Nøstedhallen, Drammen: Endring av bmxdager

Startet av cc, 10 oktober 2012, 20:04:26

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

cc

Jeg overbringer beskjed fra Trond i Nøstedhallen:
Sitat
Dette er status i Nøstedhallen p.d.d:
* Sparksykler/scooters står for 50% av totalt besøk.
* Besøk på skateboard er halvert siden i fjor.
Dette medfører noen nødvendige endringer; scooters trenger egne dager. Det er nå blitt så mange på sparksykkel at ledelsen ser det som uforsvarlig å kombinere scooter med andre fremover.
1. Bmx-tirsdag flyttes derfor til mandag og blir kombinert med skate. Mandager er veldige rolige siden det er skate hver søndag.
2. Bmx-lørdag flyttes til fredag

Jeg har ikke fått opplyst noen åpningstider enda, hvis noen av dere snakker med Trond setter vi alle pris på å få oppdatert denne tråden med mer info. Kom også gjerne med innspill, Trond har forsøkt å jobbe for at vi skal få beholde like mye kjøretid som vi har hatt og dette er så langt den beste løsningen han har funnet

eirik s

Et kurs i hvordan man oppfører seg tror jeg hadde vært en god begynnelse når det gjelder scooter-greia, men det er nå så.

Ellers skjønner jeg de sikkerhetsmessige (og helt sikkert økonomiske) hensynene man sannsynligvis tar, selv om det er en del av meg som synes noe er feil når det er jævla sparkesykler som plutselig får de beste forholdene. Når vi i tillegg var generøse og tilbød bruk av "vår" tid når det var spørsmål om det for noen år siden, så føles det litt surt å bli skviset ut på den måten.

Og jeg håper virkelig det er så stille som de sier på mandager, for ellers har jeg en dårlig følelse når det gjelder skate/BMX-forholdet. Men vi får se...

Til slutt: Nå har ikke jeg vært der så mye på lørdager, men når det blir fredager kommer det sannsynligvis til å synke til null for min del.

P.S. Jeg skjønner absolutt problemet, og at det er vanskelig å få til noen andre løsninger. Men det føles ganske frustrerende, for å si det mildt.
P.P.S. Forresten, sånn går det når folk ikke gidder å dra og sykle. Så sånn sett har vi bare oss selv å klandre (selv om det blir ekstra dumt for oss som faktisk er der så mye som mulig).

Don Runo



Problemet er ikke "type kjøretøy" men "alder". Nøstedhallen er på sitt farligste når ferske utøvere i barneskolealder blandes med ungdom og eldre som sykler fortere og stoler på at kjøreregler i parken overholdes.

Forslaget slik det legges fram fra Nøstedhallen tar ikke tak i kjernen av problemet, som er alder. Scooter og BMX kan helt fint kjøre sammen, så lenge alle i hallen har en felles forståelse for trakikkreglene. Den nye inndelingen hindrer ikke en 7 år gammel gutt å sykle BMX på kryss og tvers i parken, til han blir påkjørt av en eldre kjører. Ergo, den løser ikke problemet.

Jeg mener også at forslaget vil ødelegge for de eldre seriøse scooterkjørerne, som fortsatt må forholde seg til småbarn som plutselig dukker opp bak stolper, eller spiser saftis bak spinen.

Jeg foreslår at det settes av en egen tid til kids i barneskolealder. Her kan de minste kjøre sykkel, scooter, inlines og skate sammen. De har lavere fart, og bruker ikke de største elementene. Da har vi også eliminert problemet med at noen står i veien i landinger eller bak spinen.

Det er en fellesnevner ved alle gangene jeg har holdt på å krasje med noen i Nøstedhallen. Fellesnevneren er ikke "scooter", men "lav alder på utøver"

Wethepeople Norge      Truls Lier for 2 timer siden: vi må bli flinkere å bruke bmx.no

eirik s

Sitatde eldre seriøse scooterkjørerne
What now?

eirik s

Litt seriøst: Ja, det stemmer i og for seg. Problemet er at 99% av scooter-folka er under "klare-å-se-seg-for"-alder, så i praksis har det nok ikke så mye å si. Så vist jeg husker skal det egentlig være aldersinndeling på tirsdager, dvs at det er forbeholdt "kids" (hva nå det betyr) fram til 1700. Nå har vel aldri dette blitt håndhevet noe særlig, og det har vel også bare vært retta en vei (ingen forbeholder noe for oss eldre, lissom).

eirik s

Et forsøk på å være konstruktiv: Kan ikke scooterfolka få fredagen, og vi fortsette med lørdag? Jeg vil tro at det aldersmessig er ganske mange fler i vårt miljø som bruker fredagskvelder til andre ting, og kan verdsette å få komme dit på lørdags formiddag...

eirik s

Forresten: Jeg trekker tilbake (nesten) alt det negative jeg noen gang har sagt om MTB i hallen. My deepest apologies ;)

Murre

#7
Dette er jo helt alminnelig sirkelargumentasjon slik som vi har sett på Arena i alle år. Forholdene for BMX blir dårlige og folk kommer ikke, fordi det ikke kommer folk får man dårligere tider og får bestemme mindre om utformelsen av parken(noe som i og for seg er logisk nok). Dette fører i neste instans til dårligere besøk, dårligere tider og en enda mindre grad av medbestemmelsesrett.

Det er trist hvordan BMX alltid har vært aktive og hjelpsomme både da parken ble bygget i første omgang og gjenom tidene. For så at det vises null goodwill fra ledelsen når vi har en liten svingning i rekruttering synes jeg mildt sagt er et svik. Jeg synes det både er skuffende og tyder på svært liten forståelse for de ulike grenene som benytter seg av parken. Det kan jo tenkes at når de som kjører sparkesykkel får "hår på tissen" at de muligens vil begynne med skate, bmx eller mtb. Det ville i alle fall virke som en både nærliggende og fornuftig årsaksrekke etter mitt skjønn. Problemet er jo at man setter en stopper for denne "utviklingen" dersom man sakte men sikkert faser ut bmx, skate og de øvrige tilbudene.

Runes forslag om en jevn aldersfordeling i parken synes jeg er et svært fornuftig forslag!

Tider for de over og for de under 16 år! Alle grener sammen!

Adrian KH Maurud

kan hende jeg kun snakker for meg selv nå. men for de på min alder kan den nye indelingen bli ett problem. jeg har kun mulighet for og komme meg til hallen en lørdag innimellom. jeg må få noen til og kjøre meg til og fra hallen og har skole på fredag. jeg har jo da ikke mulighet til og dra til hallen på fredager. jeg er sikkert ikke alene. og da vil vi se noe av det som har blitt nevnt tidligere. det blir mindre besøkstall for bmx. og da vil vi få enda dårligere forhold  :-\  jeg synes det virka som en veldig god ide og la "scooterkidsa" få fredagen. men da får jo sparkesykkel folka samme problem som bmx syklistene i aldersgruppen min. blir liksom litt vanskelig og finne en god løsning... men vi burde jo prøve og komme i dialog sammen med ledelsen i hallen og skaters/scooters og komme til enighet. vi burde jo i det minste vise att vi er innteresert i og beholde "best mulig forhold" i hallen. jeg personelig synes det har fungert helt fint med dagens ordning. det eneste jeg reagerer på er att ordene "kø" og "se seg for" virker ukjent for scooterkidsa. heldigvis er det jo noen serriøse scooter folk. kan ikke de "lære opp" de mindre ungene?
Sleep, eat, ride, eat, ride, sleep, repeat!

Anders Løten

Tror han skal tenke seg om bittelitt... det er ingen andre enn oslo/drammen folk som har tid til å dra dit på Mandag og fredag... Vi som bor 1 time/2 unna kan ikke begynne å dra dit på hverdager etter skole og jobb?! det blir helt håpløst..

sondre w

Er ikke noe stress å kjøre dit selv om det er skole når de ikke åpner før ut på ettermiddagen da.

TønsbergBendik

Snakket litt med Jørn som jobber i Nøstedhallen, han fortalte at det ville være åpent for bmx på tirsdag og fredag og kanskje tirsdag. Jeg fortalte han at det er problematisk for mange av oss å dra inn på hverdager i forhold til skole/jobb.

eirik s

Så akkurat at det hadde vært 80(!) skatere i hallen i dag, så jeg vet ikke helt om jeg stoler så veldig på den greia med at det er så stille og rolig på mandager, altså.

Så greit nok, noe av problemet er aldersforskjellen, men jeg tror fremdeles ikke at det er særlig lurt å blande skate og BMX. For der dukker det opp et annet problem, nemlig at vi har forskjellig kjøremønster, noe som vil bli veldig merkbart på såpass liten plass (joda, Nøstedhallen er stor, men det blir fort trangt når det er mye folk der). Og hvis det viser seg at det kommer flere skatere enn de først trodde*, er jeg redd for at vi enten blir presset helt ut, eller at det kommer til å bli veldig dårlig stemning**.

Så faen om jeg veit. Som flere har vært inne på, det føles vedlig feil at sparke-kidsa skal få "våre" tider. Det er faktisk "vi" (ikke meg personlig, men folk i miljøet) som i sin tid ordnet det sånn at det ble egne sykkeldager, og det er en syklist (CC) som har bygget 90% av det de liker å sparke på... Samtidig skal vi passe oss så vi ikke blir som visse skatere, og prøve å stenge noen ute.

* Det er litt håpløst å gå ut fra besøkstall så tidlig i sesongen. I dag snødde det litt... voila, full hall.
** Jeg vet ikke om Trond & co har noen særlig følelse for at det kan være litt... anstrengt mellom BMX og skate innimellom.

^joachim^

Er det slik at de nye åpningstidene er i gang allerede, eller er dette bare et diskuterbart forslag fra Trond?


Altså, ingen vits å møte opp tirsdag lenger? Og fredagene,er det fra 17-21 som vanlig?

eirik s