Den nye filmtråden

Startet av eirik s, 27 oktober 2008, 21:36:43

0 Medlemmer og 3 Gjester leser dette emnet.

eirik s


eirik s

BTW: Jeg tenkte litt gjennom Gerber's motforestillinger mot filmer som Saw, og jeg må nok si meg litt uenig. Du har i utgangspunktet et poeng, i og for seg, men: Det lages for eksempel komedier om slike temaer som tortur også. Er ikke det i så fall like fælt? Eller er det det faktum at de viser selve handlingen i de "hardere" filmene det som gjør det til et problem? Poenget mitt er at hvis man tar den type tankegang til sin logiske sluttkonklusjon, så ender man opp med at man ikke kan lage film om noe som helst, nesten.

Noe helt annet er diskusjonen om hva de forskjellige filmene sier (eller ikke sier) som slike temaer, og måten de sier det på. Personlig saynes jeg i hvert fall at kontrovers er en megetviktig ting innenfor enhver kunstart, og at en del av kunstens oppgave er å utfordre grensene.

Så det så!

Åsmund

Sitat fra: Kampen på 27 oktober 2008, 22:04:52
Twin Peaks er også kommet ut som film.

Selv driver jeg med et par små prosjekt:
-Komme igjennom hele IMDB:TOP 250 lista. Har sett 120 ca.
-Se alle filmene av David Lynch(og kommet igjennom det med en følelse av å ha forstått mesteparten)
-Se alle Alan Smithée filmene. (For dere som ikke vet hvem der er. Googel it!)

og hvem er best, hittil?€

eirik s

He he. Jeg pleier ikke å bry meg så mye om den topplista på IMDB, men ble litt nysgjerrig nå, så jeg tok en rask titt. Kom til nummer 32 før det var noe jeg ikke hadde sett, gitt...
Og jeg har sett 80 av de 100 første. Må skjerpe meg...

SK

Først og fremst, deilig at jeg har noen og diskutere film med igjen, har hatt lyst og vekke den gamle tråden igjen men turte ikke.
Enig i de fleste filmene du skrev om eirik(av de jeg har sett), MEN Bullitt biljakten slår DeathProof scenen.

Jeg liker saw filmene, har de 4 første på dvd, og venter spent på 5'ern selv om jeg synes de blir dårligere og dårligere. 1 er uansett best.
Først noen 2007 filmer som ikke ble nevnt.
ADVARER: Dette er MINE meninger, ikke dine.
Primeval.
noen som har sett den?
Jeg er monsterfilmfan, og dette er by far den beste "naturlige" monsterfilmen jeg har sett.
Også er ikke absolutt all handlinga lagt rundt selve monsteret, men om opprøret nede i afrika, der hele handlingen tar sted.

Shoot em' Up.
Denne er så syk at du må like den, hele filmen er som Crank x 1, bare med mer skyting og dårligere redigering.
Ble fan av Owen etter denne..

Jeg har lyst og begynne på 2008 jeg(men jeg gjør det rett og slett ikke)
vil bare si at dette har vært ett bra filmår hittil synes nå jeg.
Venter fortsatt på Quantum of Solace, men men..

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull. Bra etterfølger, tvilsom slutt, men men....
The Incredible Hulk. SOM ER 1000 GANGER BEDRE ENN "The Hulk" som kom 2 år siden.
The Dark Knight. Den gikk rett på topp 5'ern min, sinnsykt bra, Heath kunne ikke endet karrieren sin bedre.. Tidenes beste filmskurk.
Iron Man. En av de beste filmene som er basert på tegnefilm/tegneserie synes nå jeg, ved siden av Transformers og diverse andre..

Nå gir jeg meg.. lei av og skrive..


MEN!! Vis du liker skrekkfilmer/monsterfilmer. Så anbefaler jeg The Host(2006)! Den er koreansk og en helt sinnsykt bra film, ingen jeg kjenner har sett den(samme med Primeval) så vis du/dere liker monsterfilmer så se begge 2 :) Begge er skumle, morsomme og har ikke så verst handling.

sk out
- Streeter on the spare time -

"Swallow bitch! There's children starvin' in Africa!"

MCM

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull får gjennomgå i en av de siste southpark episodene.. hehe
Come forth, Lazarus! And he came fifth and lost the job.

bmx92

Sitat fra: MCM på 28 oktober 2008, 02:49:05
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull får gjennomgå i en av de siste southpark episodene.. hehe

Det får den virkelig:D

Jeg har sett begge funny games. Syke filmer.

eirik s

Sitat fra: lærdalHjermann på 27 oktober 2008, 22:21:42
Det er synd og skam at Assasination of Jesse James ikke vant oscar for ciematography, synes ikke There Will Be Blood var bedre i det hele tatt. Den scenen når toget "dukker opp" i skogen er helt fantastisk
Den er visst filmet med kun naturlig lys...

eirik s

Sitatenig i de fleste filmene du skrev om eirik(av de jeg har sett), MEN Bullitt biljakten slår DeathProof scenen.
Jeg har faktisk ikke sett Bullit. Fy meg! Lite sammentreff: Karakteren Bullit er inspirert av David Toschi, en av etterforskerne i Zodiac-saken. Samme mann er også litt av inspirasjonen til Dirty Harry. Supercop?

SitatPrimeval.
noen som har sett den?
Jeg er monsterfilmfan, og dette er by far den beste "naturlige" monsterfilmen jeg har sett.
Også er ikke absolutt all handlinga lagt rundt selve monsteret, men om opprøret nede i afrika, der hele handlingen tar sted.
Har vært litt nysgjerrig på den. Kanskje sjekke den ut? Denne er visst i samme gate: http://www.imdb.com/title/tt0479528/ Laget av samme regissør som Wolf Creek.

SitatIndiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull. Bra etterfølger, tvilsom slutt, men men....
Huff. En stor skuffelse. Var sånn passe underholdt første gang jeg så den, men andre gang jeg prøvde satt jeg bare og duppet av. Altfor mange "Jar-jar Binks-moments". Det sies at Lucas og Spielberg ble litt uvenner under innspillinga. Og så har jeg lest Frank Darabont's (Shawshank Redemption, The Green Mile) manus, som Lucas forkastet (!) Og selv om det har omtrent den samme grunnhistorien, er det så jævlig mye bedre enn den ferdige filmen.

SitatThe Incredible Hulk. SOM ER 1000 GANGER BEDRE ENN "The Hulk" som kom 2 år siden.
Jeg liker forrige forsøk, jeg ;) Men dette er også en helt kul action-film, og jeg liker grunnarbeidet Marvel legger nå med å bygge opp universet sitt. Legg merke til det lille besøket fra Tony Stark på slutten... Og Ang Lee's Hulk er nok litt eldre enn 2 år (fra 2003)

SitatIron Man. En av de beste filmene som er basert på tegnefilm/tegneserie synes nå jeg, ved siden av Transformers og diverse andre..
En av mine favoritter hittil i år. Og den viser at det som ofte trengs med superheltfilmer er folk som skjønner feelingen i originalmaterialet. Og skuespillere av Robert Downey Jr's kaliber. Se forresten ferdig rulletekstene ;)
SitatThe Dark Knight. Den gikk rett på topp 5'ern min, sinnsykt bra, Heath kunne ikke endet karrieren sin bedre.. Tidenes beste filmskurk.
Helt enig om Heath, selv om Darth Vader (orignal trilogy) fremdeles er ett lite hakk foran på filmskurk-stigen. Men jeg synes allikevel denne filmen er en smule overvurdert. Det er tydelig at det er en del ideer de ikke har villet kvitte seg med, som godt kunne vært fjernet, og logikken strekkes til bristepunktet flere ganger. Og folk som sammenligner den mede Gudfaren 2 er helt på bærtur. Personlig tror jeg "vanlige" folk ble litt sjokka over at det går an å lage voksne, intelligente filmer av tegneserier (noe vi leser vet at det har vært potensial for hele tiden), og dermed overreagerer litt. Bare vent hvis Zack Snyder har fått til Watchmen...

The Host er også en personlig favoritt. Jeg tror jeg prøvde å pushe den her etter Oslo Filmfestival for noen år siden...

Da jeg nevnte Frank Darabont lenger opp her, kom jeg på noe: The Mist. Har sett at en del folk har litt sånn blanda reaksjoner på denne, men for meg har den havnet langt oppe på favorittlista over skrekkfilmer. En god gammeldags monsterfilm (og folk som klager på effektene her har ikke skjønt noen ting) som også har noe å si.



SK

The Mist glemte jeg og nevne ja, den liker veeeeldig godt.. så for meg noe slags ripoff av The Fog, men der tok jeg skammelig feil.

Sitat fra: eirik s på 28 oktober 2008, 16:42:21

SitatPrimeval.
noen som har sett den?
Jeg er monsterfilmfan, og dette er by far den beste "naturlige" monsterfilmen jeg har sett.
Også er ikke absolutt all handlinga lagt rundt selve monsteret, men om opprøret nede i afrika, der hele handlingen tar sted.
Har vært litt nysgjerrig på den. Kanskje sjekke den ut? Denne er visst i samme gate: http://www.imdb.com/title/tt0479528/ Laget av samme regissør som Wolf Creek.

Anbefaler den :)
Jeg skulle til og kjøpe The Rogue igår, men kjøpte Grindhouse istedet, hehe.. Får bli neste gang

- Streeter on the spare time -

"Swallow bitch! There's children starvin' in Africa!"

MCM

Slutten på The mist likte jeg veldig godt...

Into the wild er forresten en av de bedre filmene jeg har sett i det siste
Come forth, Lazarus! And he came fifth and lost the job.

eirik s

Update: Har sett 160 av top 250 på imdb :)

eirik s

Sitateg skulle til og kjøpe The Rogue igår, men kjøpte Grindhouse istedet, hehe.. Får bli neste gang
Oppdaga akkurat at den er gitt ut i Norge under tittelen "Territory"

eirik s


Gerber

#29
Sitat fra: eirik s på 27 oktober 2008, 23:32:43
Det lages for eksempel komedier om slike temaer som tortur også. Er ikke det i så fall like fælt? Eller er det det faktum at de viser selve handlingen i de "hardere" filmene det som gjør det til et problem? Poenget mitt er at hvis man tar den type tankegang til sin logiske sluttkonklusjon, så ender man opp med at man ikke kan lage film om noe som helst, nesten.

Noe helt annet er diskusjonen om hva de forskjellige filmene sier (eller ikke sier) som slike temaer, og måten de sier det på. Personlig saynes jeg i hvert fall at kontrovers er en megetviktig ting innenfor enhver kunstart, og at en del av kunstens oppgave er å utfordre grensene.

Så det så!

FINFINE argumenter eirik :D
tidenes bedre poenger jeg har sett uttrykt på nettet.
så, til svaret:
Jo, jeg synes det er like jævla umoralsk og dumt med tortur-komedier. Allikevel blir det ikke det samme, da komedier i stor grad tar ting det lille ekstra ut av proporsjon, og da blir det latterlig. En skrekkfilm som saw, som du sier, viser "handlingen", for å spille på et helt annet virkemiddel. Disse filmene spiller på at vi skal føle skrekken på kroppen, det å underholdes av andres lidelse direkte, og det er DET som for meg er et problem.
Er mye enig i det du sier, med strenge prinsipper, så snubler man ofte i seg selv til slutt. Det er ikke dermed sagt at man ikke kan lage filmer som er voldelige i det hele tatt. For å trekke kunstbegrepet ditt inn i dette, så er jeg enig i at man ikke kan legge det prinsippet til grunn for all filmskaping, fordi kunst BØR provosere. Det er allikevel forskjell på kunst, det tror jeg alle er enige med meg i.
Ta f.eks. som eksempel Saw-serien, eller enda bedre, en film jeg (desverre) har sett; Final Destination 2, som er en film omtrent blottet for reell handling, men det er endel mennesker som dør på mer eller mindre groteske måter.
Man har DÅRLIG kunst, som dette, og man har GOD kunst, som f.eks. No Country For Old Men, som man også kan si inneholder mye vold, men allikevel er en god film, fordi den har enn relativt innholdsrik historie. Et annet eksempel på en god film som også inneholder vold, om enn ikke på samme måte, så;
Se på Funny Games, som jeg for øvrig også har sett dette året. Dette er også en meget god film, som inneholder mange voldssituasjoner, men man får ikke se noen av dem direkte. Man får allikevel inntrykk av at de to som utøver volden er passelig psykisk forvirrede.

La meg si det sånn:
Det er en grunn til at Pulp Fiction, Fight Club, No Country For Old Men og Hotel Rwanda er på imdb.com's liste over top 250, men ikke noen av saw, ingen av jason, eller nightmare on elm street, eller final destination er på lista. (ja jeg vet at den ikke nødvendigvis er representativ, men det er et eksempel)

Oi, det var mange strøtanker om film.