Miniramp-prosjekt

Startet av MagnusTS, 1 juli 2011, 00:07:56

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

MagnusTS

Vi har begynt bygge miniramp. Som du ser under. Etter masse søking her og der fikk vi tildelt 50 000 av Sparebank 1. Grunnarbeidet ble gjort gratis av en lokal entrepenør, og copingrør å skruer blir sponset av et firma i nærheten som lager custom trailertilhengere.
Rampen er 7,2 meter brei og flaten i midten er 3,6m lang. Buene er 150 cm høye med en radius på 235 cm. Oppsettet blir ganske likt rampen på marienlyst, altså med en 240 cm bred del som er 40 cm høyere enn resten av rampen.

Slik så det ut for 2-3 dager siden når vi rettet ut rammen og justerte hellingen slik at vannet renner av.


Iløpet av dagens byggesession har vi fått opp alle buene og begynt å legge overliggere




Skal prøve å få oppdatert tråden så ofte som mulig! Forhåpentligvis med litt bedre bilder enn dette..

Belgum

gromt, hvor er denne blir satt opp ?

Borgemeister

Sykt kult prosjekt! Er det der ved fotballbanene på inderøya?
Hurr durr

cc

#3
Ser meget bra ut så langt! Bra jobba. Ble stilig med mørke sidevanger.

Wannabe-snekker-rant:
1. Reagerer litt på størrelsen, jeg tror dere kunne fått en del større rampe hvis dere har 50k å rutte med og samtidig har sluppet utgifter til copingrør og skruer? Spinerampen vi satt opp i Porsgrunn i kostet 38k, denne var 7,3m (6 plater) bred og rundt 24m lang. Det var jo i 2002, men det har vel ikke økt såå mye? Man kan spare noen kroner på å bruke 1,5x3" tverrliggere som spikerslag under platene (de fleste bruker 2x4" hele veien men det trengs kun øverst og nederst i bua).
2. Hvor mye helling? Pleier selv gå for 1cm per meter.
3. Vil også anbefale at dere får sveiset fast små braketter med festehull i copingrør heller enn å borre hull gjennom og sette fast copingrør ved å bare skru gjennom. Braketter sørger for at den ligger mye tightere og ikke blir løs over tid (ja, som brura).
4. Til info, hvis dere beiser platene mørke slik som sidevangene blir det vanskelig å lese buene når man bruker rampen.

MagnusTS

Sitat fra: cc på  1 juli 2011, 03:40:43
Ser meget bra ut så langt! Bra jobba. Ble stilig med mørke sidevanger.

Wannabe-snekker-rant:
1. Reagerer litt på størrelsen, jeg tror dere kunne fått en del større rampe hvis dere har 50k å rutte med og samtidig har sluppet utgifter til copingrør og skruer? Spinerampen vi satt opp i Porsgrunn i kostet 38k, denne var 7,3m (6 plater) bred og rundt 24m lang. Det var jo i 2002, men det har vel ikke økt såå mye? Man kan spare noen kroner på å bruke 1,5x3" tverrliggere som spikerslag under platene (de fleste bruker 2x4" hele veien men det trengs kun øverst og nederst i bua).
2. Hvor mye helling? Pleier selv gå for 1cm per meter.
3. Vil også anbefale at dere får sveiset fast små braketter med festehull i copingrør heller enn å borre hull gjennom og sette fast copingrør ved å bare skru gjennom. Braketter sørger for at den ligger mye tightere og ikke blir løs over tid (ja, som brura).
4. Til info, hvis dere beiser platene mørke slik som sidevangene blir det vanskelig å lese buene når man bruker rampen.

Det er kommunen sitt område og vi har begrensninger for hvor stor rampen kan være. Den er allerede 1,2 meter bredere enn det som var avtalen i utgangspunktet, noe som gikk greit. Den er også litt lenger om jeg husker riktig. Utgiftene våre kommer på ca 40-45 000 så vi kunne helt klart bygget den større, men noe spineramp hadde vi nok ikke fått råd til.

Tror vi har 1,4 cm helling. Husker ikke helt eksakt men skal få sjekket det opp om det blir bygging idag.

Braketter høres ut som en veldig god ide! Vi har fortsatt ikke fått copingrørene og vet ikke om de blir 50 eller 60 mm. Er også litt usikre på hva vi gjør med den øverste overliggeren i forhold til copingen. Burde vi gå for vanlige, tykke og varmeherdede rør eller bør de også være rustfrie? (har lagt merke til at rustfritt glir dårligere).

Fargen på rampen er ikke helt bestemt, men den blir noe ganske lyst, ja. Grå kanskje.

Ruggeland

Grå is the new, eeeh, grå?

Lykke til gutta! Ser ozom ut. Gleder meg til flere bilder.
Sitat fra: MCM på 26 oktober 2010, 15:19:49
Jeg tror dere trenger å putte et stetoskop opp i ræva for å lytte på deres egen drit.

eirik s

SitatFargen på rampen er ikke helt bestemt, men den blir noe ganske lyst, ja. Grå kanskje.
Ikke for lyst heller. Det reflekterer sola.

MagnusTS


Access

#8
50.000 !?! vi har søkt om 20.000, holder det til noe lignende?

og hvordan gikk dere fram får å søke om penger fra sparebank 1 :)?

MagnusTS

Sitat fra: Access på  5 juli 2011, 20:19:41
50.000 !?! vi har søkt om 20.000, holder det til noe lignende?

og hvordan gikk dere fram får å søke om penger fra sparebank 1 :)?

20 000 holder sikkert til halvparten av minien vi bygger, så du kan nok få bygd en ganske fin micro.

Jeg var ikke med på den delen av prosessen, men kan vel få noen andre til å forklare det


Nå gjenstår bare resten av gjerdet, copingen, skru ned 60 plater og 2-3000 skruer...



cc

Det ser dritbra ut, konge at dere fikk til såpass stor plattform på ene siden!

Her kommer en rant til fra meg:
Generelle tips om platelegging

1. Sørg for at skjøtene på lag 1 og lag 2 er langt unna hverandre (altså de skal overlappe godt). Ofte legger man øverste platelag på 45 grader skrå, dette leder vann bort og man slipper kjøre langsmed skjøter (mer aktuelt på brett, men). Hvis noen lurer: Man legger normalt 2 lag á 9mm eller 3 lag á 6mm tykke plater i buene, og ev. enkelt lag med 18mm på flat/plattform/wallride etc.

2. Båndskruer med tilhørende maskin gjør jobben med skruingen vannvittig mye enklere. Har dere mulighet til å låne/leie et par sånne så er det å anbefale. Altså en drill der skruene kommer på bånd opp til drillhodet, blir som å ha en spikerpistol.

3. Det kan være kinkig å legge platene i buene og høyden. Enten må man være 1-2 som står på hver plate mens de første skruene settes av 3.mann, men enkleste vi har funnet er å bruke et tau i en løkke rundt baksiden av rampen og ryggen til en person som en sele, slik at han kan rappelere rundt og presse all sin vekt ned på platene som skal skrus. Da kan han også bedre justere sin vekt slik at dere får flyttet platen den siste millimeteren.

4. Aldri slå direkte på platene for å finjustere skjøtene. Gå rundt med en liten bit 2x4 som legges inntil platekanten og hamre på 2x4'en for å finjustere platene før/under skruing.

5. Bruk kritt-tråd til å merke opp på platene hvor spikerslagene går. Det sparer en del tid når man skal fylle ut alle platene med resten av skruene

CrazyB00st1

niice jobb! sku ønske eg hva der når den er færdig :D

MagnusTS


Don Runo

Liker at det er satt av eget felt til flat-skatere og ramp tramps på platået. At det er høyere partier på begge sider gjør at både de som svinger mot høyre og venstre kan bruke den, nice.
Wethepeople Norge      Truls Lier for 2 timer siden: vi må bli flinkere å bruke bmx.no

Borgemeister

søkki, dette ble bra! Skulle ønske jeg har hatt tid i sommer, kunne gjerne ha kommet og hjelpet litt.
Hurr durr