Film-anbefalinger

Startet av Even, 5 mai 2006, 21:46:20

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Even

Kom med anbefalinger av film! Gjerne hva de handler om og hvorfor du mener at den er verdt å se.

Ghost Dog - The Way of the Samurai.
Dette er min favorittfilm, og det har den vært i noen år nå. Handler om en fyr som lever på et tak med duer, og lever etter en gammel levestil samuraiene brukte. Ghost Dog tar oppdrag for gangsteren Louie. Etterhvert dreper Ghost Dog kusina til en av gangsterlederne, og de skal ta hevn ved å drepe Ghost Dog. Louie og Ghost Dog sitt "vennskap" blir satt mot hverandre.
Ok, dette hørtes jævlig platt ut, men jeg kan love en sær film med jævlig kul humor, og stilige filmscener!
En film jeg kan se 30 ganger uten å bli lei.

Saving Private Ryan
God film, med ganske dårlig, og usannsynlig historie. Scenene, kameraføring, redigering, musikk osv. gjør dette til en jævlig bra skildring av blandt annet D-dagen. Jeje.

SpongeBob SquarePants - The Movie
Noen har stjålet krona til Kong Neptun, og Mr. Crabs (Eieren av Krusty Crabs) er mistenkt for å ha stjålet den. Som så gode venner de er, så drar SpongeBob og Patrick ut på eventyr for å få tak igjen krona til den forbannede kongen.
Film med genial humor, David Hasselhoff og pene tegninger. Yeah Yeah.

Are

American History X
Dette er en skikkelig bra film. Handler om nazi gjengene i USA, og forholdet mellom Derek og broren.
Denne filmen bør sees

Rølla

#2
Smoke.
Fargo.
The big Lebowski.
Night at earth.
Naked lunch.
Delikatessen. (Husker ikke orginal tittel)
K-Pax
Torsk frän tallin.
Fire nøyanser av brunt.
Chihiro og heksene. (Manga)
Det levende slottet. (Manga)
Requiem for a dream.
Nosfaratou.
Pusher.
Beautifull country.
Bowling for colombine.
I kina spiser de hund.
Goodfellas.
The Untouthables.
Man bites dog.
Citicent cane.
Supersize me.
Mongoland.
Underground.

Dette er en god blandings av noen filmer som har gjort intrykk på meg.
Kunne sikker kommet på flere, hadde jeg gravd litt dypere.
Film er fint. Film er min venn. P.s noen som har sett Capote?

Hmmm. Tror jeg kommer til og plusse på lista ettervert som jeg kommer på flere godbiter.

.Bikers unite.

eirik s

#3
Jeg har sett Capote. Kanskje årets beste film så langt?

Og Night On Earth  ;)
Delkatessens originaltittel: Delicatessen  ;D

MeaN

Sitat fra: Are på  5 mai 2006, 23:27:35
American History X
Dette er en skikkelig bra film. Handler om nazi gjengene i USA, og forholdet mellom Derek og broren.
Denne filmen bør sees

Helt enig, har noen sett Fight Club?
zup?

RL1

Ondskapen.
Denne filmen er knallgod! Kort sagt.

The Man
Kanskje ikke verdens beste story, men morsom er den!

Lord of War
Må se den, bare må se den.
MilkshakeCo.

Negative Youth

LA VITA È BELLA

".. La Vita è bella er en uforglemmelig film som viser at kjærlighet, familie og fantasi overvinner alt. Handlingen er lagt til 1930-tallets Italia hvor den jødiske bokhandleren Guido gifter seg med en kvinne fra nabobyen. De får en sønn og lever et lykkelig liv, helt til Italia blir invadert av tyskerne. Den jødiske forfølgelsen er et faktum, og Guido prøver og holde familien sammen og i live. Derfor forestiller han seg at konsentrasjonsleiren er en konkurranse der familien kan vinne en tank."

BEST MOVIE EVER!

Rølla

Sitat fra: Negative Youth på  6 mai 2006, 01:02:34
LA VITA È BELLA

".. La Vita è bella er en uforglemmelig film som viser at kjærlighet, familie og fantasi overvinner alt. Handlingen er lagt til 1930-tallets Italia hvor den jødiske bokhandleren Guido gifter seg med en kvinne fra nabobyen. De får en sønn og lever et lykkelig liv, helt til Italia blir invadert av tyskerne. Den jødiske forfølgelsen er et faktum, og Guido prøver og holde familien sammen og i live. Derfor forestiller han seg at konsentrasjonsleiren er en konkurranse der familien kan vinne en tank."

BEST MOVIE EVER!
Den er fintrist. Veeeldig bra film.
.Bikers unite.

Anki

Garden State. Den er så fiiin.

eirik s

Jeg tåler ikke trynet på Roberto Begnini, så La Vita e Bella ha jeg holdt meg langt unna...

Hmm. Det er skummelt når noen setter i gang med sånt som det her. Kan jo sitte og ramse opp i all evighet. Gjøre det litt annerledes denne gangen...
Først de beste, nye, filmene jeg har sett:
-Grizzly Man av Werner herzog. Fantastisk dokumentar om den selvutnevnte "bjørnebeskytteren" Timothy Treadwell som levde 13 sommere blant Grizzlybjørner i Alaska før han endte opp med å bli spist (!) Dette er ikke en direkte naturfilm, mer et portrett av et forstyrret sinn. En kritiker kalte Treadwells personlige videoopptak for "tidenes lengste og mest kompliserte selvmordsbrev", og det er en rimelig god beskrivelse.
-The Proposition av John Hillcoat. Skrevet av Nick Cave. Ekstremt brutal og mørk western fra Australia på 1800-tallet. Dette er ikke John Wayne eller Young Guns, nei.
-A History of Violence av David Cronenberg. Nok en brutal film som tar opp voldens innvirkning på vanlige liv på en spennende og intelligent måte.
-Sideways av Alexander Payne. Fra i fjor, men fikk ikke krøka meg til å se den før nå. "Voksen", bitter komedie med noe av det beste skuespillet du noen gang vil se.
-Mean Creek av Jacob Aaron Estes. Nasty liten film om vold blant barn og unge. Utrolig skuespill av mer eller mindre ukjente skuespillere

Så vil jeg anbefale en del litt obskure (og sære?) filmer, som jeg synes folk bør se:
-Paradise Lost: The Child Murders in Robin Hood Hills og Paradise Lost 2: Revelations av Bruce Sinofsky og Joe Berlinger. Sannsynligvis de mest skremmende filmene jeg har sett noen gang, og de er dokumentarer! Se hva som skjer når 3 ungdommer blir dømt i en grusom barnedrapssak bare fordi de er annerledes. Dette er viktige filmer, og ved å støtte saken kan man faktisk redde noens liv, da en av dem sitter i dødscelle og de to andre har livstidsdommer. Se www.wm3.org
-Primer av Shane Carruth. Superlavbudsjettsfilm som vant hovedprisen på Sundance-festivalen for et par år siden. Hvis du synes Donnie Darko var lett å skjønne seg på, prøv denne...
-Badlands av Terrence Malick. Den originale Natural Born Killers
-The Believer av Henry Bean. Samme tematikk som American History X, bare mye bedre...
-A Better Tomorrow av John Woo. The modern action movie starts here.
-The Killer av John Woo. Eller her....
-Hard Boiled av John Woo. Evt her...
-Bullet in the Head av John Woo. Hjortejegeren på kinesisk...
-Bubba Ho-Tep av Don Coscarelli. Elvis og JFK bekjemper en mumie på gamlehjemmet. Need I say more?
-Dead Man's Shoes av Shane Meadows. Friday the 13th på alvor...
-Duck Soup av Leo McCary. Denne filmen er fra 1933, men siden Marx Brothers var 50 år forut for sin tid går det nok bra: "What do ya mean, the war is over? I already paid a month's rent on the battlefield!"
-Heavenly Creatures av Peter Jackson. Drama fra mannen bak Braindead og Lord of the Rings.
-Infernal Affairs av Wai Keung Lau. Fantastisk Hong Kong-action/thirller. Hollywood-versjon på vei, med Martin Scorsese i regissørstolen, og Leonardo Dicaprio, Matt Damon og Jack Nicholson i hovedrollene.
-The Long Riders av Walter Hill. Hvis noen kanskje var så uheldige å lide seg gjennom American Outlaws med Colin Farrel: Dette er hvordan en Jesse James-film skal være!
-Mean Streets av Martin Scorsese. Mesterens første mafia-film.
-The Rules of Attraction av Roger Avary. Noen så kanskje denne fordi de trodde det var en American Pie-type film. Hehehehe

Til slutt hadde jeg tenkt å få til en personlig topp 5-liste eller noe sånt, men det greier jeg rett og slett ikke. Men her er noen superfavoritter jeg kommer på nå:

-Goodfellas av Martin Scorsese
-The Godfather av Francis Ford Coppola
-The Godfather part 2 av Francis Ford Coppola
-Star Wars - the Original Trilogy av George Lucas, Irvin Kershner og Richard Marquand
-Seven av David Fincher
-Fight Club av David Fincher
-Dawn of the Dead (originalen) av George A Romero
-Jaws av Steven Spielberg
-Heat av Michael Mann

Ranzor

The Ninth Gate

SitatA rare book dealer seeks out the last two copies of a demon text draw him into the middle of conspiracy with supernatural overtones.

eirik s

Sitat fra: MeaN på  6 mai 2006, 00:36:10

Helt enig, har noen sett Fight Club?

Må innrømme jeg er litt spent på din tolkning av Fight Club, basert på en del andre uttalelser du har hatt her...

SteinG

koyaanisqatsi
paris texas
dead man
....ja, for lange lister så gidder man ikke sjekke de, så jeg stopper her.

Rølla

#13
Eirik: Ja... Sideways suger ille, syntes jeg da. Men du har sabla god greie på film gitt. Jeg trenger en kino partner som deg. Er du med?
.Bikers unite.

Rølla

Sitat fra: SteinG på  6 mai 2006, 01:39:45
koyaanisqatsi
paris texas
dead man
....ja, for lange lister så gidder man ikke sjekke de, så jeg stopper her.
Kom igjen da. Det er jo bra om du legger ut litt mer. Kult med tips :-*
.Bikers unite.