Nybegynner trenger hjelp...Knas...Knas

Startet av TGS87, 19 august 2006, 23:19:43

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

TGS87

Jeg la merke til at det knaste inni kranken på min Twenty Marshall 3pc, og at den gikk litt tregt. Jeg åpna opp og tok ut kulelagera. Fant litt metallspon inni der så jeg fikk fjerna det...Men når jeg hadde satt det sammen igjen så gikk den litt tregt fortsatt, ikke jevnt tregt, men kun samma "stedet" hver gang. Når jeg løsner på den store innerste skruskiva så går det mye bedere, men da blir det slark, og det er ikke noe særlig...Hva kan det være? Vet ikke om jeg brukte de "riktige faguttrykka" men håper dere forstår alikevell. Første gang jeg sykkla på den i dag. Håper noen kan hjelpe.

harry

Smår lagrene godt og ikke ha kraken for stramm eller for slark.

TGS87

Takker for svar. Tenker jeg tar kulelagra helt ut og renser dem, og så sette dem inn med nytt fett...men det får vente til i morra.

SteinG

mystisk. jeg sjekker og strammer kranklager før jeg sender (hvis du ikke er en av de som insistrerte på å få den umontert da). husk å ikke stramme den innerste skiva for mye, da ryker lageret.

TGS87

Ok. Jeg fikk den ferdig montert (bortsett fra pedaler, forhjul, styre, sete og pegs. Men det er pgs sendinga.)
Så det gjelder å finne en fin mellonting, ikke for stramt(tregt) og ikke for løst(slark)? Plukker de ut igjen i dag og renser dem, og setter dem inn med nytt fett. Har sånn blå Triple- Guard grease som er beregna for båter...Bak står det: "Triple-Guard grease is ideal for friction surfaces. Not only does Triple-Guard lubricate, it also stays in place, resisting vibration, cold temperatures, prevents corrision, repels water, waterproof and maintains stability." Denne burde jo virke veldig bra? Eller er det noe som er bedere/mere egnet for dette?

JanPhilip

Høres fint ut det, jeg bruker ca det samme tror jeg.

TGS87

Nå har jeg grease'a litt og skrudd det sammen igjen. Og nå går det MYE smooth'ere. Takker for hlelpen folkens.