Nybegynner? se her.

Startet av Anki, 16 juni 2006, 17:06:35

0 Medlemmer og 2 Gjester leser dette emnet.

Anki

Ny på forumet? Les denne: http://bmx.no/forum/index.php/topic,619.0.html

Virker BMX interessant? Les dette!

Hvilken sykkel er best? Hvilke triks burde man lære seg først?
Disse og flere spørsmål leser man daglig her inne på forumet - derfor har jeg tatt initiativet og skrevet litt.
Haro, Felt og diverse andre merker kan fungere bra i starten.  Da får man "feelingen" av hvordan det er å sykle på en bitteliten sykkel.
I utgangspunktet er ikke disse merkene noe bra i forhold til kvalitet og design, men de er billige. Ikke noe grunn å betale masse penger for en BMX sykkel om man er litt usikker.
Uansett, man får det man betaler for! (Jeg vil anbefale å kjøpe en Twenty komplett fra www.bmxelement.no) Når man skal kjøpe sin første sykkel mener jeg at man burde kjøpe sykkel fra butikk som er kompotent til å skru på sykkelen din om den blir ødelagt. For det blir den nemmelig etterhvert.
En butikk som har reservedeler, mekanikere som kan skru på bmx og har god service. G-Sport tror jeg neppe har noen som er spesialister innenfor BMX. De selger BMX-sykler for å tjene penger. Det er ganske mye penger å tjene på det når det er så mange som kjøper BMX. Ikke rart! Det er jo så stilig.

Pegs? Jeg mener at man burde starte med pegs. Og minst 2 bremser (forbrems og bakbrems) Lære seg basic triksa som pegstall, snurre 180 grader og bunnyhop. Men man trenger ikke å lære seg dette. BMX er jo en individuell ting. Man lærer det man vil, man sykler det man vil, man gjør det man vil! Etterhvert som man blir litt bedre kan man også tilpasse sykkelen etter behov. Kjøpe stilige deler.

Bli kjent med degselv.
Finn ut hvilken fot du har foran når du sykler. Høyre eller venstrefot? Folk som har venstrefoten foran har som oftest pegs på venstre side og snurrer mot høyre, og motsatt for de som har høyre fot foran. Finnes også folk som er GOOFY og gjør stikk motsatt; som for eksempel høyrefoten foran og snurrer mot høyre.

Men husk! Det viktigste er å ha det moro.
To be continued...

antonb

Fint dette!
Er selv nybegynner så fint å vite ;)
Jeg har haro selv,men sånn som du sier det så mener du at alle Haro syklene er nybegynner-syklene?
Dave Mirra bruker jo Haro men han er ikke nybegynner da.
Så Haro er ikke bare for nybegynnere nei...
Mvh Antonb=)

Marius

#2
Sitat fra: antonb på 16 juni 2006, 17:31:08
Fint dette!
Er selv nybegynner så fint å vite ;)
Jeg har haro selv,men sånn som du sier det så mener du at alle Haro syklene er nybegynner-syklene?
Dave Mirra bruker jo Haro men han er ikke nybegynner da.
Så Haro er ikke bare for nybegynnere nei...
Mvh Antonb=)

Tror han mener at alle Haro-sykler som kommer komplette fra butikk, er dårlige. Alle proffe kjørere har sykler med deler de har valgt selv og delene kan være fra mange forskjellige merker. Så hvis du ødelegger noe på sykkelen din(f.eks et hjul), så ville jeg ikke dratt til Intersport eller hvor du enn har kjøpt den, og spurt etter nytt hjul til den. Jeg ville heller ha hørt rundt her på forumet og spurt folk om hva som er bra å kjøre med. Da får du meninger av folk som kjører BMX selv og vet hva de snakker om. De på butikken vet som oftest ikke det. De velger bare sansynligvis ut det som de kommer til å tjene mest penger på og bryr seg ikke om hvordan du vil ha det.
Milk. Shaken, not stirred
- info@milkshakeco.com

cc

Haro har laget bmxer i mange år, og var ledende i markedet lenge. Dessverre så har dem ikke fulgt med i timen de siste årene, og har blitt helt akterutseilt av de mange nye og innovative merkene som finnes der ute.

De har sponset Dave Mirra lenge, og han har hjulpet dem med å designe sin egen pro-modell, men som Marius nevner her - du kan gå i butikken å bruke 15.000 kr på en Haro Mirra-pro modell, du får ikke noe i nærheten av hva han selv kjører på. Faktisk har han de siste par år kjørt på en ramme fra FBM, som han selvfølgelig har Haro stickers på. I disse dager er han ved å starte sitt eget selskap, og er ikke lenger med på Haro-teamet.

Uansett, syklene er ikke det verste med Haro - den norske forhandleren er problemet. Ingen i butikkene som selger disse syklene, har peil på dem. De er montert av folk som ikke vet noe om bmx, og de har sjeldent reservedeler og liknende tilgjengelig.

-MS-

Er helt gærn etter bmx nå ! =P Har sykkla mye på terreng\freeride sykkel.. tenkte jeg skulle kjøpe mg BMX nå.. Trur dere at den ''Twenty Velvet'' passer bra da ? Tænkte ikke så veldi mye på triks og sånt, litt dirt og hopping\jump ..

Håper på fort svar !

Anki


-MS-

Assa.. Jeg tenkte at jeg skulle bruke den mere til dirt og Hopp...  Så okey.. hvis du skjønte det =)

BroderHuck

Sitat fra: -MS- på  4 juli 2006, 17:34:13
Assa.. Jeg tenkte at jeg skulle bruke den mere til dirt og Hopp...  Så okey.. hvis du skjønte det =)

MS.. ikke dobbelpost, og ikke gå offtopic i en annen tråd. Start heller en ny en.

Velvet er bra.
High Hopes.

Pål L.T

jeg kjøpte en mongoose villain på aktiv fritid..den funker ganske smud. Veldig førnøyd med den =D