Hjelp: Turndown

Startet av Adrian KH Maurud, 10 april 2012, 17:18:06

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Adrian KH Maurud

hei. jeg har lyst til og lære turndown og er ganske nære tror jeg. jeg står med høyre fot foran og vrir mot høyre, burde jeg vri til venstre. takk for svar  ;D
Sleep, eat, ride, eat, ride, sleep, repeat!

cc

Du bør definitivt svinge ned mot bakre fot, altså omvendt av hva du beskriver nå. Grunnen er at ikke låret/leggen kommer i veien for styret i like stor grad. Dette blir vel et større og større problem ettersom du vokser. Skal du få det til sånn du beskriver det må du nok vinkle pedalene og sykkelen i lufta slik at krankarmene ligger flush med seterøret og ikke chainstayet.

Om du velger å svinge andre vei eller bytte pedalstance er jo opptil deg, alltid lurt å lære seg alle varianter - svinge begge veier i rampe, stå med begge føtter foran osv.

Murre

#2
Enkleste måten å forklare turndown er etter mitt syn:

"hovedregel": Høyre fot frem "whip" nedover mot venstre.

-Turndown består av to bevegelser:

1) Bena:
Måten man gjør dette på er å tråkke fremfoten ned. Sykkelen din vil så komme i riktig posisjon. Pedalene dine skal stå i klokken 6 posisjon.
Dette er det viktigste som skjer i en turndown. målet er å ha sykkelen nedover og til siden og med RETTE bein.

Dersom du føler at det er helt unaturlig å gjøre det på denne måten vet jeg om noen som tråkker et kvart tråkk bakover i stedet for fremover som jeg beskrev over. Dette har jeg ikke sett mange som mestrer, men jeg vet det går ann.

2) Armene:
Så kommer den andre bevegelsen. Dette er hvor de fleste som skal lære seg turndown fokuserer mest. Det er imidlertid feil. Det viktigste er at beina er i riktig posisjon.

Det som skal skje er at man snur styret 180 grader ned mot sykkelen. Dette så skje et milisekund etter at beina har begynt sin jobb. Etter en stund vil det føles som om dette skjer samtidig, men i mitt hode skjer armbevegelsen først et godt stykke inn i trikset.

For å overklikke hjelper det meg å lene seg litt mer bakover enn man føler konfortabelt. Bena må så strekkes eksta hardt ut fremover for å balansere ut vekten slik at man ikke kommer bakpå. Når en har denne fremgangen kan man vri styret så langt rundt man vil uten at man treffer leggen med dekket.

Selv liker jeg turndown på størst mulig hopp, street turndowns blir ofte shady, men for all del gjør det du selv liker.

Adrian KH Maurud

takk, skal prøve turndown så fort jeg får nytt kjede  :)
Sleep, eat, ride, eat, ride, sleep, repeat!

Truls

trenger ikke kjede for å gjøre turndowns.
EMO is fun

fredrik69

Du kan bruke den som sparkesykkel!