Den nye filmtråden

Startet av eirik s, 27 oktober 2008, 21:36:43

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.


eirik s

Kjære Tommy Wirkola: Du er ikke, har aldri vært, og kommer aldri til å bli Sam Raimi. I tillegg har du tydeligvis sett Van Helsing og tenkt "Fy faen, så bra! En sånn film vil jeg også lage!"
Jeg har latt tvilen komme deg til gode før (mest på grunn av kul attitude, ikke så mye på grunn av dine evner som filmskaper), men herregud, dette ser så forjævlig ræva ut:
http://www.youtube.com/watch?v=0wr5vmbgq8c#ws

SK

Jeg synes den så awesome ut :) Litt lik Van Helsing, sure, men awesome non the less :P Alltid kult å se Norske regissører gjør det stort i utlandet. Historien er jo kul da :p aldri hørt om noe lignende "hva skjedde etter hans å grete kom seg unna heksen" historie jeg ihvertfall :)
- Streeter on the spare time -

"Swallow bitch! There's children starvin' in Africa!"

eirik s

#1383
SitatHistorien er jo kul da :p aldri hørt om noe lignende "hva skjedde etter hans å grete kom seg unna heksen" historie jeg ihvertfall :)
*Kremt* http://en.wikipedia.org/wiki/Fables_%28comics%29
Uansett: Jeg har aldri lurt på på hva som skjedde med Hans og Grete, jeg. Ikke skjønner jeg hvorfor noen andre gjør det, heller. Og hvis jeg på død og liv skulle laget en film av det ville jeg gjort et forsøk på å lage den skummel, tror jeg. Og MASSE MASSE CGI er ikke skummelt. Og jo flere våpen de har som sier klikk-klakk og kan brettes ut til et større våpen (seriøst, det skjer 6 eller 7 ganger i løpet av 2 minutter), jo dummere blir det. Og ikke på en bra måte.

Men det er nå så. Jo lenger unna jeg kommer Død Snø (som jeg av en eller annen grunn likte ved første gjennomseing), jo mer har jeg innsett at Wirkola's bag of tricks hovedsaklig består av "Husker du den kule kamerabevegelsen fra Evil Dead 2? La oss kopiere den. På en ræva måte".

Alt han gjør består bare av variasjoner av kule ting han har sett i andre filmer. Det kan man kanskje si om Tarantino også, men han har i hvert fall en personlig vinkling og et større poeng med det han driver med. Noe jeg tviler på om Wirkola vet hva betyr en gang...

Og jeg har virkelig sansen for Jeremy Renner, men jeg grøsser ved hver eneste replikk her. Og jeg lurer på om ikke mye av problemet ligger hos en viss nordlending som ikke har engelsk som morsmål, for å si det sånn.

SitatLitt lik Van Helsing, sure, men awesome non the less

Fakta: Det er umulig for noe som ligner på Van Helsing å være bra. Stephen Sommers har laget 1,5 filmer som er verdt å se (mesteparten av Deep Rising og litt av The Mummy), men han har fått en ekstrem CGI-fetish som ødelegger alt han tar i. Og det virker som Wirkola har blitt smittet...

Poenget mitt er at det finnes folk som holder på i denne sjangren som viser at det er mulig å lage virkelig bra filmer. Folk som Edgar Wright, Guillermo Del Toro, Joe Cornish eller Neil Blomkamp. Forskjellen er at det er folk som faktisk har noe på hjertet, og ikke bare har sett altfor mange splatter-filmer som 15-åring.

Til slutt: Nei, det er ikke automatisk kult bare fordi det er en nordmann som får lage film i USA. Spesielt ikke hvis den filmen de laget med stor sannsynlighet sender dem rett hjem hit igjen.

SK

Hadde skrevet et langt og bra svar på alt det der som jeg presterte og krysse ut så dette blir kort.

Jeg sa den så awesome ut, ikke bra.  Jeg er CGI hore og digger filmer av typen der fordi de er underholdende, ikke fordi de har bra story.
Jeg har selvsagt aldri tenkt over hva som skjedde når Hans å Grete hadde vokst opp, derfor jeg synes det er kult å lage en film med den bakgrunnhistorien eller hva jeg nå skal kalle det. Jeg er storfan av Raimi og har ikke lagt merke til likheten når det kommer til kamerametoder, men nå som jeg tenker over det så er ikke akkurat Wirkola den første til og etterape den effekten, men det er jo sånt som skjer med nye tricks som funker bra, folk begynner å kopiere.

Jeg digger Deep Rising og The Mummy mens Van Helsing og GI Joe er bra på en underholdende måte, ikke storymessig.
Når det kommer til de andre regissørene du nevner, så har jeg nok ikke sett nok til å argumentere(noe det sikkert uansett er lite vits i) men alt jeg har sett med Wright(<3) og Del Toro har hittil vært bra. (har hatt Pan's Labyrinth i hylla i over 1år uten å sett den, på tide?)

og sist: Jeg ble stoka på traileren før jeg så hvem regissøren var, og ble da selvsagt overaska og glad når jeg så at det var Wirkola som har kommet seg på andre siden av havet og kommet i full gang der. Historien er jo morsom å interesant, men at den skulle bli såppas lik Van Helsing er dumt, som du sier, de våpnene som bare utvikler seg og utvikler seg er idiotisk, det irriterte meg også. Hadde jeg skulle lagd en film med det plottet der måtte det blitt som du sa enten skrekkfilm eller komedie, for det er vanskelig og ta det seriøst.

Rotete innlegg, men er ihvertfall et forsøk på å beskytte ræva mi, haha
gonatt
- Streeter on the spare time -

"Swallow bitch! There's children starvin' in Africa!"

eirik s

Går rett på anbefalningene, jeg:
-Guillermo del Toro kan jeg egentlig anbefale alt av, men Pan's Labyrinth er nok mesterverket hans, så se den hurtigst! The Devil's Backbone er også kjempebra, men kanskje litt mer straight skrekkfilm enn det vi prater om her. Blade II, Hellboy og (spesielt) Hellboy 2 er stor underholdning, men ikke helt på nivå med de spanske filmene hans. Apropos CGI-greia, forresten: del Toro foretrekker praktiske effekter, og bruker så lite CGI som mulig. Sjekk behind-the-scenes-greiene om Troll Market-sekvensen i Hellboy 2 (etter at du har sett filmen, selvsagt).
Og bare vent til Pacific Rim kommer:


-Når det gjelder Edgar Wright regner jeg med at du har sett både Shaun of the Dead, Hot Fuzz og Scott Pilgrim, så han er det kanskje ikke noe vits i å mase om. Se Spaced også.

-Joe Cornish og Neill Blomkamp er det kanskje litt urettferdig å ta med her, siden begge bare har laget en film hver. Men når de filmene er henholdsvis Attack the Block og District 9, så tenker jeg det er greit allikevel ;) Og Blomkamp's Elysium kommer til neste år...

SK

Scott Pilgrim er høyt på lista over mine favoritter.
Har ikke sett Hellboy 2 og Devils backbone men alle de andre du nevner har jeg sett og Pan's Labyrinth er nå lagt fram på pulten min, ser den sikkert allerede ikveld :)
- Streeter on the spare time -

"Swallow bitch! There's children starvin' in Africa!"

eirik s

Jeg glemte Drew Goddard's (og Joss Whedon's) Cabin in the Woods når man var inne på den type filmer. Et mesterverk, rett og slett. Kommer på DVD om 3 uker. Løp og se!

SK

Sitat fra: eirik s på  6 september 2012, 23:03:21
Jeg glemte Drew Goddard's (og Joss Whedon's) Cabin in the Woods når man var inne på den type filmer. Et mesterverk, rett og slett. Kommer på DVD om 3 uker. Løp og se!

Den venter jeg på i spenning :) Var blakk når den gikk her på kino. (filmer går bare 5-7ganger her på Sunndal, rakk heller ikke EX2)
- Streeter on the spare time -

"Swallow bitch! There's children starvin' in Africa!"

MCM

Come forth, Lazarus! And he came fifth and lost the job.

Åsmund

så akkurat blue velvet. dennis hopper asssssss

MCM

Bra film åsmund. Candy coloured clown they call the sandman
Come forth, Lazarus! And he came fifth and lost the job.

eirik s

SitatVar blakk når den gikk her på kino. (filmer går bare 5-7ganger her på Sunndal, rakk heller ikke EX2)

Det er sånne ting som gjør meg ekstra glad for at jeg bor der jeg bor...


SK

Guillermo Del Toro <3
Blir så glad når folk kommer med skikkelige skrekkfilmer nå til dags :)
- Streeter on the spare time -

"Swallow bitch! There's children starvin' in Africa!"