Hvilke butikker bør du kjøpe sykkel og utstyr i?

Startet av cc, 16 juni 2006, 17:59:50

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

cc

Ny på forumet? Les denne: http://bmx.no/forum/index.php/topic,619.0.html

Du lurer på hva som finnes av butikker der ute? Du har kanskje sett en bmx i et vindu på en sportsbutikk, Biltema eller en sykkelsjappe? Her kan du lese om hvorfor du bør skygge unna dem.

Det finnes én butikk i Norge som driver kun med bmx:
BmxElement.no - Butikken eies og drives av SteinG her på forumet, han har syklet bmx i mange år selv, og startet butikken mest fordi det var altfor vanskelig å få tak i bmx-stash i Norge. Butikken holder gode priser, bra utvalg og en god del på lager. Steinar er alltid behjelpelig med spørsmål og annet. Mangler du Visa-kort? Du trenger ikke bruke foreldre dine sitt. Du kan bestille i oppkrav eller kjøpe et forhåndsbetalt Visa, fungerer som et kontantkort. Se SpendOn og Payex for mer info.


BabRacing.no - En butikk som driver for sykkelentusiaster, både mtb/dh og bmx. De har god peil på bmx, og selger merket WeThePeople i Norge. Fysisk butikk på Grünerløkka i Oslo. Gode priser, deler på lager, god hjelp og service. Flere av de ansatte sykler bmx selv.


Hvorfor ikke XXL, G-sport, Intersport, Biltema osv?
Kort sagt: Du får ikke like god oppfølging etter kjøp, og med billige deler som ikke tåler allverdens er det nettopp oppfølging og service du vil ha bruk for. Sakser inn et svar jeg ga i en annen tråd:
Sitat
Sitat fra: BeatPack på  4 juni 2006, 16:12:22
hvorfor ikke på xxl da...? ::) det har jeg hvertfall forsikring ;D så hvor for ikke  der da..?
Fordi det er ikke forsikringen, men garantien, du kommer til å trenge når noe går i stykker ganske kjapt... og selvom du har kjøpslov og ditt og datt i ryggen er det ikke kult at ting går i stykker. Du kan skade deg i det det skjer, du får ikke syklet mens ting er ødelagt, du må krangle deg til erstatning av deler osv... Litt enklere å kjøpe ting som holder i stedet? Handler du fra noen som sykler bmx selv, så vet du du får god hjelp fra folk som vet hva dem driver med.

2 av de som allerede har svart deg her nå, jobber i sykkelbutikk, og jeg har selv gjort det i 5 år. Ikke minst har vi alle syklet bmx selv i årevis... og vet du, vi er alle enige - ikke kjøp bmx noe annet sted enn fra en bmxsjappe, evt en sykkelbutikk der det jobber noen som sykler bmx selv. Tror du noen fra XXL vil komme her på internett og gi deg råd? Nei, ikke XXL.. men folk fra www.bmxelement.no finner du her på forumet. Hos XXL og G-sport osv står du nok i fare for å bli bare enda en betalende kunde den dagen, og det er ikke den første dagen som er avgjørende for et sykkelkjøp - det er tiden som kommer etter.

Apropos forsikring: Kan anbefale en standard reiseforsikring til 1100 kr per år hos Europeiske (If). Den gjelder når du er på reise, og når man er ute og sykler så er man faktisk "på reise fra a til b"... dekker inntil 25 000 kr. En slik reiseforsikring dekker alt du har med deg; Mobil, kamera osv. Når sykkelen står hjemme, går den innunder innboforsikring.
Får du livstidsgaranti på ramme og gaffel hos XXL? Resten av delene? Reservedeler på lager? Oppgraderingsdeler og slitasjedeler tilgjengelig?


Konklusjon
Du kan godt handle på XXL eller G-sport og få en bmx 1000kr, kanskje 2000kr billigere enn på en bmx-butikk, men de ekstra pengene man betaler, er rett og slett for ren kvalitet. De ekstra kronene gir deg deler som ikke går i stykker og ikke trengs å byttes med det første - dette betyr at utgiften raskt blir lønnsom. Ta en titt på bruktmarkedet her for å se hvor mange deler og sykler det er i omløp i bmxmiljøet - dette forteller oss at veldig mange kjøper for billige deler i utgangspunktet, for så å ønske å bytte dem bare etter noen måneder.

I tillegg vil man hos de anbefalte butikkene over få en bmx som er laget av bmxere. Dette er viktig fordi bmx er ganske annerledes enn andre typer sykling. En vanlig sykkelfabrikant kan være råflink på landeveis- eller terrengsykler, men det forteller ingenting om dem er i stand til å produsere gode bmxer. Faktisk er den generelle regelen at de som oftest bommer ganske sterkt på områder som geometri og (fordeling av) vekt, på en bmx er disse punktene meget viktige.

DaBiker

Er det noen bmx butikker her i Oslo eller andre steder i Norge enn BAB og Element??

SK

- Streeter on the spare time -

"Swallow bitch! There's children starvin' in Africa!"

warland

X-rider butikken i Levanger Nord Trøndelag, selger Wethepeople bmxer ;)
"BMX is changing my perspective of the way i look at life" Sykkelen min

Limegreenbuyer


warland

Sitat fra: Limegreenbuyer på 22 mai 2012, 15:25:31
Er det lurt å kjøpe denne radio BMXen på boardshop
http://boardshop.no/node/44775  ???
Er et par newcomers som sykler på slike sykler der jeg bor. Har prøvd en slik sykkel, de er helt greie til å begynne med, men du kommer til å merke fort at de er tunge og det å øve seg på triks som nybegynner med tung sykkel kan være en utfordring. Men om jeg hadde et lavt budsjett hadde jeg enten kjøpt en brukt sykkel, eller spart pengene til noe bedre. Disse syklene er beregnet på ganske lave unger siden rammen er bare 20" men nå vet ikke jeg hvor høy du er eller om du har syklet en stund eller om dette blir din første sykkel?


kjøp heller denne http://boardshop.no/node/44770
"BMX is changing my perspective of the way i look at life" Sykkelen min

Gerber

Hvorfor ikke handle på babracing.no eller bmxelement.no, som faktisk gir noe tilbake til miljøet?

Sickcnt

Jeg var på god vei å bestille det jeg mangla fra bab eller element nå ikveld. Men utvalget gjorde at jeg velger å prøve meg i utlandet.
Eneste alternativet jeg fant var et par bremser, og eneste fargene var i sort. Det var et stort minus fra meg iallefall.

Gerber

Vel, jo mindre dere kjøper hos dem, jo mindre utvalg har de råd til å ha.

Det kan forresten være at bab har mer enn det som ligger på nettsida, hvis du prøver å ringe dem.

Sickcnt

Det du sier er jo helt rett. Men det fungerer andre veien og vettu.  Jo mer utvalg, jo mer utvalg av kunder.  :)
Jeg er helt for å støtte opp i lokale butikker som selger nisjeprodukter. Men jeg handler ikke noe jeg egentlig ikke vil ha bare av den grunn.

eirik s

Som Gerber sa: De har nesten alltid mer på lager ennd et som ligger på sida, hvis du tar kontakt. Element har ferie-stengt akkurat nå, i tillegg til at de legger om til en ny og bedre nettside. Når den er oppe og går om ikke veldig lenge, kan jeg nesten garantere at du kommer til å se bedre utvalg...

Sickcnt

Fikk svar fra Bab, og de hadde desverre ikke det jeg ville ha.
Skal ha brunt skinn lookalike eller skinn sete, og brune holker. Resten skal jo være svart, så synd de ikke hadde det her til lands.

Men ikke noe i veien med at jeg bestiller de to tingene i utlandet, og resten av en av de to butikkene nevnt over. :)

Stavabu1

Har Arcade 20 fra 2011 og er lei av den og har lyst på ein ny:) noen som vett kor eg får tak i FLY electron? Helst under 3500

hermangording

jeg har prøvd bmxer til folk som har kjøpt dem i sportsbutikk. Jeg har akkurat kjøpt meg WeThePeople enve. den er sykt gjennomført og ekstremt mye bedre. så lenge man bruker forsikringsgodkjent lås så kan man få igjenn penger på innboforsikring. Jeg tror også at hvis man kjøper en bmx som er laget av noen uten så mye peiling, vil ikke gleden over sykkelen være like stog og man går fort lei.
mvh Herman :D