Fjerning av lakk = vektreduksjon.

Startet av pet, 28 november 2012, 15:59:56

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

pet

We The People - Mad Max


Vekt styre med lakk: 809g
Vekt styre uten lakk: 727g


Totalt vekttap = 82g


Bare i tilfelle.

Gøran

meget fin måte å spare vekt på... lakk er jo ikke kult lenger uansett så da slår man jo 2 fluer i en smekk :)
1601,Keep it Real
www.bmxelement.no

Leifi

Og så sparer man sykt mye vekt når resten av styret ruster vekk! :D
Men går ut ifra at du veide etter klarlakking?



Hvor mye vekt man sparer på å rawe kommer helt an på hvilken type lakk som er på den fra før av, mange av de nyere metodene som brukes til å sette farge på deler fra fabrikk veier mindre enn vanlig klarlakk, så man kan faktisk øke vekten ved å rawe og så sette på nok klarlakk til å holde den rustfri.
Men hvor mye klarlakk som trengs kommer selvsagt an på nærmiljøet. Sykler du street og bor nærme sjøen trenger du mye, sykler du bare i en innepark trenger du mindre.  ;) 
På nyere* deler merker man vanligvis vekttap via rawing når man har pusset av en del av metallet, som kan ha skjedd enten ved at brukeren pusset for mye, eller at lakken er "svidd" litt inn i metallet fra før. Går trolig mindre metall hvis man bruker malingsfjerner, men så er det jo en mulighet for at man fjerner det beskyttende laget inne i delen ved malingsfjerner, som man ikke når via klarlakk.


Har virkelig ikke peiling på hvor farlig dette er på en bmx, men i mer kompliserte systemer kan det være fatalt.


Men det hadde jo vært greit hvis folk som har rawet kunne samlet vekt i en tabell elns, så kan andre som vurderer samme prosedyren bruke informasjonen til å vurdere om de også vil gjennomføre den. Til slutt ender vi opp med en ganske komplett tabell over bmxdeler før og etter rawing.  :P


*Der man har brukt vektbesparende lakkeringsmetoder.
yay, i ride little bike

pet

Sandblåst, uten klarlakk:)
Jeg har aldri knekt en eneste del på de ordentlige bmxene jeg har hatt, og jeg har ofte hatt overflaterust.

Tommy.Nybakken

De lakk greiene som er på bmxene nå til dags, har blitt brent på. Kanskje derfor det veier litt?:)