Stilling bremsefjær

Startet av Langseth, 23 august 2006, 17:48:28

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Langseth

Hei!
Har nettop fått årdna forbrems på sykkeln. Men....
Nå har jeg kommet til å skal stille fjærene, og det får jeg ikke til. Uansett hvordan jeg strammer og stiller på bremsene, tar høyre bremse kloss tak i felgen. Venstre kloss er ikke noe problem å få stillt, men den høyre får jeg aldri ut fra felgen.
Noen som har noen tips/tricks angående justering/stilling av bremsefjær.

Daniel

Sitat fra: Langseth på 23 august 2006, 17:48:28
Hei!
Har nettop fått årdna forbrems på sykkeln. Men....
Nå har jeg kommet til å skal stille fjærene, og det får jeg ikke til. Uansett hvordan jeg strammer og stiller på bremsene, tar høyre bremse kloss tak i felgen. Venstre kloss er ikke noe problem å få stillt, men den høyre får jeg aldri ut fra felgen.
Noen som har noen tips/tricks angående justering/stilling av bremsefjær.
sikker på at du ikke strammer feil vei...

Langseth

Ja det er jeg sikker på. Holder igjen mutteren med en skift nøkkel, og strammer med umbraco, med klokken(sett forfra).
Venstre klarte jeg å stramme

OleA

Det er en av grunnene til at jeg tok av min. Å fikse bremser var liksom ikke noe jeg orket å lære meg.
Anyways, vær sikker på at alle deler er passe rene og oljete / fettete så ikke er mer friksjon på ene siden. Kanskje ene fjæra er dårligere enn den andre?
K-town / Granli knights

Langseth

Syns også det er stress med bremser, men fant ut at det kanskje er lurt å lære flat med en brems affal. Men når jeg løsner begge fjærene, så sitter den høyre enda mot felgen. Har egentlig ikke peiling på hvordan noe funker med bremsen...

Flat out vegan

Den høyre armen går i felgen uten at du har strammet fjerene fordi bremsevaieren står i spenn, det er normalt.

Start med å stramme den høyre:

Sett nøkkelen på strammemutteren og dra mot klokka til felgen går 3-5mm fra felgveggen. Stram skruen.

Stram så venstre på samme måte (men dra strammemutteren med klokka), MEN BARE TIL DEN ER LIKE LANGT VEKK FRA FELGEN SOM DEN HØYRE.

Det er også viktig at du har koblet på vaieren og alt slik før du stiller inn fjærene, men det virker som om du allerede har gjort dette.


Når du vet hvordan det funker, er det latterlig enkelt å få gode bremser.