Dårlige frambremser.

Startet av Dan, 18 juni 2012, 22:49:20

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Dan

Har akkurat fått tak i en brukt bmx som jeg har fikset litt på. Men det er så utrolig dårlig frambrems på den. Kjenner at wiren går tregt så skal bytte den. Men jeg trudde ikke det hadde så mye å si for bremse effekten.
Er det generelt dårligere frambrems på bmx kontra mtb? Jeg må liksom hjelpe syklen med å løfte bakhjulet å hvis jeg prøver å stoppe presist på ett merke så bommer jeg som regel med 10-20cm fordi bremsen ikke tar med en gang. Har rimelig nye klosser som egentlig er beregnet til v-brems. Føler jeg har fått satt opp bremsen veldig godt så begge klossene tar likt å rett på felgen.


På forhånd takk for svar :)

fredrik69

Prøv og stramme de litt!
Hvis de er slakke da!

Dan

Er nok ikke mye slakk der gitt. De tar ca 1,5cm inn fra ytterste posisjon. Hadde du lest så hadde du sett at jeg føler jeg har satt de opp bra å da har jeg selvfølgelig også strammet de

eirik s

Nå spørs det veldig på type brems og hva slags felg og bremseklosser du har, først og fremst. Og BMX-bremser må jobbes en del med, ja.

At wiren går treigt har myyye å si. Når du kjøper ny, gi den et tynt lag fett, og bruk symaskinolje i strømpa. Det er også viktig at fjærene er riktig stilt inn og at de trekker likt på hver side. Klossene kan også være et problem. Nye klosser bør pusses ned littegrann med fint sandpapir, og brukte klosser bør vaskes med rødsprit innimellom. Rødsprit er også fint å vaske felgene med.

Men det er vanskelig å gi ordentlig gode instruksjoner på denne måten. Og det krever rett og slett litt trening å få til å justere bremsene skikkelig.

Dan

Det er det jeg kaller en U-brems. Fra promax. Samme merke som de selger på biltema har jeg observert. BMX bremser er altså dårligere enn MTB på generell basis hvis jeg skjønner deg rett.


Har tatt av bremsen akkurat nå fordi den var veldig irriterende når den ikke fungerte skikkelig. Men skal prøve å få byttet wire ganske snart. Klossene er innkjørt en halv sesong på MTB før jeg satt de over. De er fra biltema så de er sikkert ganske harde. De funket bra på MTB med alu felg. Er ikke sikker på hva felgen på denne syklen er men etter å ha pusset med sandpapir trur jeg det er alu. Skal prøve rødsprit også. Har lagt merke til at felgen har langsgående riller på hele gripeflaten til klossen. Det kan jo ikke være godt for noe som helst annet enn utseendet.


Har god trening i montering å justering av V-brems å føler jeg fikk justert disse bra også. Må være wiren som ødelegger for meg.


Har lengden på bremseklossen noe å si? Har den lengste typen fra biltema nå men de koster jo bare 17kr paret så kunne jo prøvd kortere hvis det skulle funke bedre.

eirik s

Nå spørs det litt hvordan man sammenlikner, men på generelt grunnlag er nok BMX-bremser "dårligere" enn til MTB, ja. men dt spørs på veldig mange faktorer. Jeg vil tro at ditt problem er en kombinasjon av crap wire, dårlige klosser ("Biltema" er et nøkkelord her), dårlig felg og dårlig brems. He he. Sorry.

For å få det skikkelig bra bør man ha en felg som er kromfarget, og relativt myke klosser. Det er mulig å få bra bremser på fargede felger også, men da er man enda mer avhenging av klossene. Odyssey, Kool-Stop og Fly lager bra bremseklosser for BMX. Spesielt Fly sine funker bra på fargede felger også (de sitter nesten litt for godt på krom-felger etter min smak). Odyssey og Fly lager også de bremsene jeg synes er absolutt best, men de koster (spesielt Fly sine). Et rimeligere (og bra) alternativ er Dia-Tech sine.

Ta en titt på bremse-stashet du får hos BMXElement: http://www.bmxelement.no/index.php?type=27&action=varer
Der er det også noen tips om mekking av forbrems: http://www.bmxelement.no/index.php?action=teknisk&t=17

Dan

Hehe. Det er helt greit. Det er en sykkel jeg har kjøpt å fikset for under 1000kr totalt så jeg er fullt inneforstått med at den består av crap å ikke så mye mer :) Det har vel endel med det faktum at bmx hjulet er endel mindre enn mtb hjulet også. Skal prøve ny wire i kveld å hvis det ikke blir bedre da så får jeg la den være å heller kjøre uten frambrems. Gidder ikke koste på denne syklen nå. Går uansett med planer om å kjøpe meg noe nytt.
Det er ikke så mye kraften som mangler i utgangspunktet men mer muligheten til å være presis. Det går liksom for lang tid fra klossen treffer felgen til hjulet stopper.

Har forøvrig lest den artiklen på bmxelement å det hjalp nesten :)

Dan

Da har man byttet wire :) Det ble endel bedre faktisk. Er ikke helt fornøyd enda men har enda igjen å vaske felgen med rødsprit eller noe sånt. Tenkte kanskje jeg skulle prøve bremserens til biler å en sånn skrubbesvamp til oppvask.


Kjøpte forresten wire på Biltema å den er smooth. Var ett sett med 2 wirer å ei lang strømpe som man klipper til selv.


Ruggeland

Personlig tror jeg ikke du kommer så mye nærmere en god bremse uten å bruke litt penger på den. Biltema er feil sted å gå hvis du vil ha ting som fungerer optimalt. De bremseklossene du får der er tiltenkt en helt annen bruk enn bmx. Spander på deg et par skikkelige bremseklosser og en teflonwire fra f.eks. BMXelement eller BAB, sett ting opp så godt du kan og kjør på. Koster deg ca. 250-300kr, og jeg tror ikke du kan få så mye mer juice ut av de bremsene du har uten å bytte ut en god del mer.

Desverre mistenker jeg at det du har av hardware rett og slett ikke er av kjempekvalitet. Så enten må du øke budsjettet eller senke forventningene ;)

Som et justeringstips kan du forsøke å stille bremseklossene dine med litt "toe in", altså at fronten av bremseklossene tar felgen bittegrann før resten. Enkleste måten å få dette til på er å løsne klossen litt (så du kan justere den), legge f.eks. et bankkort mellom kloss og felg i bakkant, klemme inn hendelen så klossen går innntil felge og stramme til igjen. Å helle litt brus på felgen er også et gammelt sjørøvertriks for tøffe tider. Men det er klart, alt dette kan bare til en viss grad ta igjen den fordelen skikkelige deler gir.
Sitat fra: MCM på 26 oktober 2010, 15:19:49
Jeg tror dere trenger å putte et stetoskop opp i ræva for å lytte på deres egen drit.

eirik s

Ufortynna Zalo på felgen funker bra, men da kan man risikere at klossene henger igjen ;)

Og som Rugge sier: Det er kjempeforskjell på en skikkelig wire (eller strengt tatt strømpe) med silikoninnlegg og den shaiten du får på Biltema