Den nye filmtråden

Startet av eirik s, 27 oktober 2008, 21:36:43

0 Medlemmer og 2 Gjester leser dette emnet.

Håkon

Skjønte ikke helt "Død Snø"..
Syntes det var på en måte bygget opp på "Fritt Vilt", med egentlig det samme konseptet...
Skal ikke si noe om zombiene og skuespillerne, men handlingen var så og si en "kopi" av "Fritt Vilt" filmene..
Det er hvertfall det jeg syntes om den!
Tjalvæææ

SK

Flere som har sagt det, hmm.. Skal se den uansett jeg :D

Statham er rå, men tror Italian job er den eneste filmen han er rolig i, hæhæ
- Streeter on the spare time -

"Swallow bitch! There's children starvin' in Africa!"

bmx92

Th Cook, the Thief, His Wife and Her Lover
syk grotesk film. Musikken traff meg virkelig, fargene, kamerabruken, klær skifter farge masse forskjellige småting som gjorde filmen bra for å ikke nevne Helen Mirrens skuespill.

EDIT: er ikke statham på en måte ganske rolig i snatch :D?

eirik s

#228
SitatSkjønte ikke helt "Død Snø"..
Hva er det i den filmen som ikke er mulig å skjønne, egentlig?

SitatSyntes det var på en måte bygget opp på "Fritt Vilt", med egentlig det samme konseptet...
Skal ikke si noe om zombiene og skuespillerne, men handlingen var så og si en "kopi" av "Fritt Vilt" filmene..
Sov du siste halvpart av filmen?
La meg gjette: Fritt Vilt er den første skrekkfilmen du har sett?
Poenget mitt er at begge filmene bruker en av de mest forslitte skrekkfilm-klisjeene som finnes, nemlig "en gjeng ungdommer drar på hytte/camping-tur i ødemarken og blir slakta av demoner/monstre/zombier/øksesmordere en etter en. Bortsett fra settinga i det norske vinterfjellet er det egentlig de eneste likhetene jeg kan se. Du la merke til at den ene filmen er realtivt seriøs og den andre er en ren komedie, ikke sant? Også en relativt stor forskjell, vil jeg påstå...
Det er ingen tvil om at Død Snø kopierer vilt og hemningsløst fra andre filmer, men hvis folk bruker Fritt Vilt som referansepunkt har de for det første fint ølite peiling på film generelt, men også tydeligvis mangelfulle evner til å forstå enkel historiefortelling...



Håkon

Vil ikke påstå at "Fritt Vilt" vår så mye skrekk film..
Men ja, du har helt rett i alt det du har skrevet! Jeg er ikke mye til en "ekspert" på filmer sånn generelt. Jeg går på kino for å ha det kjekt og kose meg, først og fremst!
Det er etterpå jeg begynner å tenke "Hvorfor skjedde ditt og datt osv." og jeg hadde egentlig ingen formening om "Død Snø", det eneste var at jeg bare ikkje skjønte den, uten av jeg vet hvorfor, det var bare noe...   

Men for å spore av litt, og siden vi først er innpå dette med skrekkfilmer: En av de bedre jeg har sett, er "Ondskapens Hotel", den syntes jeg er nesten" intens"..
Det bare baler på seg med mer og mer greier for etter det som skjedde med de forrige som overvintret på hotellet (vet ikke om du har sett den) og flere og flere demonaktige greier dukker opp.. 
Tjalvæææ

eirik s

SitatVil ikke påstå at "Fritt Vilt" vår så mye skrekk film..
Den er i skrekkfilm-sjangeren, men hvis det var et forsøk på å si hvor tøff du er som ikke ble skremt, så fint for deg...

SitatEn av de bedre jeg har sett, er "Ondskapens Hotel", den syntes jeg er nesten" intens"..
Øh, ja vel? "Nesten intens"? Hva betyr det?

Om jeg har sett The Shining? Tja, en gang eller to, kanskje? ;) Kan ikke huske å ha sett så mange demoner der, men det er nå så...

Håkon

Jeg er jo supertøff jeg, men nei, det var ikke det jeg prøvde på...

Nei, men du skjønner sikkert hva jeg mener?
Lurer på hva du forventer av en 14-åring å skrive om film imotsetning til deg som har levd 2 ganger lenger meg + en utdanning innen.. Noe med film....
Tjalvæææ

eirik s

#232
Nei, da skjønner jeg ikke hva du mener. Siden det jo faktisk er en skrekkfilm (samme om den greier å være skummel eller ikke), og du påstår at det ikke er det.

Da jeg var 14 kunne jeg i hvert fall nok om film (og litteratur og andre former for historiefortelling) til å greie å skille to ganske ulike former for det, selv om de har overfladiske likheter...

P.S. Dette er et offentlig diskusjonforum, hvor denne spesifikke tråden handler om film. Da må du tåle å få utfordret uttalelsene dine, samma hvor gammel du er.



Håkon

Sitat fra: eirik s på 14 januar 2009, 18:57:20
Da jeg var 14 kunne jeg i hvert fall nok om film (og litteratur og andre former for historiefortelling) til å greie å skille to ganske ulike former for det, bare fordi de har overfladiske likheter...

Men det var kansje fordi du intresserte deg for det?
Som sagt:

Sitat fra: Håkon på 14 januar 2009, 18:42:01
Jeg er ikke mye til en "ekspert" på filmer sånn generelt. Jeg går på kino for å ha det kjekt og kose meg, først og fremst!
Tjalvæææ

eirik s

SitatMen det var kansje fordi du intresserte deg for det?
Og hva så? Det var du som brukte aldersgreia som et argument, og jeg svarte på det. Uansett, så var det lenge før jeg hadde begynt å interessere meg for film på en dypere måte, men jeg hadde sett en del film og lest mye bøker osv, og da kom den forståelsen ganske naturlig...

Håkon

Jeg har ikkje sagt noe annet..?
Og det er bare å utforde uttalelsene mine, værsågod, så skal nå jeg prøve å svare så godt jeg kan for meg, noe som tydeligvis du ikke klarer å se?
Tror du jeg sitter her å skriver ut i fra mormors kokebok? Jeg valgte å uttale meg om "Død Snø" fordi at jeg syntes det har blitt ganske mangen i disse kategoriene, og jeg holder meg til det!   
Tjalvæææ

eirik s

Sitatskal nå jeg prøve å svare så godt jeg kan for meg, noe som tydeligvis du ikke klarer å se?
Hæ? Selvfølgelig ser jeg det, hvorfor ville jeg ellers fulgt opp svarene dine?

SitatTror du jeg sitter her å skriver ut i fra mormors kokebok?
Masse ekstrapoeng for den! Jeg aner ikke hva i alle dager du mente med det, men det var en såpass fantastisk setning at fra nå av kan du si hva du vil (nesten)!

P.S.
SitatJeg valgte å uttale meg om "Død Snø" fordi at jeg syntes det har blitt ganske mangen i disse kategoriene, og jeg holder meg til det!   
Den setninga var derimot bare rar ;)

Håkon

Skjønte du ikke hvorfor jeg valgte å uttale meg om filmen?
Det var pga: Filmene blir handler på det samme konseptet hele veien.. "Villmark" - "Fritt Vilt" - "Fritt Vilt 2" - "Død Snø", og jeg begynner å bli lei slike filmer...
Men det er bare min mening...   
Tjalvæææ

eirik s

Øhm... Hvis du hadde lagt inn ordet "filmer" i den setninga så hadde det hjulpet litt. Og ikke skrevet "kategori" i flertall:
SitatJeg valgte å uttale meg om "Død Snø" fordi at jeg syntes det har blitt ganske mange filmer i denne kategorien, og jeg holder meg til det!   
Og det er jo en helt god mening å ha.
Men det var jo ikke det du sa i utgangspunktet. Da fikk du det til å høres ut som du syntes Død Snø var dårlig fordi den kopierte Fritt Vilt. Og det var det jeg svarte på, på denne måten:
1. Død Snø skiller seg ganske kraftig fra de andre, både handlingsmessig og, ikke minst, fordi den er en komedie.
2. Det er dumt å anklage noen film for å kopiere Fritt Vilt, siden den er en like stor kopi av haugevis av andre filmer selv.
3. Og så reagerte jeg på at du ikke skjønte filmen, for det skjønner ikke jeg...

P.S. Et lite råd (til deg og mange andre på forumet): Den derre "det er bare min mening"-greia er en helt håpløs ting å si i en diskusjon. Selvfølgelig er det "bare din mening", akkurat som det jeg sier "bare er min mening". Det er jo det diskusjoner består av, så da er det rimelig poengløst å bruke det som et argument...