Den nye filmtråden

Startet av eirik s, 27 oktober 2008, 21:36:43

0 Medlemmer og 5 Gjester leser dette emnet.

eirik s

Denne ser interessant ut: http://www.apple.com/trailers/independent/knowing/trailer_large.html

Men "From the director of I, Robot"? For min del hadde det fungert mye bedre hvis de sa "From the director of The Crow and Dark City".

Tommi

så Transporter 3 igår jeg da.

Likte den godt, litt lite carchases i forhold til de andre filmene tho, men var fortsatt meget underholdende, samt at Jason Statham er helt konge.
Kan også si at Bmx-sekvensen var ganske så kul:)

eirik s

OK, sitter her og kjeder meg på lille julaften, så da kan vi jo godt prøve å få litt liv i denne igjen...

Så akkurat In Bruges med Colin Farrel og Brendan Gleeson. En av årets klart beste filmer, og jeg begynner virkelig å lure på hva de norske distributørene tenkte på da de ikke satte opp denne på kino*. Og med den håpløse (og ekstremt misvisende) norske tittelen Undercover i Brügge, tviler jeg på om de (distributørene, altså) har skjønt filmen i det hele tatt.

Anyway... Har ikke lyst til å fortelle altfor mye om plotet, men basically handler det om 2 leiemordere som etter en mislykka jobb i London gjemmer seg i den Belgiske byen Brügge. Det høres kanskje ut som noe du har sett før? Og historien er kanskje ikke den mest originale på overflaten, men måten det er gjort på, med en vanvittig finslipt balansegang mellom køl svart komedie og drama, i tillegg til at det ligger mye mer under overflaten på tematiske plan enn man kan tro i utgangspunktet.
Den debuterende regissør og manusforfatter Martin McDonagh er fra før en meget bejublet teaterforfatter (i tillegg til at han vant Oscar for beste kortfilm i fjor), og det merkes på et manus som er ekstremt godt satt sammen på det strukturelle plan, i tillegg til at dialogen er noe av det beste jeg har hørt på lenge.
Colin Farrel gjør kanskje sin beste rolle noensinne, mens Brendan Gleeson er enda bedre enn han pleier å være (og det sier ikke lite). I tillegg stikker Ralph Fiennes nesten av med hele filmen med sin birolle som oppdragsgiveren til de to leiemorderne.

Dette er kanskje ikke en film for alle. Som sagt svinger det brått og ofte mellom tung dramatikk og lettere komedie, ofte flere ganger innen samme scene. Men gi den en sjanse, jeg tror ikke dere vil angre.

Jeg googlet litt for å se om jeg fant noen norske anmeldelser, og kom over denne "perlen" (jeg vil anbefale å vente med å lese den til etter at du har sett filmen): http://www.aftenbladet.no/kultur/dvd/962107/En_annerledes_Colin_Farrell.html
Jesus! En ting er at han fjompen her tydeligvis ikke har skjønt halvparten av de litt mer tematiske aspektene av filmen, men stilles det virkelig ikke større krav til skrivekunnskaper for å få jobb som filmanmeldere i en relativt stor avis?
Et par sitater, med mine kommentarer under:

SitatDen belgiske byen Brügge lot julepynten henge i gatene til mars det året fordi britene ville lage film hos dem. Man kan tenke seg at lokalavisene skrev langt og tårevått om hva denne begivenheten ville bety for byens anseelse i utlandet. Små samfunn er litt rare når det gjelder anseelse i utlandet.
Okay, nummer en: "Man kan tenke seg"? Ikke giddet å undersøke om det faktisk stemmer, altså?
Nummer to: "Små samfunn er litt rare når det gjelder anseelse i utlandet." Den setningen der tror jeg han hadde blitt slaktet for i en barneskole-stil. Og mens vi er inne på det, å avslutte to setninger på rad med nøyaktig de amme ordene er rett og slett jævlig dårlig norsk.
Nummer tre, og mye viktigere: HVA SÅ? Hva faen har det med filmen å gjøre? Hvis det hadde hatt noen som helst slags relevanse for om filmen var bra eller ikke, greit, men her tar det bare opp store deler av anmeldelsen!
Og saken er at Brügge i seg sjøl nærmest er en egen karakter i filmen, og fordi byen er så særegen er det et eget tematisk poeng at det foregår nettopp der. Men da må man jo først forstå filmen, noe som tydeligvis lå litt utenfor denne herremannens evner.

SitatKanskje er faktisk Martin McDonaghs merkelige lille drama god turistreklame, men som film funker den mer som en ikke akkurat etterlengta smågangsterversjon av Becketts «Mens vi venter på Godot».
Hmm. Tviler på om han noengang har lest eller sett "Godot". Eller var det bare hans "fancy" måte å si at filmen var kjedelig på? Da kan jeg glede ham med at det snart kommer enda en "Fast and the Furious"...

SitatDe likner litt på skurkene i «Alene hjemme», og mens de venter, snakker kollegene ut om relativt tilfeldige ting og går på sightseeing.
Seriøst, er denne fyren 13 år gammel? Så godt som all dialog i filmen har enten et handlingsmessig eller tematisk poeng! Men igjen, da må man forstå det man ser...

SitatColin Farrell spiller nervøst og overfølsomt som om han ved et uhell hadde svelget venninnas p-piller.
For det første er det feil, men det er nå så. For det andre: Hva faen betyr det der, egentlig?? Her er det tydelig at det er viktigere å prøve å være vittig (og det blir med forsøket) enn det er å skrive en god og gjennomtenkt tekst (også kalt "Natt&Dag-syndromet" for oss her i Oslo). Det er flere sånne i teksten, men de er spoilers, så jeg skal la være å kommentere dem.

Til slutt kommer uansett rosinen i pølsa:
SitatRegissør og manusforfatter Martin McDonagh er en sånn filmskaper som deltar i den utrangerte Sundance-festivalen. Men det finnes også rare stunder i filmen hans, og mange likte den.
Hva i helvete er det for slags språk? Det ligner på norsk, men noen særlig mening gir det ikke. For det første: Hva er "en sånn filmskaper" som deltar på Sundance? Er alle regissører der like? Og at festivelen er i ferd med å bli utrangert stemmer nok til en viss grad, men igjen, hva faen har det med noe som helst å gjøre? Uansett, McDonagh er "en sånn filmskaper" som allerede har en Oscar under beltet for sin første kortfilm, og sees på som kanskje den mest interessante manusforfatteren innen teaterverden de siste 10-15 årene. Do your fucking research!

Og den siste setninga der, da. "Det finnes også rare stunder"?
"Også"?
I motsetning til alle de andre filmene på Sundance-festivelen, liksom?
Det er den eneste måten det der gir noen som helst slags mening i sammenheng, i hvert fall. For ikke å snakke om at det må være den mest idiotiske avlutningssetninga på noen artikkel i norsk avis-historie. Jesus!

He he. Beklager. Ferdig nå...

*Sikkert de samme idiotene som sendte Shaun of the Dead rett på video/DVD...

Åsmund

Jeg såg Max Manus i går, den var litt kul

eirik s

#184
Hmm. Jeg tittet litt mer på DVD-anmeldelsene til han gjøken i det forrige innlegget mitt. Eller: Jeg skjekket terningkastene, for jeg blir bare deppa av å lese "teksten" hans. Eksempel, fra anmeldelsen av Prince Caspain:
SitatAllerede under fortekstene (som for eksempel jøder visstnok ikke har)
Hva faen? Tydelig et forsøk på en ordspill-vits, men hva i svarteste har det med noe om helst å gjøre? Resten av anmeldelsen er forresten minst like bisarr. Herregud for en idiot!

Anyway...

The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor: 4
The Dark Knight: 3 (atså dårligere enn ovennevnte)
Star Wars: The Clone Wars: 5 (are you fucking kidding me?)
Mamma Mia: 6 (ja, du leste riktig)
The X-files: I Want to Believe: 5
Indiana Jones 4: 5
The Incredible Hulk: 6 (det var en underholdende film altså, men terningkast seks?)
The Happening: 4 (seriøst, dette er ikke bare årets dårligste film, men kanskje en tidenes verste)

SKjønner ikke hvorfor jeg bryr meg egenlig. Sikkert overtrøtt...

v e g a r d

Så bra! Det viser at det er håp for alle! Tror jeg skal ta med en tur til diverse aviser for å søke jobb som filmanmelder i romjula!

Tønsberg Sebastian

ossen var max manus? postive og negative sider med filmen
I love my bike!:)

the one taste.

Åsmund

Ehh. Det å lage en film fra en fyr med en så stor historie er jo vanskelig, men, du lærer faktisk mye historie av filmen og den er veldig underholdende. Også har den bra kostymer også ser det ut som det er filma for lenge sida. Finner egentlig ikke noe negativt.

MCM

Hørte en liten funfact om Star wars. I kampene på Hoth spiller visst Arve Juritzen en av soldatene. Min trofaste kilde er radioresepsjonen. Håper det stemmer dette.
Come forth, Lazarus! And he came fifth and lost the job.

eirik s

Sitat fra: MCM på 25 desember 2008, 09:11:18
Hørte en liten funfact om Star wars. I kampene på Hoth spiller visst Arve Juritzen en av soldatene. Min trofaste kilde er radioresepsjonen. Håper det stemmer dette.
Det stemmer, det. Så godt som alle rebel-soldatene på Hoth er norske fjellguider og tilsvarende. Juritzen greide å "lure seg inn" som Se og Hør-journalist: http://www.dagsavisen.no/kultur/article276786.ece

MCM

Come forth, Lazarus! And he came fifth and lost the job.

Grevlingen

Sitat fra: eirik s på 25 desember 2008, 10:45:17
Sitat fra: MCM på 25 desember 2008, 09:11:18
Hørte en liten funfact om Star wars. I kampene på Hoth spiller visst Arve Juritzen en av soldatene. Min trofaste kilde er radioresepsjonen. Håper det stemmer dette.
Det stemmer, det. Så godt som alle rebel-soldatene på Hoth er norske fjellguider og tilsvarende. Juritzen greide å "lure seg inn" som Se og Hør-journalist: http://www.dagsavisen.no/kultur/article276786.ece
Visste at deler var filmet i Norge, men ikke at de hadde fått med seg hele "kultur-eliten" he he Tom Egeland og greier...
Lurer litt på hvordan jeg skal få visket vekk de mentale bildene av Arve Juritzen basende rundt i en snøskavl med ansiktet fullt av hamburger...
ok dudes... lets walk this sucker! -RAD

eirik s

Dette sitatet fra den artikkelen sier forresten en god del om hvor lite intervjueren vet om 1) Star Wars og 2) filmskaping generelt:

"Spilte du snill opprører eller slem stormtroppsoldat?"

Øhm... Det er ingen utendørs-scener i "Empire..." med storm troopers. Noe som igjen betyr... At alle scenene med dem er spilt inn i et studio enten i Hollywood eller London...

eirik s

Da har jeg sett Max Manus jeg også. Første norske filmen jeg har sett på kino på veeeldig lenge, men den var veldig bra. Og for en gangs skyld ikke bare "bra til å være norsk", men bra, punktum.
Den var skikkelig gjennomført, og hele greia føltes "svær", hvis dere skjønner hva jeg mener. Første gang jeg har opplevd at en norsk film utseendemessig kunne vært en Hollywood-blockbuster.
Den begynner kanskje litt haltende (litt for mye info og for mye tidshopping på kort tid), men finner fort rytmen. Forteller-stilen er ellers kanskje litt for mye "rett fram" og veldig konvensjonell, men dette er kanskje ikke en type film man eksperimenter så mye med den slags.
Savner også litt mer nyanser i venn/fiende-bildet. Synes spesielt Siegfied Fehmer blir litt vel "filmskurk", lissom. Jeg synes sånt er mye mer interessant når man menneskeliggjør "slemmingene" litt mer.
Men absolutt en veldig severdig film. Svak femmer?

P.S. Litt ujevnt skuespill, men hovedrollene er veldig bra, og så må jeg gi litt ekstra props til Eirik Hollywood. Det er faen ikke mange BMX'ere som har blitt skutt av nazister på Akershus Festning  ;D

Eirik.E

Sitat fra: eirik s på 26 desember 2008, 23:21:23
Da har jeg sett Max Manus jeg også. Første norske filmen jeg har sett på kino på veeeldig lenge, men den var veldig bra. Og for en gangs skyld ikke bare "bra til å være norsk", men bra, punktum.
Den var skikkelig gjennomført, og hele greia føltes "svær", hvis dere skjønner hva jeg mener. Første gang jeg har opplevd at en norsk film utseendemessig kunne vært en Hollywood-blockbuster.
Den begynner kanskje litt haltende (litt for mye info og for mye tidshopping på kort tid), men finner fort rytmen. Forteller-stilen er ellers kanskje litt for mye "rett fram" og veldig konvensjonell, men dette er kanskje ikke en type film man eksperimenter så mye med den slags.
Savner også litt mer nyanser i venn/fiende-bildet. Synes spesielt Siegfied Fehmer blir litt vel "filmskurk", lissom. Jeg synes sånt er mye mer interessant når man menneskeliggjør "slemmingene" litt mer.
Men absolutt en veldig severdig film. Svak femmer?

P.S. Litt ujevnt skuespill, men hovedrollene er veldig bra, og så må jeg gi litt ekstra props til Eirik Hollywood. Det er faen ikke mange BMX'ere som har blitt skutt av nazister på Akershus Festning  ;D

Har venta på din anmeldelse av Max, hehe. Jeg likte filmen veldig godt, stolt av å ha vært en liten del av denne.

Enig i det du sier, filmen føles stor, den skulle egentlig vært mye større men norske filmbudsjett støtter ikke stort større enn det Max Manus har blitt. Angående Fehmer, tror de har pitchet stemmen hans litt, veldig evil stemme på han hele tiden. Fun fact, Ken Duken som spiller Fehmer kunne ikke snakke et ord norsk før innspillingen, nå kan han det han sier i replikkene, det er fan meg godt gjort! Lettere å forstå han enn noen norske skuespillere.

Denne filmen er forresten laget på rekordtid, innspillingen startet såvidt i Mars og var ferdig i Mai. Etter det var det alt det grafiske og klippingen + voiceover opptak, distrubisjon og enda litt mer klipping. De fleste filmer har godt over et år på dette, max hadde 3 kvart.