Den nye filmtråden

Startet av eirik s, 27 oktober 2008, 21:36:43

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

SK

For de over 15isåfall, faen, jeg håper den kommer snart!
- Streeter on the spare time -

"Swallow bitch! There's children starvin' in Africa!"

eirik s

Veldig interessant intervju med Tarantino (sikkert lurt å ha sett "Basterds" først):
http://charlierose.http.internapcdn.net/charlierose/082109CRS.wmv

:-Petter

Haha, husker Saw-filmene (etter min mening ganske triste greier), men ble seriøst overrasket over Inglorious Basterds! Det var i kjent Tarantino-stil my blod og gørr, men jaggu satt jeg og lo gjennom hele filmen. Herlig :)

eirik s

Øhm... Hva har Inglorious Basterds med Saw-filmene å gjøre?

:-Petter

Haha, sorry. Mente Hostel-filmene. Er ikke så fryktelig god på film, så skal ikke si så mye mer. hehe.

eirik s

Det at Quentin Tarantino står som såkalt "executive producer" på Hostel-filmene betyr ikke at han har hatt noe med selve produskjonen av dem å gjøre. De er laget av kompisen hans, Eli Roth, og siden det får flere folk til å se filmen hvis det står "Tarantino" på filmplakater og DVD-cover, har han "lånt bort" navnet sitt som en vennetjeneste.
For å si det enkelt: Hvis en person er titulert som "producer", har han/hun vært direkte involvert i produksjonen av filmen. Står det derimot "executive producer" har de som oftest bidratt med andre ting, som for eksempel penger eller "navnegjenkjennelse". Hvis dette er kjente folk, utnyttes det maksimalt i markedsføringa av filmen, men det gir ofte et ganske misvisende inntrykk av hva man egentlig får se.

Tarantino gjør dette ganske ofte for kompisene sine eller filmfolk han respekterer, og de filmene han "presenterer" eller er "mannen bak" eller whatever har ofte veldig varierende kvalitet.

De eneste "ekte" Tarantino-filmene er Reservoir Dogs, Pulp Fiction, Jackie Brown, Kill Bill 1&2, Grindhouse: Death Proof og Inglorious Basterds. I tillegg har han skrevet manuset til bl.a True Romance og From Dusk till Dawn.

Grevlingen

Var han ikke også produser på My best friend`s birthday? (her kan jeg huske feil og det er jo en kortfilm så man regner vel kanskje ikke med slikt)
ok dudes... lets walk this sucker! -RAD

:-Petter

Sitat fra: eirik s på  6 september 2009, 12:54:06
Det at Quentin Tarantino står som såkalt "executive producer" på Hostel-filmene betyr ikke at han har hatt noe med selve produskjonen av dem å gjøre. De er laget av kompisen hans, Eli Roth, og siden det får flere folk til å se filmen hvis det står "Tarantino" på filmplakater og DVD-cover, har han "lånt bort" navnet sitt som en vennetjeneste.
For å si det enkelt: Hvis en person er titulert som "producer", har han/hun vært direkte involvert i produksjonen av filmen. Står det derimot "executive producer" har de som oftest bidratt med andre ting, som for eksempel penger eller "navnegjenkjennelse". Hvis dette er kjente folk, utnyttes det maksimalt i markedsføringa av filmen, men det gir ofte et ganske misvisende inntrykk av hva man egentlig får se.

Tarantino gjør dette ganske ofte for kompisene sine eller filmfolk han respekterer, og de filmene han "presenterer" eller er "mannen bak" eller whatever har ofte veldig varierende kvalitet.

De eneste "ekte" Tarantino-filmene er Reservoir Dogs, Pulp Fiction, Jackie Brown, Kill Bill 1&2, Grindhouse: Death Proof og Inglorious Basterds. I tillegg har han skrevet manuset til bl.a True Romance og From Dusk till Dawn.

Aha! Det visste jeg ikke. De fleste andre filmene du ramset opp der, som faktisk er laget av Qentin, er jo på favorittlisten fra før, hehe.

eirik s

My Best Friend's Birthday er litt spesiell. Det er en kort langfilm (litt over en time) som Tarantino laget sammen med vennene sine en god stund før han ble kjent. Han skrev, regisserte, produserte, klippet og spilte en av hovedrollene i den, men så vidt jeg vet har den vel aldri blitt gitt ut offisielt.
Mener også å huske at store deler av manuset etter hvert ble resirkulert inn i bl.a. True Romance.

Jepp. Fra imdb:

"#  Later became the basis for True Romance (1993)

# The film was completed, but the final reel was destroyed in a lab fire that broke out during editing. The surviving part of the film was shown in part to a small crowd in early 1987."


Hadde vært gøy å se den, egentlig.

Youtube is my friend:
http://www.youtube.com/watch?v=0xCGSWJDfLM

Grevlingen

#804
Mener jeg så en lengre del av den for langt og lenge siden hos en kompis, en halvtimes tid eller noe? trodde jeg da hadde sett hele (men her er det helt sikkert bare hukommelsen som svikter) skal sjekke ut hva det var han hadde og skaffe deg kopi hvis han fortsatt har det Eirik

Sjekk PM
ok dudes... lets walk this sucker! -RAD

eirik s

SitatMener jeg så en lengre del av den for langt og lenge siden hos en kompis, en halvtimes tid eller noe? trodde jeg da hadde sett hele
Det stemmer nok, for den jeg "fant" nå er på 36 minutter. Jeg antar at den lengre spilletiden er inkludert den filmrullen som forsvant...


eirik s

"Watch on YouTube"... Hva kan det bety, mon tro?

MCM

Come forth, Lazarus! And he came fifth and lost the job.

eirik s

Glede seg så jævlig:

http://www.youtube.com/watch?v=VjihaK7HfGs

Nå er det Horten til helgen, men en gang neste uke... ass in seat!