Hovedmeny

Fjerne lakk

Startet av SK, 27 august 2006, 23:37:20

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

SteinG

Sitat fra: SK på 31 august 2006, 18:48:36
har allerede bestilt 3 bokser på xplosif ;)

og det er også montana, altså

Scurra

æsj, lakken funker jo fint den, bare at man ikke kan ha klarlakk siden det ikke finnes. Kommer litt ann på om man lakker for at det skal se superproft ut for resten av livet, eller om man lakker for kosen sin skyld en gang i uka.

Rølla

Ehhh... Jo man kan ha klarlakk på montana. Det som er dritt med montana er at den har dårlig utflytnings evne. Den er tixotrop (Kort maling) som det heter på fagspråket. Den er og veldig porøs. Den er tipp topp på sugende underlag, men på harde flater duger den ikke den. Resultatet på en hard yte blir fort knudrete.
.Bikers unite.

Scurra

Når jeg (les:Caspar) lakka med den, pyntelakking/fade oppå anna lakk, så funka den helt fint. Men nå har jeg jo ikke prøvd å lakke en hel sykkel med den.

Jeg har hørt at man ikke kan bruke et annet merke klarlakk oppå lakk, for da kan lakken reagere og bli rar. Er det feil?

Anki

Jeg har lakket hele sykkelen min med det og det suger. Klarlakken har ikke reagert "rart".

cc

Enkelte merker reagerer med hverandre, og da vil lakken koke/boble. Det er ifølge sjappene jeg har vært innom veldig sjeldent akrylbasert lakk av forskjellige merker ikke funker sammen, de som reagerer er gjerne de rimelige lakktypene som ikke er akrylbasert.

Rølla

#21
Sitat fra: Scurra på  1 september 2006, 14:10:00
Når jeg (les:Caspar) lakka med den, pyntelakking/fade oppå anna lakk, så funka den helt fint. Men nå har jeg jo ikke prøvd å lakke en hel sykkel med den.

Jeg har hørt at man ikke kan bruke et annet merke klarlakk oppå lakk, for da kan lakken reagere og bli rar. Er det feil?
Det stemmer til en viss grad. Det er ikke all klarlakk eller lakk generelt som funker sammen. Bruker du akrylbasert lakkfarge vil det fungere med akrylbasert klarlakk. Samme med alkydbaserte produkter. Bruker man derimot alkyd på akryl eller omvendt vil det mest sannsynlig reagere på hverandre. Krakelere eller koke. Dette er en regel med unntak. Hvis man er usikker, ta en liten prøve et sted som ikke er så synlig.

Forskjellen på alkyd og akryl er: Akryl har større pigmenter (PVA) og deretter bedre dekkevne, men dårligere heft. Den er derimot elastisk og vil defor tåle belastning på en annen måte enn alkyd. Den brukes og i vannbaserte produkter fordi den er vannløslig.

Alkyd har mindre pigmenter og trekker bedre inn i porøse/sugende underlag. Den gir bedre heft, men har dåligere dekkevne. Den er statisk (Ikke Elastisk) og vil derfor oppføre seg anderledes enn akrylbaserte produkter. Den får en hardere yte og har bedre utflytnings evne enn akryl. Men siden den er statisk, vil den sprekke (Krakelere) ved belastning. Bulker osv.. Alkyd brukes i oljebaserte produkter og har lengere tørketid.

Dette er de 2 vanligste malingene i boks og spann.
.Bikers unite.

Hege

Det finnes Montana-klarlakk. Så om du kjøper Montana-lakk kan du helt fint kjøpe klarlakk i samme type.

stian s

ikke vær negativ til montana...den funker på alt..allrouundlakk. jeg bruker det å det blir kjempe fint!