Den nye filmtråden

Startet av eirik s, 27 oktober 2008, 21:36:43

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

eirik s

Har vært en god stund siden vi har prata film her nå, og siden jeg savner det, tenkte jeg å prøve å sette litt i gang igjen. Til nykommerne: Dette er en av mine hovedinteresser (både å se film og prate om dem), så vær forberedt på litt ordentlig diskusjon hvis dere vil være med...

So where to begin? En ny introduksjon av mitt "film-jeg", kanskje? Som sagt så er dette en stor del av livet mitt (DVD-samlinga er på over 1000 titler nå), og jeg liker de fleste sjangere. Er en stor Star Wars-geek (Original Trilogy all the way), elsker skrekkfilm (digger å komme over små filmer som fucker med huet ditt, men har også en stor svakhet for 80-talls-splatter), men jeg kan også være mer kunstnerisk anlagt (70-tallet er nok min favoritt-tidsperiode). Favoritter er vanskelig, og vi kan kanskje ta det seinere.

Det har kommet meg for øre at det er folk her som faktisk bryr seg om mine film-anbefalninger, så da kan vi kanskje fortsette med en liten oppsummering av det beste jeg har sett det siste året eller så.
2007 var et virkelig toppår for amerikansk kvalitetsfilm, og mange har sammenlignet det med storhetstiden for amerikansk kunstnerisk drevet film fra 70-tallet (Gudfaren 1 og 2, Mean Streets, Taxi Driver, Apocalypse Now og masse mer).
Det kom etter mitt syn i hvert fall 4-5 virkelige mesterverk fra Hollywood i fjor, og den første av de var:

"Zodiac" av David Fincher.

Dette er sannsynligvis den mest detaljerte og virkelighetsnære "true crime"-filmen noensinne, og handler mer om folka som etterforsket saken om The Zodiac Killer (og hvordan det påvirket livene deres) enn selve drapene. Ekstremt god regi fra Fincher og en alt annet enn sensasjonshungrig tinnærming av materialet gjør denne virkelig minneverdig.

Neste på lista er "The Assasination of Jesse James by the coward Robert Ford" av Andre Dominik.

Denne meget utradisjonelle Western-filmen er kanskje den best fotograferte filmen jeg noensinne har sett, mens Brad Pitt som Jesse James og Casey Affleck som Robert Ford er helt fantastiske. Dette er ingen "pang-pang"-western av vanlig merke (selv om de få action-sekvensene er meget bra og annerledes), men kan kanskje ses mer som en meditasjon over vår besettelse med kjendiser og mediaskapte personligheter.

Så kommer vi til "There will be blood" av Paul Thomas Anderson.
Dette er en ganske vanskelig film (den første halvtimen er mer eller mindre stum) som er vanskelig å beskrive, men den vil henge igjen i huet ditt i lang tid etterpå. Og så har den en monumental skespillerprestasjon fra Daniel Day Lewis.

Til slutt blant "mesterverkene" har vi den store Oscar-vinneren "No country for old men" av Joel og Ethan Coen.
En moderne Western/klassisk thriller som egentlig handler om noe helt annet enn de fleste tror. Og så har vi Javier Bardem som en filmskurk på nivå med Dart Vader og Hannibal Lecter, da...

Alle disse er filmer som tør å utfordre publikum og holder god gammeldags story telling i hevd framfor effekt-overload.

En kjapp oppsummering av en del andre filmer jeg så frem til det året:
28 weeks later: En grei oppfølger til en av mine favoritter. Begynner veldig bra, men blir bare dummere og dummere, dessverre.
30 days of night: Et fantstisk konsept og en del kule enkeltsekvenser som dessverre drukner i et håpløst manus. Men den har tidenes beste hue-avkapping :)
Beowulf: En positiv overraskelse. Jeg var redd for at CGI-konsepetet bare var en gimmick, men de fortalte en spennende og kul historie.
The Bourne Ultimatum: Dette har endt opp med å bli blant mine favoritt-trilogier, og sparker James Bond i ræva.
Grindhouse: Jeg likte både Death Proof og Planet Terror, jeg, selv om Tarantino er farlig nærme å bli en parodi på seg sjøl i førstnevnte. Men den har tidenes beste biljakt, så...
Futurama: Bender's Big Score og The Beast with a million backs. Dessverre et stykke unna klassisk Futurama. Men har sine øyeblikk.
Gone Baby Gone: Ekstremt vellykka filmatisering av en veldig bra bok.
Hot Fuzz. Nesten like bra som Shaun of the Dead
I am Legend: Begynner så bra, og så bare klapper hele skiten sammen. Faen!
Knocked Up/Superbad: What can I say? I'm an Apatow whore
Mongol: Ok om Djengis Khan. Les heller Conqueror-serien av Conn Iguilden
The Orphanage. Ganske bra spansk spøkelsesfilm, men litt skuffende
Ratatouille: Fantastisk
Simpsons Movie: En lang, middels bra episode av TV-serien. Nokså skuffa
Spider-Man 3: Skuuuffffaaaa!
Transformers: Michael Bay, I'll give you another chance...


Uff, dette blir langt. Tar 2008 seinere. Håpoer noen andre vil være med å leke...

Gerber

#1
hei, spennende, håper denne holder seg noenlunde ontopic!
oppfattet idet jeg postet at ironien manifesterte seg.

uansett. jeg så også
No Country For Old Men, og det var virkelig en opplevelse, nå skal jeg ikke skryte av å være den som tolker filmer mest, og prøver å finne en dyp mening, tolke symboler osv, men jeg satt allikevel igjen med å like filmen godt. det skal nevnes at jeg har en greie for woody harelson.
Det siste året har jeg også sett
Atonement, som var en utterly amazing film. Har desverre ikke fått lest boka enda. Det skal nevnes at filmen hadde tendenser til å være det jeg kaller "amerikanifisert", det er bare pene mennesker osv. men ser man litt forbi det, så forteller den en ganske rørende historie om hvordan barn handler utifra sitt eget synspunkt, og hvor lite de forstår av det som skjer rundt seg.
For å ta en negativ omtale, så så jeg også
Meet the spartans, som var en hensynsløst dårlig parodi. rett og slett elendig. den hadde såklart artige momenter og morsomme sekvenser, men som film, var den dårligere enn mye jeg har sett.

bmx92

Jeg prøver. Se Twin Peaks seriene. Se til cirka episode 15-16 etter det blir det boring. Vet det ikke er film men den er virkelig bra. Handler om en spesiell by med veldig spesielle mennesker som bor der, det foregår et mord og seriens beste rolle (mener jeg) Cooper er etterforskeren. Hvis du skjønner humoren i serien vil du sitte imellom episode etter episode og le!

mathias94


Andy K

Twin Peaks er også kommet ut som film.

Selv driver jeg med et par små prosjekt:
-Komme igjennom hele IMDB:TOP 250 lista. Har sett 120 ca.
-Se alle filmene av David Lynch(og kommet igjennom det med en følelse av å ha forstått mesteparten)
-Se alle Alan Smithée filmene. (For dere som ikke vet hvem der er. Googel it!)

eirik s

Sitat fra: Kampen på 27 oktober 2008, 22:04:52

-Se alle Alan Smithée filmene.


Selvpiner?
Du vet at det finnes en David Lynch-Smithee-film, ikke sant?

RL1

Da søker jeg råd her!
Har sett litt klipp fra Saw V (5), som er ute i disse tider, rait? (klipp her http://saw-5---trailer.blogspot.com/)
Har bare sett en Saw-film før (husker ikke hvilken det var. 3 muligens). Fikk lyst til å se alle 5 over en helg eller noe.
Hva synes du/dere om disse? Bare sinnsyke "drapsmetoder", eller er det litt mer også?
MilkshakeCo.

Hjermahgerd

Det er synd og skam at Assasination of Jesse James ikke vant oscar for ciematography, synes ikke There Will Be Blood var bedre i det hele tatt. Den scenen når toget "dukker opp" i skogen er helt fantastisk
No cake for the impurity
Blogg

Andy K

Sitat fra: eirik s på 27 oktober 2008, 22:12:33
Sitat fra: Kampen på 27 oktober 2008, 22:04:52

-Se alle Alan Smithée filmene.


Selvpiner?
Du vet at det finnes en David Lynch-Smithee-film, ikke sant?

NICE!

bmx92

Av saw filmene liker jeg 1ern best. De andre blir for langtrekklige.

Gerber

Kan vi prøve å holde innlegg fra nå av, litt mer informative og/eller innholdsrike enn bare "NICE" eller "<3", "Enig" osv? litt konstruktive innlegg fra nå av altså.


på tala om sawfilmene:
Jeg har altså ikke sett saw, av den ene enkle grunn at jeg synes de virker direkte lavmåls. De fleste kameratene mine har sett de, og jeg sier det samme til dem.
Beklager min arrogante holdning, alle dere som elsker filmene, men jeg for min del, har ikke behov for å sitte å godte meg, direkte eller indirekte av å se på mennesker som pines. Det være seg folk som har fortjent det eller ikke. Det er prinsippet om å se vold jeg tenker på. Jeg tror ingen har godt av å se andre voldes smerte på intrikate og groteske måter. Joda, det er klart det sikkert er noe handling i filmen og, det er ikke det jeg vil frem til, men ikke kom til meg og påstå at man ser filmen fordi den har en heidundrane god story. det blir for banalt. når vi tenker på hvor mange mennesker som lider hver jævla dag av diverse årsaker, eksempelvis i religiøse diktatur, der folk kan bli bortført og torturert i lange tider uten noe som helst rettsak, eller US-world-fucking-police-A som har gitt seg selv myndighet til å bortføre folk til hemmelige militærbaser uten å si ifra, der det har vist seg, utøves grove overgrep mot menneskeverdet- Hvorfor, skal vi da sitte på vår trygge lille trone og kose oss med underholdning om folk som pines? det dritet der kan jeg styre meg for ass. Dobbelmoral? way to go, mafakka.


Eirik.E

Så nettopp Fritt Vilt 2. Jeg forventa meg ikke noe god film når jeg satt meg ned, men ble overrasket over at filmen fungerte bra som oppfølger (nå syns ikke jeg første filmen var noe mesterverk, men grei underholdning). Det som gjorde film nr. 2 bra for min del var mange av de sykt gode bildene fra fjellandskapet på natten og flere av de nye skuespillerne var gode (Spesielt politimannen som først blir drept)

Når filmen går mot slutten syns jeg alt blir litt for forutsigbart. Eller sånn er den gjennom det hele, man skjønner når og hvem som skal dø. Men fin skvettefilm er det :) Og syns de forklarer fint hvorfor morderen er gal og overlever hele tiden

MCM

Såg filmen Red for en stund siden. http://www.imdb.com/title/tt0972883/
Den var ganske bra.. Likte stemningen gjennom filmen.

Ellers anbefaler jeg Troma-filmer. Passer til hvilken som helst anledning.

The evolved, Class of nuke em' high, Toxic avenger, Hall monitor,

Noen som har sett re-maken til Funny Games?
Come forth, Lazarus! And he came fifth and lost the job.

eirik s

Jeg har ikke sett Saw-filmene, faktisk, men jeg har planer om det. Sjøl har jeg ingen problemer med overdreven vold og gørr, selv om det selvfølgelig finnes kvalitetesforskjell innenfor den sjangeren også. Når det gjelder hvor skadelig eller ikke sånt er, så mener jeg juryen fremdeles er ute. Har aldri gjort noe (nevneverdig) med psyken min, i hvert fall. Tvert i mot mener jeg det kan ha en sunn effekt...

Men når vi først er inne på skrekkfilm: Hvis dere vil se hvor fantastisk bra det kan gjøres (og nå snakker jeg på et rent film-plan, og ikke blod og gørr), så løp og se den nye svenske filmen "La den rette komme inn" som hadde premiere på fredag. Tror den spratt inn på min topp 5-liste over skrekkfilmer og kanskje topp 10 generelt. Herregud, den var bra!!

MCM: Hvor så du "Red"? Har akkurat lest ferdig boka, og er veldig spent på filmen. Vil samtidig anbefale filmene "The Girl Next Door" http://www.imdb.com/title/tt0830558/ og "The Lost" http://www.imdb.com/title/tt0451102/ basert på bøker av samme forfatter. Ordentlig nasty "realistisk" horror, løst basert på virkelige hendelser.


MCM

Hehe, jeg lasta den ned fra btjunkie.. 
Come forth, Lazarus! And he came fifth and lost the job.