Syk redigering :o

Startet av Jon, 10 januar 2009, 12:26:51

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Jon


snaffle

Sykt old, men utrolig fet!

Det hadde vært morsomt å se det samma bare med bmx, men det hadde nok vært sykt vanskelig å lage.
Suddenly a wild Alex appeared

eirik s

Det var en reklamefilm for noen år siden med Simon Tabron på en vertramp hvor de hadde fjerna rampen, men det er mye enklere enn det de har gjort der...

snaffle

Suddenly a wild Alex appeared

Leifi

sick, hvordan gjorde de d?  :o
yay, i ride little bike

Erik

antakeligvis greenscreen.

dvs. grønne brett og mye klipping og kloning for å få bort brett og skygge.
Sykkel: sykkel

Hjermahgerd

No cake for the impurity
Blogg

SondreKRS

john frusciante - Murders
Hadde tenkt å bruke den i en film. men rune har brukt den:@
Men til bake til tema
Sykt fet. Sikkert vanskelig å rediger slikt?

NaaDeN

Det var jo syykt digg/morsomt og se på xD :)

eirik s

Først: "Redigering" og "effekt-etterarbeid" er ikke nødvendigvis det samme, bare for å være pirkete.

Og ja, dette er ganske vanskelig, og for å gjøre det så bra trenger du sannsynligvis dyrt utstyr. Hadde det ikke vært kamerabevegelser, er det mye lettere, forresten. Da filmer man at de skater på grønne brett (eller en annen farge, litt avhengig av hvilke farger som er i området rundt), go setter det sammen med et "tomt" bilde av spoten.
Men siden kameraet beveger seg, er bevegelsene i disse to bildene nødt til å matche helt nøyaktig, og da blir det tricky.

Noen måter jeg kan tenke meg at dette har blitt gjort på (uten at jeg er noen ekspert):

1. Den mest avanserte, men også den "letteste" hvis man har ressursene (og siden regissør Spike Jonze har en kontakt eller to i Hollywood, så er ikke det helt umulig): De har brukt motion control-kameraer, dvs datastyrte kameraer som kan gjenta den samme bevelgelsen om og om igjen. Da må man bare småpynte litt rundt kantene og tegne inn skygger og sånn der de mangler.
2. De har brukt jævlig lang tid, og rett og slett "tegnet over" brettene bilde for bilde med, som Erik sier, utstrakt bruk av klonings-verkstøy og lignende. Dette er teoretisk mulig, men veldig lite praktisk...
3. Jeg tenkte også at det kanskje er filmet i veldig høy oppløsning i mye større utsnitt enn det vi ser, slik at man senere kan zoome inn i bildet og lage kamerabevegelser. Men siden perspektivet også forandrer seg i noen av klippene, så er det nok ikke gjort på den måten (selv om det finnes en del knep for å fake sånt også)

eirik s

P.S. Bare vent, jeg har noen light saber-ideer jeg har lyst til å få til :)

eirik s

Her er en til fra samme film, som er litt lettere å finne ut (og dette er et redigerings/filming-knep, ikke effekter):

http://www.youtube.com/watch?v=WyH0qTF9CjY

eirik s


snaffle

Hadde kanskje vært en idé å samle alt i 1 post?
Du har jo nettopp quadruple-posta :O

Utrolig kult med sånne usynlige ting.. :)

Suddenly a wild Alex appeared

Åsmund

Sitat fra: snaffle på 10 januar 2009, 20:43:37
Hadde kanskje vært en idé å samle alt i 1 post?
Du har jo nettopp quadruple-posta :O

Utrolig kult med sånne usynlige ting.. :)


du har en idè