Første bmx til 10-åring + butikker i Stavanger?

Startet av byredyre, 1 juni 2012, 12:42:20

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

byredyre

Jeg skal kjøpe bmx til min 10 år gamle sønn. Han er 140 cm, 30 kg og nybegynner. Han skal bruke sykkelen til å reke gatelangs. Blir nok også litt hopping etterhvert som han "får roen".

Har ikke sett på noen spesielle modeller, men budsjettet var 2-3000, basert på priser hos XXL og den gjengen. Etter å ha lest i sticky at BAB og Element har livstidsgaranti på syklene og utstyret de selger, tenker jeg at jeg kan gå opp noen tusen, slik at jeg eventuelt kan kjøpe der. Hvis det er mulighet for at vi kan bruke samme bmx (jeg er 170/60), blir det "lettere" å investere ytterligere. Ikke at jeg i utgangspunktet skal kjøpe til meg selv, men jeg hadde bmx da jeg var tenåring, så det kunne vært kjekt å slå to fluer i en smekk :) .

Utfordringen er dog: Hvordan skal jeg velge riktig, uten mulighet for å prøve alternativene først? Lurer derfor på om det finnes seriøse butikker i Stavanger og omegn.

jonas.L

jeg har 18 tt og jeg er 145 høy å den er veldig god nybegynner sykkel  ...anbefaler 18 tt til 140 høy ass

byredyre

Vi var på XXL i dag og prøvde 20" (hadde ikke 18" ferdig montert) av: http://www.xxl.no/sykkel/sykler/bmx-freeride/arcade-18-bmx-2012-1070514

Den var for stor, så hvis det ikke finnes andre 18" i samme kvalitet, blir det nok den.

cc

Såvidt jeg kan se er det en meget god sykkel. Siden du nevner å ha lest om hvorfor vi anbefaler Element og BABRacing foran sportskjedene så vet du begrunnelsen, her er linken, valget er ditt ;) http://www.babracing.no/product/577955/We-The-People_Arcade-18-2012.html

byredyre

XXL tar 3200, bab 4000 + 300 i frakt. Mener du at det er verdt å betale 1100 for at de skal skru sammen den samme sykkelen (jeg antar den kommer ferdig montert)?

cc

Nei, jeg siktet hovedsaklig til det å støtte butikkene som støtter miljøet (understreker at miljøet = oss, vi som svarer deg her på forumet, ikke noe svada salgspitch). Jeg kjenner ikke til de som jobber i sykkelavdelingen hos XXL Stvg, hvorvidt de har BMX-kunnskap eller ei, og jeg kjenner heller ikke til om butikken har delelager/utstyr til BMX utover å selge komplettsykler. Det er mulig det er bedre enn jeg frykter. Det jeg kan ta opp som et aktuelt eksempel: BABR drar i gang Rud Jam til helga, XXL har aldri gjort noe sånt her til lands (eller vært innom dette forumet, såvidt meg bekjent). Hvis du ser på dette sykkelkjøpet som en billig inngangsbillett kan jo en mellomting være å kjøpe ev. tilleggsutstyr eller oppgraderinger senere fra Element/BABR. Enjoy!

Murre

Jeg mener faktisk at det er vel verdt pengene å være trygg på at den kommer riktig montert. 1100,- er barnemat i forhold til den skadeevnen en feilmontert BMX har.

Service med tiden er også et moment verdt å tenke på. Oppfølgningen fra XXL er vel i utganspunktet svært liten og om den eksisterer i det hele tatt ville jeg stilt meg skeptisk til at apekattene på verkstedet der fikk røre BMXen min.

Ved å støtte en butikk med interesser i BMX så skaper man med tiden et bedre miljø for seg selv og andre og sporten blir sunn og bærekraftig.

Disse momentene veid sammen synes jeg at betyr mye mer enn 1100 kroner.

byredyre

Sitat fra: cc på  2 juni 2012, 02:46:17
Hvis du ser på dette sykkelkjøpet som en billig inngangsbillett kan jo en mellomting være å kjøpe ev. tilleggsutstyr eller oppgraderinger senere fra Element/BABR. Enjoy!
Ser ikke ut som at de selger utstyr, så det er stor sannsynlighet for det.

Sitat fra: Murre på  2 juni 2012, 13:13:12
...ville jeg stilt meg skeptisk til at apekattene på verkstedet der fikk røre BMXen min.
La oss anta at den er skrudd sammen av en apekatt. Hva er det jeg må sjekke før jeg triller sykkelen ut av butikken/hva kan gå galt? Jeg er bare en uvitende, utenforstående bmx-amatør som prøver å forstå forbannelsen som råder mot mainstreambutikker, i dette forumet.

Jeg synes det er spesielt flott at de selger 16" og 18", slik at de yngste kan få en billigere inngangsbillett til bmx. Det er mange tweens og teens som starter med bmx, og for dem er f.eks. 500 eller 1000 kr mye penger. Kanskje ikke alltid så kjekt at svaret de får i dette forumet er: "Vent til du har spart opp 1000 kr til, så kjøper du heller hos noen som gir tilbake til miljøet."


Gerber

Problemet med sykler til typ 1000 kr, er at de rett og slett ofte er noe dritt, og det ødelegger mye for sykkelgleden. Det gir lite mersmak å drive med noe som føles helt umulig, og da er det dumt hvis det er utstyret som er begrensningen. Billigere sykler har billigere deler som går (mye) fortere i stykker, og er gjerne mindre kurante, slik at det kan bli dyrt å skifte delen som går i stykker. Bedre å legge i en tusenlapp ekstra og få en sykkel som går an å ordne litt på selv, evt levere til service og få i orden uten å måtte punge ut tusener i deler i tillegg

byredyre

Jeg tenkte ikke på sykler til 1000 kr. Jeg tenkte på at XXL, etc., sannsynligvis på grunn av stort volum, selger samme sykler billigere enn konkurrerende nettbutikker. Arcade 18" koster 1100 kr mindre hvis du triller den ut av en XXL-butikk, enn gjennom bab. Det er litt peng for en tenåring uten inntekt. Det at XXL selger kvalitetssykler, er bare positivt. Det bidrar til at flere har mulighet til å kjøpe en bra bmx....tidligere.

jonas.L

jeg hadde satsa på 18 tt den er bra nybegynner sykel!! ;)