Objektiv til bmx-bilder.

Startet av TønsbergBendik, 19 mai 2011, 17:24:43

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

SkedsmoSimen

så det betyr at hvis du har blenderring så vil ikke blender tallene vise seg i programmer som lightroom image viewer osv? bare f/0.0?

RL1

Det varierer. På min 50mm kan jeg velge blender v.h.a. blenderringen, men akkurat som fokusen kan den også settes til å styres av kameraet. Noen objektiver kan sikkert kun styre blenderen v.h.a. blenderringen, men det har jeg ikke vært borti.

*Edit: Der bommet jeg kanskje fullstendig på det du spurte om. Har aldri sjekka i f.eks photoshop om blenderen står noe sted når jeg bruker blenderringen.
MilkshakeCo.

Gerber

Sitat fra: SkedsmoSimen på 20 mai 2011, 15:57:25
så det betyr at hvis du har blenderring så vil ikke blender tallene vise seg i programmer som lightroom image viewer osv? bare f/0.0?
Det kommer an på objektivet. På samyang med (noen?)canon, og noen nikon(billigere), så står det bare f/0.0, ja. Du kan ikke kjøre kameraet i hverken Auto eller Lukkerprioritert modus med det objektivet. Ikke sikker på om du kan kjøre i blenderprioritert modus heller.
På billigere nikon kan du i alle fall bare kjøre det i helt manuell. Altså stiller du lukker på kamera, blender og fokus på objektivet.
På dyrere nikon (D7000 og opp), kan du lese av blendertall, og vil få det i EXIF-data. Da kan du kjøre kameraet i alle modi, bortsett fra lukkerprioritert (naturligvis). Fokus stilles fremdeles på objektiv (også naturligvis).
EKSTRA:
Canon har vel ikke hatt blenderring på sine objektiver på aldri den tid, men Nikon har en del nyere objektiver som også har blenderring. Disse kan du ha i "auto"-stilling (stilt til minste blender(største f/tall)), og da vil de fungere på alle automatikkmodi, men så fort du vrir bort fra autostilling, så får du ikke noen modi.
Dette krever et kamera som kan vite hva største blender og brennvidden er på objektivet du setter på. Dyrere kameraer (fra nikon, i alle fall) har en meny der du kan velge disse tingene for objektivet du har på, og da også få riktig lysmåling osv.

Belgum

bestil på ebay billigste stede du kan få tak i noe :P
bestilte vidvinkel til video kameraet mitt for 200 kroner
skulle jeg kjøpt det i butikk så hadde det kostet 3500 :P

sondre w

Kjøp en lyssterk linse med fast zoom. kanskje en 35mm F 1.8. Den er jo svært billig da. Ettersom du setter høyeste prisen for 5500.

TønsbergMag

han har kjøpt obektiv og kamera nå! ende opp på ett samyang 14mm!
så er ikke neo vits og dra opp en tråden.-

.
sprutnic

Gerber

Sitat fra: Belgum på 25 juni 2011, 13:34:44
bestil på ebay billigste stede du kan få tak i noe :P
bestilte vidvinkel til video kameraet mitt for 200 kroner
skulle jeg kjøpt det i butikk så hadde det kostet 3500 :P
Det er ganske stor forskjell på å kjøpe en linse til å sette foran optikken i et videokamera, og å kjøpe et objektiv til et systemkamera. Det er nok litt penger å spare på linser, men på objektiver er det lite å spare. Jeg vil absolutt ikke anbefale å kjøpe nye objektiver på eBay, med mindre du har tenkt VELDIG godt igjennom hva du gjør. Å kjøpe et nytt objektiv fra en selger i et annet land, innebærer at du ikke får de samme rettighetene rundt kjøpet som om du skulle kjøpt det i Norge. Skulle noe gå galt med det så kan du praktisk talt drite i garanti/reklamasjon, i veldig mange land er det ganske så "meh" garantiordninger, mens i Norge er det kjempetrygt, vi har et veldig godt regelverk som beskytter oss som forbruker.


Sitat fra: Sondre Wiersdalen på 25 juni 2011, 13:46:17
Kjøp en lyssterk linse med fast zoom. kanskje en 35mm F 1.8. Den er jo svært billig da. Ettersom du setter høyeste prisen for 5500.
Det du sier der henger ikke på greip - en linse kan ikke ha zoom. Et objektiv kan ha zoom, men det er ikke noe som heter fast zoom, for da er det ikke zoom. Et objektiv med zoom er et objektiv som man kan endre brennvidden på. Det du snakker om er et objektiv med fast brennvidde. Ellers er jeg i prinsippet enig med deg. Det første ekstraobjektivet man kjøper burde være en lyssterk fast med litt vidvinkel/normal.
Forresten så tror jeg ikke Canon har noen 35mm f/1.8, men det finnes originale 35mm f/2 og f/1.4, også har tidligere omtalte samyang en 35mm f/1.4.

Sitat fra: TønsbergMag på 25 juni 2011, 22:47:49
han har kjøpt obektiv og kamera nå! ende opp på ett samyang 14mm!
så er ikke neo vits og dra opp en tråden.-

.

Akkurat denne topicen er jo ganske relevant hvis noen andre her på forumet også skulle bli interessert i å fotografere, så vi må etter mitt skjønn bare fortsette å diskutere objektiver til bmx-fotografering.

sondre w


[/quote]
Det er ganske stor forskjell på å kjøpe en linse til å sette foran optikken i et videokamera, og å kjøpe et objektiv til et systemkamera. Det er nok litt penger å spare på linser, men på objektiver er det lite å spare. Jeg vil absolutt ikke anbefale å kjøpe nye objektiver på eBay, med mindre du har tenkt VELDIG godt igjennom hva du gjør. Å kjøpe et nytt objektiv fra en selger i et annet land, innebærer at du ikke får de samme rettighetene rundt kjøpet som om du skulle kjøpt det i Norge. Skulle noe gå galt med det så kan du praktisk talt drite i garanti/reklamasjon, i veldig mange land er det ganske så "meh" garantiordninger, mens i Norge er det kjempetrygt, vi har et veldig godt regelverk som beskytter oss som forbruker.


Sitat fra: Sondre Wiersdalen på 25 juni 2011, 13:46:17
Kjøp en lyssterk linse med fast zoom. kanskje en 35mm F 1.8. Den er jo svært billig da. Ettersom du setter høyeste prisen for 5500.
Det du sier der henger ikke på greip - en linse kan ikke ha zoom. Et objektiv kan ha zoom, men det er ikke noe som heter fast zoom, for da er det ikke zoom. Et objektiv med zoom er et objektiv som man kan endre brennvidden på. Det du snakker om er et objektiv med fast brennvidde. Ellers er jeg i prinsippet enig med deg. Det første ekstraobjektivet man kjøper burde være en lyssterk fast med litt vidvinkel/normal.
Forresten så tror jeg ikke Canon har noen 35mm f/1.8, men det finnes originale 35mm f/2 og f/1.4, også har tidligere omtalte samyang en 35mm f/1.4.

Det var forsåvidt det jeg mente. Kan bare ikke fagspråket ut og inn..



Andersbaero

Sitat fra: Gerber på 26 juni 2011, 10:46:42
Å kjøpe et nytt objektiv fra en selger i et annet land, innebærer at du ikke får de samme rettighetene rundt kjøpet som om du skulle kjøpt det i Norge. Skulle noe gå galt med det så kan du praktisk talt drite i garanti/reklamasjon.

Usikker på om jeg forstod det du mente der, men når jeg kjøpte objektivet mitt fra BHphoto, så fikk jeg 1års international sigma garanti/forsikring, 2år garanti/forsikring i USA.(betalte 250kr for 2års i usa)
Det er en Sigma linse, så jeg kunne enten sende den tilbake til USA fraktfritt.
Eller levere den hos nærmeste Sigma service station ( Oslo ).

Gerber

En ting er å kjøpe fra en såpass stor og profilert butikk som BHphoto, en HELT annen ting er å kjøpe fra en selger på eBay. Det er dog en ganske jevn konsensus på forum som f.eks. foto.no om at man faktisk tjener ganske lite på å kjøpe kamera og optikk fra utlandet. Dingser og ekstrautstyr er det mye å tjene på, dog. Orker ikke å utdype, men hvis det er uklart, så anbefaler jeg deg å søke litt på forumet på foto.no, det er endel gode diskusjoner der rundt akkurat det tema.
Dessuten, så har det endel likheter i forhold til det å kjøpe fra element vs CRC. Hvis du skjønner.