BMX.NO SIN FILMTEKNISKE TRÅD

Startet av Andy K, 26 januar 2011, 13:39:56

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Dapp

Starta på nytt og nå kommer det "An error occurred while creating the file Our hobby - our life.avi. The system is low on memory. You may be able to reduce memory usage by closing the other applications."

Har prosessene mine oppe og minnet er ikke over 50% engang. :S

Andy K

Hva slags kodek redigerer du i da? Hvis du redigerer i en krevende kodek, så hjelper det jævlig lite med 4 gb ram.

Dapp

Sitat fra: Andy K på  1 april 2011, 10:15:36
Hva slags kodek redigerer du i da? Hvis du redigerer i en krevende kodek, så hjelper det jævlig lite med 4 gb ram.

for og beskrive hvor ny jeg er innen redigering: kodek? her må du nok gå inn med litt detaljer.

Om du sikter til selve renderingen og hvilke innstillinger jeg bruker der, så har jeg prøvd så og si alt nå.

Andy K

Sitat fra: M4r1us på  1 april 2011, 19:29:56
Sitat fra: Andy K på  1 april 2011, 10:15:36
Hva slags kodek redigerer du i da? Hvis du redigerer i en krevende kodek, så hjelper det jævlig lite med 4 gb ram.

for og beskrive hvor ny jeg er innen redigering: kodek? her må du nok gå inn med litt detaljer.

Om du sikter til selve renderingen og hvilke innstillinger jeg bruker der, så har jeg prøvd så og si alt nå.

Hva slags format er det på det du har filmet? HD eller tape?

Dapp

Sitat fra: Andy K på  1 april 2011, 19:40:02
Sitat fra: M4r1us på  1 april 2011, 19:29:56
Sitat fra: Andy K på  1 april 2011, 10:15:36
Hva slags kodek redigerer du i da? Hvis du redigerer i en krevende kodek, så hjelper det jævlig lite med 4 gb ram.

for og beskrive hvor ny jeg er innen redigering: kodek? her må du nok gå inn med litt detaljer.

Om du sikter til selve renderingen og hvilke innstillinger jeg bruker der, så har jeg prøvd så og si alt nå.

Hva slags format er det på det du har filmet? HD eller tape?

HD filming

Andy K

Det kan være problemet. Når du skal filme HD-materialet, helt rått, uten å komprimere ned kvaliteten så vil du slite. Da hjelper ikke 4 gb ram noe særlig. Prøv og lag en ny sekvens der du åpner materielt ditt i en prores-kodek eller noe i den samme duren. Du kan eventuelt prøve å legge materialet ditt inn i en DV-pal 25 fps 50 i kodek.

Dapp

dude, take it easy. Er som om du sitter og snakker kinesisk til meg. Skjønner ikke en dritt. Forklar litt mer detaljer om hvor jeg skal trykke osv :p har 0 peiling her.

Andy K

Jeg har ikke jobbet med Vegas før, men jeg går nå bare ut ifra at når åpner progammet og skal lage et nytt prosjekt eller hva det nå heter i Vegas, så får du opp ei jævla svær liste over ulike formater som programmet skal be-arbeide klippene dine i. DV står får Digital Video og er bedre kjent som de små stygge kasettene alle filer på. Pal er den europeiske filmstandarden. 25 fps står for 25 frames per second. 50 I står for antall linjer programmet bygger opp et interlaced bilde i. Hvis det er noe mer du lurer på, så anbefaler jeg deg å lese de første postene i denne tråden.

maddafakkin

Det er ikke jeg som kommer med dritt, Jeg bare påpeker det
PS: du er negern min

torgrim

Sitat fra: Dapp på 31 mars 2011, 22:54:22
Tar det her jeg. Vegas dreper meg omdagen. Startet med det i går og skjønner ikke en dritt nå. Sitti i flere timer og redigert en helt ok film men da jeg nærmer meg 5 minutter blir alle klippene røde i preview og det går ikke trykke play, ELLER render. Da jeg trykker fil og vil feks trykke "render as" så blinker bare ruten rundt og ingen ting skjer. Er så lei av at dette skjer HELEtiden da jeg skal redigere. hjelp?
Jeg regner med at det er en piratkopiert Vegas du bruker? Det kan fort være problemet...


Gerber

Hvis ikke vidoen er nesten kvadratisk, så er den mest sannsynlig 16:9. (eller 16:10?)
les mer om aspect ratio her

Brulle

Vil dere anbefale Sony HDR-XR200VE? Og hvordan vet jeg hvilken fisheye linse som passer?
Takk på forhånd om noen kan hjelpe meg med dette.

Link: http://www.japanphoto.no/product/videokamera/sony/sony-hdr-xr200ve/
-1996

Dapp

Sitat fra: torgrim på  7 april 2011, 18:08:48
Sitat fra: Dapp på 31 mars 2011, 22:54:22
Tar det her jeg. Vegas dreper meg omdagen. Startet med det i går og skjønner ikke en dritt nå. Sitti i flere timer og redigert en helt ok film men da jeg nærmer meg 5 minutter blir alle klippene røde i preview og det går ikke trykke play, ELLER render. Da jeg trykker fil og vil feks trykke "render as" så blinker bare ruten rundt og ingen ting skjer. Er så lei av at dette skjer HELEtiden da jeg skal redigere. hjelp?
Jeg regner med at det er en piratkopiert Vegas du bruker? Det kan fort være problemet...

sent svart men ja. gikk over til vegas 10 (også pirat) men funker helt fint nå :)

Haugland

Noen som veit hvordan/om det går ann å lage "film-burn-effekt" med Sony Vegas?