Størrelse nok en gang

Startet av simon71, 1 juni 2012, 13:24:15

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

simon71

Hei,
Ser at dette med størrelse på rammen går igjen, med god grunn. Lett å bli forvirret selv om valget blandt kjenninger ofte er enkelt.
Har en sønn på 10 år som ønsket seg en BMX (lang historie) og jeg er så gammel at jeg kun husker at vi bygde om combi-syklene med høye og brede styrer, skiftet til crossdekk osv... men disse fantes kun i 2 stk størrelser. Stor og liten.
Vel, tenkte at en butikk ville vite beste og dro innom xxl (I know... dumme meg). Fikk beskjed om at guttungen måtte ha en 16" og syntes dette hørtes litt lite ut, men de ga seg ikke på dette. Endte da opp med å kjøpe en slik uten å ha sett på den og uten at guttungen fikk prøve den. Den måtte bygges og da vi hentet den noe senere, fikk jeg bekreftet mine bekymringer.
Jeg har foreløpig ikke delt mine bekymringer med 10-åringen for han liker den (eller så er han bare så snill at han sier det for ikke å bekymre meg grunnet kostnaden), men du verden...den er jo så liten. Ikke at han er så stor, men kan dette virkelig stemme. Jeg ville nok kanskje ha valgt et 18" når jeg ser forskjellem mellom en 16" og en 20", men tar jeg feil? Sønnen min er vel kanskje 135 høy
Spørsmål 2: Er det mulig å bytte til noe større dekk for at han evt kommer litt høyere over bakken (kommer velkanskje ann på klaring i gaffel). Virker som om det er utrolig vanskelig for ham å sitte å tråkke. Kan heve sete noe, men vil ikke heve for mye.
God helg

SK

Tviler på at større hjul passer inn i en 16" ramme og gaffel, så er nok redd for at sykkelen er et bomkjøp ..
18tommere er faktisk vanskelige og finne i forhold til 16" og 20" så alternativet er å kjøpe en vanlig BMX(20") å la han vokse seg til den. Vis sykkelen du kjøpte er fortsatt like fin får du sikkert solgt den for å tjene inn litt av det tapte, det er surt, men sånn er det nok bare..
Lillebroren min på 9,5år er vel på samme høyden og han fikk sin første BMX for rundt et år siden(20" av typen gammel og tung) og er ikke noe problem for han og sykle tur-retur skolen og generelt hoppe og sprette rundt :)
- Streeter on the spare time -

"Swallow bitch! There's children starvin' in Africa!"