oppgradering (nedgradering?) av krank

Startet av Tilora, 4 mai 2012, 00:13:24

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Tilora

Nå har det seg sånn at jeg fiska fram BMXen fra bakerst i garasjen til foreldra mine for noen dager siden. Lappa slangene som var skyld i at den ble satt vekk og glemt, og punga etter 10 min. Nye dekk som ikke hadde råtten gummi og stålvaiere som ikke flisa var første prio den dagen.


Tok meg en tur rund i Oslo i dag, første tur på år og dag, noe som resulterte i lett skjelving og tung pust. Benytta meg så av kjangsen til å befare Bekkestua Arena, siden den likevel var åpen for BMXere på det tidspunktet: tulla litt ute før jeg tok turen inn. Inne ble fikk jeg kjørt litt selv, og noen tips/hjelp til fiksing av sykkelen. Jeg ble også opplyst om den nye typen med drev som har kommet, og nye typer kranker etc. Det skal sies at jeg kjører en '03 Haro F3, så et 44 tanns drev foran var kjempelett å bøye da jeg befarte hallen. Jeg ønsker meg sårt en bashguard!


Jeg har bytta bakre felg til en Oddesy (1600kr for noen år siden), og bytta til 13 eller 14 tann drev bak (stikker utenfor gaffel bak, så noe beskyttelse hadde vært bra der og).


Så mitt spørsmål er: Er det mulig å bytte krank/front drev til den nye standaren, og hvor mye vil prisen komme på ca? Eller er det noen som har tilgang til/har lyst til å hjelpe meg med å finne en bashguard som funker for gamle 44 tann drev med 3p krank som ligner på denne: krank-som-ligner.

cc

Det høres ut som om du har en 1 piece (1 del utgjør begge krankarmer) krank, som er ca. like kult som plagget onepiece. Dask på lanken til Haro for den der, selv på en billig sykkel er 1pcs krank bare kjipt. Jaja, her er delene du bør se etter:

Krank
3-delt krank: Stolen Team på tilbud, går for å være sterkeste på markedet.
For at denne skal passe i ramma du har må du kjøpe kranklager som har U.S ytre og 19mm indre diameter.

Drev
Du kan strengt tatt beholde drevet du har, men drivverk er forbruksdeler og bør byttes i blandt. Man bør bytte drev og kjede samtidig, de sliter hverandre ut. Nytt og brukt sammen fører til raskere/feil slitasje på den nye delen. Du står fritt i valg av drev foran, men pass på siden du har så mye som 13 tanns drev bak. Bytter du til nymotens 25-27 tanns drev foran vil du ha latterlig lett-trådd sykkel frem til du går ned til 9-11t drev bak. Så lenge du har 13t bak bør du holde deg rundt 36t foran. Av kjede kan du fritt velge mellom vanlig eller halvledd, sistnevnte lar deg finjustere lengde.

Hjul
Størrelsene på bakdrev under 12 tenner er kun tilgjengelig som drivere til egne cassette-nav, ergo må du bytte nav om du vil over på dagens standard med 25t foran og 9t bak. Nav varierer i størrelse og du må nok (og bør) ha nye eiker om du skal bygge felgen over på ditt nye cassette-nav.

Konklusjon:
Du kan bruke rundt 2.000 på å fikse opp tingene som nevnt, så sitter du igjen med en gammeldags og tung sykkel med et par bra deler på, eller du kan legge inn bud på 2.500 på denne og få en komplett meget bra sykkel. Jeg kjenner selger litt, han vet hva han driver med så bør være trygg å handle med. (Alternativt kjøpe bakhjulet+fordrevet han selger, så får du nymotens drivverk med små drev. Obs: Det 22t drevet må du ha nymotens krank med microfeste for å få montert).

Jeg ville satset på å kjøpe en nyere bruktsykkel. Du vil garantert få mer glede av kjøringa ved å bytte til noe nyere, det har skjedd en del de siste 9 årene :)

Don Runo

Hei igjen Tilora, takk for sist. Vi får ta pingpongen neste gang.

Ja CC, det er en onepiece.

Wethepeople Norge      Truls Lier for 2 timer siden: vi må bli flinkere å bruke bmx.no

Tilora

Takker for et meget raskt og informativt svar CC! Mulig det blir ny (brukt)sykkel på meg i løpet av sommeren da. Har lyst på noe med bremser, har planer om å bruke sykkel som transportmiddel og det er kjekt å ha bremser i trafikken.

Aye, takker for hjelp og info. Pingpongen får vi ta neste gang ja.

pet

Jeg støtter CC. Det er ikke umulig at Ivy 3 ramma har avtagbare bremsefester, men hvis ikke vil prisen av en ok bruktramme(si 600,-) med bremsefester i tillegg gi deg en superduper sykkel! Ivy ramma får du sikkert solgt for samme prisen, evt bytte. Bremser har sikkert Rune, Kristian, Eirik, Anki eller noen andre liggende til en ålreit pris.

Jeg heier på deg!

Ruggeland

Så mye har skjedd på det tiåret siden din sykkel var ny at det rett og slett ikke er verdt å bruke noe særlig med penger på den, annet enn for nostalgiens skyld.

Gjør som CC sier, finn deg en ny (brukt) sykkel heller. Du vil få det mye gøyere, og det vil bli billigere i lengden. Begynner du å bytte enkeltdeler på den du har kommer du til å ende opp i en evig spiral hvor du hele tiden gjør små oppgraderinger, helt til du sitter med en ny sykkel til 4x prisen. Siden sykkelen din er såpass gammel er det en del eldre standarder i bruk. Det gjør fort at du må bytte fire deler i tillegg til den ene du ville bytte, kun for å få ting til å passe sammen (akkurat det CC påpeker ang. krank/drev/driver bak/nav/eiker.....)

Hvis du skulle ha lyst til å oppgradere kranken din likevel så må du huske å kjøpe nye pedaler også. 1pc-krank må ha pedaler med 1/2" aksling, mens nyere kranker og pedaler har en dia på 9/16".

Lykke til :)
Sitat fra: MCM på 26 oktober 2010, 15:19:49
Jeg tror dere trenger å putte et stetoskop opp i ræva for å lytte på deres egen drit.