Nybegynner, tips?

Startet av Aicon, 8 januar 2008, 17:04:56

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Aicon

Jess da, fikk rota meg inn hit.
Kunne egentlig lagt denne her i hjelp, jeg skal kjøpe sykkel tråden, men synes den passet litt bedre her.
Tingen er.. Jeg har lyst til å starte med BMX sykkling, men har ingen aning whatso ever om BMX triks, sykkler eller noe som helst egentlig, utenom fra filmer etc
Grunnet til at jeg vil begynne er fordi jeg er fan av sykkler og skating og da tenkte jeg at jeg kunne teste ut BXM. Når jeg sier BXM så tenker  jeg mest på sånn gate kjøring og slikt. Ikke noe sånn offroad kjøre i skog o.l, mer i rettningen til freestyle street hvis det er noe som heter det. Har sett en del på Steve Hamilton og må si jeg digger filmene hans.

Så det jeg lurer på er:
Hvordan sykkel er grei og starte med? Pris klasse rundt 2-4k.
Edit: Ser på andre poster er mange fremmed ord om du vil kalle det det, sikkert sånn som jeg blir kjent med, men ikke spør meg om diverse "fag språk" ting :P
Er 175cm høy ca +-.

Jo var noe mer, balanse. Føler ikke at jeg har helt balanse til BXM :P
Er det sånn alle har i starten eller er det bare meg?

Klubber, eventer og kjente folk?
Finnes det mange klubber og slikt i Norge innen BMX?
Er det masse eventer/arrangemanger rundt om i Norge?
Og til slutt, kjent folk. Prøver og skaffe meg litt kunnskap om diverse folk, eneste jeg vet om er Hoffman og Steve Hamiltonm så om noen kunne nevne de mest allmenn kjente folkene internasjonalt og i Norge så ville jeg blitt glad ;)


For å gjøre denna posten kort da, så er jeg på jakt etter en sykkel til gate kjøring generelt, som er fin og trikse med for en nybegynner, samt litt kunnskap om BMX i seg selv :)

Mvh Aicon - Kristoffer

Sikkert brutt en del regler her ang. posting, men det kommer seg nok etterhvert

Jon

Tja... Ikke den minste tråden jeg har sett ;)

http://www.bmxelement.no/index.php?action=prodinfo&prod=1785&o=y
http://www.bmxelement.no/index.php?action=prodinfo&prod=1786&o=y

Dette er akkurat samme sykkel (kun forskellig farge) og er vel en av de beste og rimeligste sykklene du får tak i uten å bestille fra utlandet. Det eneste minuset er kranklageret. (Det er det kulelageret som er nederst på ramma, som gjør at det er mulig å trø) Det er ikke så bra fordi det blir lett slark og tungvint å stamme. Ellers så finnes denne http://www.bmxelement.no/index.php?action=prodinfo&prod=1788&o=y som er litt dyrere, fordi den har noe som heter freecoaster. Det er en speiell type nav som gjør at du kan kjøre baklengs uten å trø. Det er mulig fordi det er en slags kule inni navet som kobles til når du trør og kobles ut når du triller bakover. Det gjør at du må trø en del fremmover før du begynner å gå fremmover. Men det er bare en vane sak.

Uten om det så lurte du på om det var noen klubber. Det vet jeg egentlig ikke. Det er vertfall ikke noe i bergen, nå vet jo ikke hvor du bor men hvis du bor i bergen kan du sende meg en pm så kan vi sikkert møtes i fysak hallen. (og slapp av jeg er ikke lomme mannen)

Ellers så finner du alle eventer/arrangemanger her på siden.

Aicon

Nei, liker lagge innlegg ^^
Skal sjekke ut de sykklene, må kunne trå bakover :P
Bergen, smule langt unna. Er selv fra Telemark så blir litt langt å reise, hehe.

bmx22

jon vet veldig mye om bmx så hør på han!

jeg har selv kjøpt Khe barbados, den øverste bmxen! (det her BMX ikke BXM!)
den er utrolig grei, og er faktisk utrolig fet! billig også!

Freestyle street/gatekjøring= Street! streeting er park kjøring ute i gaten. man grinder(sklir på pegsene) på murer og tar manual(trille på bakhjulet) og 180 osv. Man bruker objektene i gaten til å gjøre triks på!

PS: DU KAN TRØ BAKOVER MED FREECOASTER, MEN DU KAN LA VER OM DU VIL! :)

Aicon

Bxm var en skrivefeil. Noe som heter det å? ^^
Jau street kjøring som er min greie kan du si :p
Blir helt gal av å se på Steve Hamilton, får så lyst til og bare dra ut og prøve på alt sammen.
Dritt at det er snø nå da og vet ikke om noen spesielle steder hvor den går ann å prøve seg inne..

Andex

Sitat fra: BergenChris på  8 januar 2008, 17:38:27
jon vet veldig mye om bmx så hør på han!

jeg har selv kjøpt Khe barbados, den øverste bmxen! (det her BMX ikke BXM!)
den er utrolig grei, og er faktisk utrolig fet! billig også!

Freestyle street/gatekjøring= Street! streeting er park kjøring ute i gaten. man grinder(sklir på pegsene) på murer og tar manual(trille på bakhjulet) og 180 osv. Man bruker objektene i gaten til å gjøre triks på!

PS: DU KAN TRØ BAKOVER MED FREECOASTER, MEN DU KAN LA VER OM DU VIL! :)
trør du for mye bakover så hekter den seg opp så du får en brå brems og flyger bakover.

Balansen kommer etterhvert. er kanskje litt uvant i starten, men du vender deg fort til sykkelen

Gøran

hvilken freecoaster er det du snakker om da?:P min freecoaster "bremset" aldri sånn..er sikkert gsport sin du tenker på? og det er bare en sånn extra mulighet som man kan trikse litt med den for å få frem;)
1601,Keep it Real
www.bmxelement.no

bmx22


Simen

http://www.bmx.no/smf/index.php/topic,3956.0.html

Hvis det var gode folk osv. du leita etter, så er det en del der sånn...

Thomas

Nesten alle suger i starten... Derfor det heter nybegynner vøtt =)
Mitt tips til deg er å kjøpe en litt mer allround sykkel, selvom street sykler funker fett til park. Det er også lettere for deg å lære "basic triks" i en skatepark enn på ting og tang du finner langs veien (som regel hvertfall). I tillegg så er det lettere å komme i kontakt med andre bmxere i en park, som sikkert er villige til å hjelpe deg underveis.

Prøv også å skru ting på sykkelen selv, så slipper du å sløse masse penger og tid på at butikker skal gjøre det for deg.
-Sgitnuar_

Aicon

En liten ting til, testa en BMX sykkel engang og den var ganske heavy. Er alle sånn? Er sikkert noe du blir vandt til, men men

Rølla

Nye BMX sykler er ikke tunge. Veit ikke eksakt vekt på syklene i de linkene (har ikke giddi å sjekke), men de ligger fra 13kg (komplett) og nedover.
Jo mere penger du har å bruke, jo letter kan du få det.

En LETT sykkel veier ca 11kg. En TUUUNG fra 14kg og oppover.

Det du må tenke på er at man kan custom bygge sykkelen ettehvert du blir kjent med den og hva du liker. Da kan du få den ned i 9-10kg.
.Bikers unite.

CrimsoN

Du hadde en skrivleif på siste avsnitt.
Du skreiv bmx isteden for bxm...
(ikke ta meg seriøst nå, takk )

Aicon

#13
Heh merker det selv, skjønner ikke hvorfor jeg skriver bxm hele tida..
Dritfet sykkel Almenningen!

Edit: Ser forresten på den barbadosen at det ikke er noe forbrems, vil ha forbrems :/

thomas merali

#14
hva enn du gjør, vær så snill å ikke kjøp sykkel i en vanlig sykkelbutikk som f.eks gsport(ikke bmx merket) og sport1 (ikke bmx merket).

her er noen sykkelmerker du burde holde deg unna:
yosemite,haro,de billigste mongooseene,element(ikke bmx butikken),decathlon,giant,specialized osv.

hvis du ikke skal gå for noen av syklene på element(noe jeg hadde gjort) så burde du ihvertfall kjøpe en sykkel med 4 pegs,gjerne for -og bakbrems(som du har skrevet) og helst vanlig baknav. det er fordi da finner du ut hva du liker.

lykke til med kjøp

Thomas



EDIT: sjekk uthttp://www.bmx.no/smf/index.php/topic,410.0.html
http://www.bmx.no/smf/index.php/topic,411.0.html