Hvordan komme i gang med fotografering

Startet av MAGNUmS, 23 oktober 2006, 04:41:13

0 Medlemmer og 2 Gjester leser dette emnet.

MAGNUmS

Hóla!

Det er kanskje flere som ønsker å begynne med fotografering? Jeg er langt fra utlært og det kan være ulike syn på emnet, men jeg skal her prøve å gi en liten innføring i hvordan man kan begynne med fotografering, ut i fra erfaringene jeg har fått til nå.

KJØP AV FOTOUTSTYR
For en amatørfotograf vil jeg påstå at valg av kamerahus er NESTEN likegyldig, men et speilreflekskamera er nødvendig om du ønsker de beste resultatene. Alt som selges fra Canon, Nikon og Sony er steinbra ting. Det er kanskje små for og mot hos alle, f.eks. tror jeg Nikon har litt bedre blitsfunksjonalitet integrert på kamera, noe som gjør det et godt valg for den budsjettbevisste actionfotograf. Stort sett alt har lik blitssynkroniseringstid på 1/250 sekund (korteste lukkertid du kan bruke med blits), en viktig faktor om du skal ta actionbilder. Forskjellige merker kan gi litt forskjellig hvitebalanse (hvor varmt/kaldt og grønt/lilla bildet blir), men dette er det vanlig å stille manuelt etter man har tatt bildet. En annen ting du kan se på er hvor mange bilder per sekund kamerahuset klarer å ta, men om du skal kjøpe en budsjettmodell holder det ikke mål til bildeserier uansett. Antall megapiksler er ikke viktig. På en skjerm er forskjellen fraværende, og til print er de ørsmå.

Det som faktisk betyr noe er blandt annet hvordan linse(r) du kjøper. Her ligger de store forskjellene. Lysstyrke, skarphet, brennvidde ("forstørrelse"), byggekvalitet og pris er stikkord her. De dyrere objektivene har bedre lysstyrke, noe som gir muligheter for mer uklare bakgrunner og kortere lukkertider. Man får objektiver med og uten zoom, der de uten zoom (fast brennvidde) har bedre lysstyrke, samtidig som de kan gi et ørlite hakk skarpere bilder. Jeg vil anbefale noe med zoom til å begynne med, siden det gir større frihet i komposisjoner. De mest vanlige objektivene for actionfotografering er 15mm fisheye (fast brennvidde), ca 28-75mm zoom, og 70-200mm zoom. Bra optikk er dyrt, men om du kjøper et kit (kamerahus og linse i samme pakke), får du et superbillig og "brukbart" objektiv med på kjøpet. Da kan du lære litt om fotografering og finne ut hvilke linser som frister mest før du bruker penger på noe dyrere. Så, ikke legg penger her heller helt til å begynne med.

Om du skal ta actionbilder har blitsutstyr MYE å si. Det er om du investerer her du virkelig åpner mulighetene for stilfulle actionbilder i all slags lysforhold. Det beste er å ha to trådløse blitser. Dette koster gjerne 8.000, men er verdt hvert øre. Om det blir for mye å punge ut, kan du begynne med å kjøpe en blits som kan fungere som optisk slave (at blitsen utløses av den integrerte blitsen på kameraet). Da kan du begynne å eksperimentere med lys og heller oppgradere senere, etter hvert som du vet hva du vil ha. Bruk pengene her om du vil lære å ta gode bilder, og ikke bare bruke fotograferingen som dokumentasjon. Canon og Nikons egne blitser er nok best, men det finnes mange andre gode og rimelige alternativer.

Mitt forslag til en nybegynner: Nikon D50 med en blits som kan fungere som optisk slave. Oppgrader etter hvert som du får erfaring og vet hva du ønsker deg mest.

TIPS FOR BEST MULIG RESULTATER
Les manualen til du nesten kan den utenat. Å kjenne kameraet og dets muligheter er viktig. Det er ikke vits i å kjøpe et dyrt speilreflekskamera om du ikke vet hvordan du utnytter fordelene.

Se og lær av bilder du liker. Prøv gjerne å kopiere teknikker med lys, komposisjoner og kamerainnstillinger. Det er ikke kult å være copycat, men det kan være lærerikt. Etter hvert vil man utvikle sin egne stil.

Legg ut bildene på foto.no for å få konstruktiv kritikk du kan lære av. Mine erfaringer er at folk gir begrunnet, utdypende og god kritikk på foto.no. Selvsagt er det unntak som bekrefter regelen. Wheels and Wax er også et godt fotoforum der man kan få god konstruktiv kritikk, men der må man ta i bruk engelskkunnskapene man forhåpentligvis har fått på skolen.

Eksperimentér mye med innstillinger, lys og komposisjoner, også selv om du ikke har noe spesielt interessant å ta bilder av akkurat der og da. Om du bare tar frem kameraet de gangene du skal ta de actionbildene du drømmer om, blir ikke resultatene gode om du ikke er godt kjent med kamera gjennom andre sammenhenger fra før.

BRUK HODET! Tenk nøye gjennom alle mulighetene du har, og begrunn for deg selv hvorfor du velger å ta bildet som du gjør. Tenk f.eks. hva som får frem høyden best, hvilket lys som fremhever hovedmotivet på best måte, hvilken vinkel som gir minst bakgrunnsstøy bak motivet, om du kan gjøre en interessant vri som fremhever noe mer enn selve syklinga, hvilke tekniske innstillinger som gjør seg best i den spesielle sammenhengen, om du bør vente til den naturlige belysningen er annerledes, om du kan bruke omgivelsene til å "ramme inn" bildet, om du finner "paralleller" eller andre virkemidler du kan utnytte for å gjøre bildet mer spennende osv, om alt du har med i utsnittet virkelig er nødvendig å ha med, om det er noe mer du skulle fått med, om syklisten er i en god posisjon i det tidspunktet du tar bildet osv, osv...

Ta mange helt forskjellige bilder av samme motiv, og se hva du synes fungerer best. Det er lett å henge seg opp i spesielle vinkler osv, men kanskje viser den vinkelen du ikke trodde skulle gi så bra resultater seg å være best? Gå rundt og prøv forskjellige ting. Man kan få overraskelser når man går gjennom bildene på slutten av dagen.

Ønsker du at det aktuelle bildet skal bli så bra som mulig, bruk alltid RAW-formatet. Da blir det lett å redigere bildet på data i etterkant, og resultatene blir best. Eksperimenter også her med forskjellige innstillinger! Redigering er en del av prosessen. Om du bruker medfølgende programvare eller laster ned en plugin til Photoshop, får du opp de mest relevante justeringsmulighetene når du åpner bildet. Det er lett å rote seg bort om man tar bilder i jpg-format, og har uendelige muligheter i Photoshop. Hvordan skal man da vite hvor man skal begynne? Åpner du ei RAW-fil, er det bare å prøve seg frem på alt du får opp på skjermen, og det gir gode resultater på kort tid.

Lær av feilene du gjør. Personlig ser jeg alltid ting jeg kunne gjort bedre på bilder, men jeg prøver å unnga å gjøre dem mer enn en gang. Prøving og feiling er kanskje noe av det du lærer mest av, og blandt annet derfor er det viktig å ta mye bilder for å etter hvert få gode resultater. "Øving gjør mester," har du vel hørt!

INSPIRASJON
Trenger du inspirasjon, her er noen gode (ihvertfall delvis) portofolier du kanskje ikke visste om fra før:

- Rob Dolecki
- Brooks Reynolds
- Sandy Carson
- Atiba Jefferson
- Øystein Kvanneid
- Sterling Lorence

Det er ikke bare BMX-bilder, men det fungerer like godt som inspirasjon likevel.


Kom gjerne med innvendinger eller bidrag om det er noe jeg har glemt å formidle.

Jeg sliter med å få sove akkurat nå, og tenkte jeg heller kunne bruke litt tid på å kanskje hjelpe noen i stedet for å gjøre noe helt meningsløst. Håper virkelig noen fikk noe utav denne teksten! Den tok ihvertfall lang tid å skrive. :)

Mvh,
Magnus Alseth
www.magnusalseth.com

Erik

veldig bra tråd, bør gjøres sticky med det samme.

gal ros, magnus
Sykkel: sykkel

siguman

#2
Kjempe mye bra informasjon! Lærte mye.

Martin NØFF

Lær deg å bruke det kameraet du har!
Noen av de mest berømte bildene i verden er tatt med kameraer som er for steinalderredskap i forhold til det som finnes i dag. Det er ikke kameraet som gjør bildet godt, det må du fikse selv.
Skal du ut å kjøpe kamera så prøv å finne et som er raskt og hvor du kan bestemme blender og lukkertid selv. Det er også en fordel om det har ekstern blitssko, det vil si at du kan montere en løs blits på kameraet. Det bør ikke nødvendigvis være et speilreflekskamera.
At kameraet er raskt vil si at det tar kort tid fra du trykker på utløseren til bildet taes. I denne tiden skal kameraet stille fokus og eksponering og det tar lang tid i forhold til den tiden det tar å fly over en spine så dette er en viktig issue. På mange kameraer kan du trykke utløseren halvt ned først. Da stiller kameraet seg inn også taes bildet umiddelbart når du trykker utløseren helt inn. Dette bruker jeg ofte selv for eksempel på flyboksen. Jeg stiller inn kameraet med zoom og fokus slik at det står klart til å ta bilde rett over flyboksen. Så ser jeg ikke i søkeren men direkte på den som kommer og trykker av når han er rett over flyboksen. Det er mye lettere å beregne farten enn om man prøver å følge ham i søkeren eller på søkeskjermen. Du har bare noen millisekunder for å fange ham i lufta så timingen må være presis.

Vet ikke hvor mye du kan om foto men det er noen fundamentale ting du bør vite. For at kameraet skal ta et bilde må det slippe en viss mengde lys inn på filmen eller digitalbrikka. Dette regulerer du eller automatikken i kameraet ved å justere lukketiden og blenderen. Lukketiden er den tiden kameraet slipper lys inn på filmen eller lysbrikka i et digital kamera. Blenderen er en ring inne i linsa som bestemmer hvor stor åpning det er gjennom linsa. Blenderringen kan altså lage stor eller liten åpning. Får å få en gitt lysmengde kan du ha stor blenderåpning og kort lukketid eller omvendt.
For å ta skarpe bilder av ting som beveger seg må du ha kort lukkertid og altså stor blenderåpning. Stor blenderåpning gir imidlertid liten dybdeskarphet i bilde så det blir et kompromiss mellom stor dybdeskarphet og rask lukkertid.
Her kommer blitsen til hjelp. En blits lyser noen tusendels sekund og dette blir i praksis lukkertiden siden blitslyset er mye sterkere enn annet lys, i hvert fall innendørs.
De blitsene som sitter på kameraene er som oftest for svake til vårt bruk. Følgelig trenger du en løs blits til å sette på kameraet. Dersom du har et enkelt kamera finnes det noe som kalles slaveblits som løser ut når de treffes av lys fra den lille blitsen på kameraet. Jeg fikk tak i noen ganske billige slike på Japan foto.
Skal du bruke blits er det en fordel om du kan rette blitsen mot taket eller en vegg og ikke direkte mot den du tar bildet av. Da får du et mye mykere lys og risikerer ikke å blende han som sykler. Det er ikke noe særlig å få en blits rett i trynet når du kommer over jumpboksen!
Får du satt en slaveblits et par meter til siden for deg og kjører den via en vegg eller refleksskjerm får du et fint lys.
Så er det komposisjon, det vil si hva du ser i bildet. Som regel er det fint å se noe av rampa slik at man ser at  syklisten er over en spine, på toppen av en quarter eller whatever.
Videre bør man se hvor han er på vei. Det vil si at han er på vei inn i bildet og ikke ut av det. Får du han til å fylle ca ½ til 1/3 av bildet har du gjort det bra. Så er det å passe på at det ikke er en masse uvedkommende ting i bakgrunnen, som søyler, taklamper vinduer etc.
Det jeg har skrevet her om komposisjon er ingen absolutte regler. Du kan få kule bilder ved å ligge under rampa, henge over eller stikke kameraet opp i nesa på han som kjører. Her får du bare eksperimentere. Du kan også gjøre ting som å bruke lang lukkertid og følge kjøreren med kameraet. Da kan du få ham skarp mens bakgrunnen blir uskarp slik at det blir fartsfølelse i bildet. En annen variant er å zoome inn idet du tar bildet. Det ser ut som Luke Skywalker når han drar inn i hyperspace.

Når du har fått et brukbart bilde kan du også prøve deg på effektene i bildebehandlingsprogrammene. Prøv for eksempel relieff og solarisasjon.  Selv et måtelig bilde kan bli en bra poster med litt fusk i "mørkerommet"

Lykke til  ;)
Martin Nøff

tweex

Skal dere kjope kamera sA er Fujifilm finepix s9500 ett kjempebra kamera ,det har bra linse ,men er ett digitalkamera .9,1 mpx og 10,7 ganger optisk zoom

Singletta

har dere noen gode kamera å anbefale? helst ett under 2000kr, med snapshot, 4megapixel (minst) som har fine farger osv. hvor mye koster løsblits? kan det kobles til alle digital-kamera?

Erik

noe bra kamera til bmx-fotografering får du ikke for 2000,- med mindre det er stjålet. hehe.
kjøp dere heller et billig digitalt speilreflekskamera. (d50 eller350d)
Sykkel: sykkel

skj0lsvik

Najs, mye god info her. Driver selv å tar litt bilder, men har bare et Nikon f55i speilreflekskamera som ikke er digitalt. Kan bli ganske dyrt i lengden å drive å fremkalle filmer i hytt og pine :P

Hmm. Jo kortere lukker jeg bruker dess større blenderåpning bør jeg bruke, ok. Da prøver jeg det neste gang så får jeg se når jeg fremkaller filmen hvordan resultatet blir =)

Erik

bygg ditt eget mørkerom. da blir alt mye billigere.
å framkalle selv er ikke så veldig vanskelig som det kanskje høres ut..

i tillegg er alt analogutstyr dritbillig nå pga alle går over til digitalt.

en forstørrer kan koste noen tusen nå, men som kosta kanskje 100 000,- ny.
Sykkel: sykkel

Rølla

Hepp! Jeg skal kjøpe meg en ekstern blits. Har et Nikon D80, noen av dere som har en god en og annbefale?
.Bikers unite.

Erik

jeg ville kjøpt en nikon sb-28.
billig og har ttl, om jeg ikke tar feil.
Sykkel: sykkel

Rølla

Sitat fra: Erik på  6 juni 2007, 14:28:50
jeg ville kjøpt en nikon sb-28.
billig og har ttl, om jeg ikke tar feil.
ttl?
.Bikers unite.

Erik

lysmåling fra kameraet, slik at blitsen bruker de innstillingene du har på kameraet til å bestemme selv hvor mye lys som trengs.

auto-funksjon om du vil kalle det det :)
Sykkel: sykkel

Rune

eller kjøp min sb 800 for 1800,- billig billig

Rølla

Sitat fra: Rune på  6 juni 2007, 21:40:23
eller kjøp min sb 800 for 1800,- billig billig
Hva er forskjellen på de to da?
.Bikers unite.