvis du ikke har noen sånne selv, for å si det sånn. For det du veldig fort vil merke er at det faktisk er fellesskap og miljø og sånt som er de tinga du kommer til å huske, ikke hvem som er/var flinkest til å sykle.
For meg er det revnende likegyldig hvilket nivå de jeg sykler sammen med er på, så lenge de er kule folk som har det gøy. Og hvis jeg skal velge mellom å sykle (eller henge/feste/kose) med Oskar (som jeg forresten er langt fra enig med her, bare så det er sagt) og en elller annen trick-maskin som kan alt det nyeste... Ain't even a choice...

SitatJeg synes det blir feil å hate de folkene, som legger livet sitt i disse greiene.
Etter å ha sykla i 2-3 år? "Livet sitt"? Please... Det får tiden vise
En liten history lesson: Vi har hatt i hvert fall 3-4 supertalenter her til lands før (tidlig/midt på 90-tallet). Dette var folk som faktisk begynte å nærme seg det som var verdensnivået den gangen, og hadde en utrolig kjapp utvikling. Eivind fra Lambertseter her i Oslo satte f.eks tailwhip på tredje eller fjerde forsøk, no-foot 360 på første, han gjorde 360 like bra begge veier helt naturlig, lærte seg hang-5 på en uke, osv, osv. Som 14-åring, btw. Og så slutta han. Samme med Arne fra Horten som imponerte daværende flat-verdensmester Albert Retey under Christmas Jam i '93 eller noe. Så hvor er deres "bidrag" til BMX i Norge?

Misforstå meg rett, jeg påstår ikke at folk som Ola bare kommer til å slutte snart, og jeg ser at det er noen som bidrar til en ren teknisk nivåheving. Poenget mitt er at så lenge man ikke er en virkelig pioner (a la Mat Hoffman eller Kevin Jones), så er det ikke det tricksmessige som er det viktigste bidraget til et BMX-miljø.

Igjen, jeg er langt fra 100% enig i det Oskar sier, men jeg mener også at du egentlig bare understreker poenget hans til en viss grad, nemlig hvor fokuset har havna i moderne BMX. Det er et sinnsykt mye større fokus på det motemessige nå, som vekt, farger og hvilke fuckings bukser man bør sykle i. Og når du tydeligvis ikke skjønner hvor tett sammenheng det er mellom nettopp fellesskap og "nivåheving", så blir man litt oppgitt.

Kan vi forresten ta en pause i bruken av ordet "hate"? Noen ganger lurer jeg på om dere kidsa vet hva de ordene dere bruker faktisk betyr...

P.S. Beklager rotete tanker...

P.P.S. Truls: Beklager hvis det plager deg at noen forsøker å snakke om noe som har bittelitt innhold. Tør jeg anbefale en av de ørten spam-trådene som ligger under "diverse"?

Gerber

eirik s, jeg ELSKER deg.

v e g a r d

Jeg tenkte ikke på Ola osv. når jeg refererte til de som "legger livet sitt i det". Tenkte på proffene han kritiserte, som de på the come up.

eirik s

Sitat fra: v e g a r d på  6 juli 2009, 00:12:29
Jeg tenkte ikke på Ola osv. når jeg refererte til de som "legger livet sitt i det". Tenkte på proffene han kritiserte, som de på the come up.
Er det nødvendigvis noen forskjell på det? Tror nesten jeg vil gjette på at unge herr Selsjord legger mer av livet sitt i syklinga enn unge herr Spinner. Hva nå det skulle bety, uansett...

DanielSandvik

Sitat fra: eirik s på  6 juli 2009, 00:03:55

Eivind fra Lambertseter her i Oslo satte f.eks tailwhip på tredje eller fjerde forsøk, no-foot 360 på første, han gjorde 360 like bra begge veier helt naturlig, lærte seg hang-5 på en uke, osv, osv. Som 14-åring, btw. Og så slutta han. Samme med Arne fra Horten som imponerte daværende flat-verdensmester Albert Retey under Christmas Jam i '93 eller noe.


kjetil fra horten var også veldig god. 540 i vert som 14 åring
I rather be fishing

v e g a r d

@Eirik
Det har du egentlig rett i.

Skjønner også at det er mer i bmx, enn det vi setter fokus på idag.

Det hele var vel bare en reaksjon, når Oskar begynte med de dere "I gamledager dere, da var alt så mye bedre!" Du veit hvordan det er når bestemødre snakker om gamledager..

eirik s

Sitatkjetil fra horten var også veldig god. 540 i vert som 14 åring

Stemmer. Hovedgrunnen til at jeg ikke nevnte han er at jeg ikke har noen personlig erfaring med hans evner. Han hadde mer eller mindre slutta før jeg traff resten av Horten-gjengen. Har vel bare truffet ham en gang eller to...

Flat out vegan

Interessant tema, har faktisk ikke tenkt på dette før nå. Vibbene jeg har fått ut fra min begrensede omgang med bmx-media er at bmx er på en god, jevn fremgang både over- og underground.

Om det ikke stemmer kan det godt hende seg at det kommer en knekk, særlig om de utenforstående firmaene som Nike, Levis etc dropper ut. Jeg synes vel i hovedgrunn ikke slike firma burde få være med på kaka bare fordi de finner det gunstig å putte penger inn på et gitt tidspunkt, og griner ikke om de skulle trekke seg ut. På den andre siden er det synd om folk skulle mistet livsgrunnlaget sitt pga slikt.

Om BMX får en ny knekk i 2010-15 håper jeg at BMX-norge slik vi kjenner det overlever, om enn på en mindre skala. Jeg vet det er fler hardcore folk i Norge nå enn før, og jeg ville hata det om vi så at det eneste rider-owned firmaet i Norge skulle gått under pga slikt.

Personlig mener jeg MCM er inne på noe essensielt...Jeg har det like mye eller mer moro på sykkel nå enn noensinne. For fucks sake, jeg kom nettopp inn fra en deilig nattsession og er mer stoka enn noensinne. Rune sa det, det som betyr noe er nå...uavhengig av hva de eksterne forhold mener.

Bah, nå var jeg usammenhengende. Beklager om jeg mista litt fokus på topic.

DanielSandvik

Sitat fra: eirik s på  6 juli 2009, 00:26:17
Sitatkjetil fra horten var også veldig god. 540 i vert som 14 åring

Stemmer. Hovedgrunnen til at jeg ikke nevnte han er at jeg ikke har noen personlig erfaring med hans evner. Han hadde mer eller mindre slutta før jeg traff resten av Horten-gjengen. Har vel bare truffet ham en gang eller to...

ok. han er naboen min : D
I rather be fishing

eirik s

Jeg gidder ikke å si stort mer om gamle dager/nutildags og hva jeg synes er best eller ikke akkurat nå, for jeg planlegger en liten serie på Element-bloggen som skal handle om sånne ting...

Flat out vegan

Dra i gang noe da, jeg synes det er en interessant diskusjon. Den muligheten har vi desverre\heldigvisikke på bloggen.