Hvordan komme i gang med fotografering

Startet av MAGNUmS, 23 oktober 2006, 04:41:13

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Åsmund

Sitat fra: BatMan på 28 desember 2008, 17:27:23
ey, jeg skal bestille speedlite ex580 fra USA snart, i og med at jeg ble anbefalt den blitsen hvor en jeg spurte til mitt canon eos 450 D

Men jeg tenkte kansje jeg skulle bestille fisheye og ? hva er til og anbefale som passer mitt kamera? hva bruker dere andre med fisheye ? med zome og sånt?

er denne bra? : FISHEYE ZENITAR 2.8/16 LENS

Det er jo bare 16 mm zome på den hvordan fungere det osv? :) takk for raske svar

Mvh
Christian naaden


noob
neida. speedlite 430 er ett mer økonomisk bedre kjøp men 580 er mye bedre da.

når det kommer til fisheye, så er den du har sett på konstant 16mm. sånn at det ikke går an å zoome. Vil egentlig anbefale ett 10-20 mm vidvinkel objekt fra sigma.
Ja, detta: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=13990
Blenderen på fisheyen du ville kjøpe er mykje bedre da. men har prøvd vidvinkelen, den er konge egentlig. hvertfall med blitzen og :)

Erik

hva enn du gjør, IKKE kjøp 10-20 om du har tenkt til å ta bmxbilder med. skal du ta landskaps- elle interiørbilder er det topp, men ikke til noe annet.

Tokina 10-17mm er en fisheye du kan zoome med, og etter hva jeg har hørt er den brukbar.

men 3rd party objektiver kan ikke erstatte skikkelig canon-glass. canon 15mm fisheye er finfin og relativt billig.
Sykkel: sykkel

Åsmund

Hvorfor det?
En venn av meg har det, og han tar bilder av skating, funker bra for han liksom.

NaaDeN

Eyo, vidvinkel , fisheye, annet fett !  anbefal meg noe fett hva som er kult og ta bmx bilder med.. som passer mitt cam da!

Erik

Sitat fra: BergenÅsmund på 29 desember 2008, 02:05:30
Hvorfor det?
En venn av meg har det, og han tar bilder av skating, funker bra for han liksom.

fordi den gir sykt stygge forvrengninger som absolutt ikke passer til dette.
her er et ok eksempel: http://www.flickr.com/photos/heatedground/2665904550/ sjekk alienskallen.
det er langt i fra det verste jeg har sett, though.
du kan spør hvem som helst som driver med seriøs sportsfotografering, alle vil være enig; det objektivet suger i denne sammenheng.

har du 50mm, christian?
Sykkel: sykkel

NaaDeN


Erik

nei, 50mm fast.

50mm f. 1,8 er et bra objektiv.
50mm f. 1,4 er et fantastisk objektiv
50mm f. 1,2 er et gudommelig objektiv.
Sykkel: sykkel

NaaDeN

Har du link til den gudommelige? :) hehe.


Åsmund

Er dette: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=10549 f. 1.8 modellen? Veldig billig da.
Og dette http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=10445 f. 1.4 modellen?
Såg på bildene av 1.2 serien tingen. Ser ganske sykt fett ut.

Erik

det oppsumeres riktig, åsmund.

1.8- og 1,4-modellen er laget av plastikk og derfor de er så billige, men glasset i dem er meget bra, sylskarpt helt åpen 8minste blender). har bare prøvd 1,4'en, og den skal være en smule bedre. Nikons 50mm f.1,8 er litt dyrere og uansett meget bra så canons er vel neppe så mye dårligere enn den.
Sykkel: sykkel

Smithyboy

Er det noen som har prøvd Nikon d3000 til actionfotografering?

* aka mads

Sitat fra: Smithyboy på 28 desember 2009, 21:44:18
Er det noen som har prøvd Nikon d3000 til actionfotografering?

Har ikke testet det, men har litt erfaring med Nikon og DX serien. 3 bilder i sekundet er ikke allverdens, men det funker fint. Blitzsynkronisering på 1/200 sekund betyr at du kan ta greie actionbilder med blitz uten alt for mye bevegelsesuskarphet. Dette er et helt greit kamera å starte med, men det er en stor ulempe med linser til dette kameraet. Dette huset har ikke intern fokus. Linsene du bruker må ha fokusmotor i selve linsen, ergo er det bare et fåtall objektiver som støtter dette kameraet og autofokus. Alle andre linser fra Nikkor kan brukes, men da uten autofokus.

Jeg vil anbefale deg å se etter et brukt Nikon. Min personlige mening er at man får mye bedre muligheter med et D50,D70,D80,D90,D200 o.l. Disse kameraene kan ta alle linser laget av Nikkor og alle andre produsenter.
Ja du får ikke vippbar skjerm, og nei, du får ikke 10,2 megapixel på alle. Men da kan du heller velge og vrake i linser. Min personlige mening.
M
En vis mann sa en gang: Man ved man ere Haard til Kiernen naar man Røger Post-Mortem!

Pewin9777

#58
Jeg har ett Canon Eos 1100D Kamera,jeg vil gjerne bli flink til å ta bilder av bmx'n min,om noen vil komme med noen tips til å få kule bilder og bra instillinger så er jeg super takknemlig,nå bruker jeg alt av automatisk innstiling bortsett fra Fokus..


Jo også lurte jeg på hvem modus jeg burde ha i når jeg tar et bilde,sport,landskap osv osv.. Men hva er egentlig fordelen med Raw når jeg tar bilder? :)