Hovedmeny

hvilket kranklager?

Startet av Adrian S. Almli, 15 august 2010, 18:39:26

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Adrian S. Almli

hvilket kranklager fra bmx element anbefales?
er ikke sikker på hvilket som passer ettersom ingen ligner på lageret jeg har.
slik ser lageret ut. bortsett ifra at jeg har 10 kuler


jeg har subrosa letum dirt 08.
tror det er 1pc krank ettersom at den er i en del! ^^

krølle

det er ikke noe vits i å vise frem lagrene dine i og med at du har åpne lager mens nå brukes det vell mest lukket lager (tror jeg).

gå innpå bmx element å spør de gir deg sikkert svar iløpet av dagen men, jeg tror du skal ha mid lager :P

eirik s

Dette er en typisk one piece:

Hvis du har en sånn, trenger du tilsvarende de lagerne du har bilde av, men det som er litt rart er at jeg er ganske sikker på at Letum'en ikke kommer med sånn krank, og så vidt jeg vet finnes det ikke 1pc-lagere til mid BB som Letum'en har. Jeg tror jeg ville sendt en mail til Steinar på Element og sjekka ordentlig (han er på ferie til i morra).

En helt annen ting er at en one piece med stor sannsynlighet kommer til å bøye seg eller knekke ganske kjapt, så jeg ville gått til anskaffelse av en skikkelig krank så snart som mulig.

Adrian S. Almli

ahh.. da har jeg ikke 1pc. krank armene og kranken er festet sammen med 2 skruer. 1 på hver side. også strammer man kranken ved og skru på ei skive.
har sendt spørsmål på element. men er så utålmodig så tenkte jeg kunne finne rett krank lager i tr.heim.
tror ikke jeg får svar på element med det første. for jeg tror ikke de/han har svart på noen spørsmål i ferien. men han/de er på jobb i morgen står det. men jeg er vel sist i køen på ubesvarte spørsmål.

eirik s

Det er lov å ringe Steinar, da, men jeg kan nesten garantere at han kommer til å jævlig mye å gjøre de første dagene.

Adrian S. Almli

ja det tviler jeg ikke på.
nå har jeg funnet ut at jeg kanskje kan ha 3pc krank...
tror han hær har stock krank http://www.bmx-forum.com/showthread.php?176951-08-Subrosa-Letum-Dirt
den ser iallefall akkurat ut som min utenpå.

"men det er jo det inni som teller" hehe

eirik s

Du skal ganske sikkert ha mid-lagere, men du må sjekke om krankakslinga er 19mm eller 22mm også...

Adrian S. Almli

#7
19mm målte jeg. jeg trur jeg må ha et såkalt us lager...
men jeg har jo veldig lite peiling! ^^

krølle

har du mid så skal du kjøpe mid :P
ikke us.

bare kjøp animal lagrene elns så velger du 19 mm :P

Adrian S. Almli

hehe ok. så at jeg failet dær. men hva er forskjell på mid og us?  krank huset mitt er liksom litt sån buet inni.(hvis det heter det)
jeg har akkurat sån som den her bortsett ifra at jeg ikke har 1pc http://www.youtube.com/watch?v=uL-r4CVkXJg

(han bruker sikkert grease på brødskiva også han dær.)

krølle

hehe :P
jeg vet ikke hva forskjellen på us å mid er og grunnen til det er at jeg faktisk aldri har sett et us lager :P

men når jeg kjøpte kranklager første gangen så var jeg litt usikker på om jeg skulle ha mid men det sto mid bb osv XD
så alle kranklagrene på sia som det står mid på kan du bruke. bare husk 19mm :D(håper det hjalp deg).

Adrian S. Almli

ja jøss. ble en god del klokere nå ja. tusen takk! :)

Ruggeland

Det finnes fire størrelser på kranklagre:

US, Mid, Spanish og Euro.

US er gammeldags, og hvis du har en sykkel fra 08 har du garantert ikke dette. Euro er veldig skjeldent på BMX, kan garantere deg at du ikke har det heller. Disse to standarene kan du like godt bare glemme med mindre du er veldig interessert i tekniske detaljer og diskusjoner rundt bmx.

Spanish og Mid er de to størrelsene som gjelder idag. Spanish er en helt ny standard som Fly laget for noen år siden, mens Mid er lagrene fra et US-lager uten koppene rundt. Spansih og Mid har litt forskjellig utvendig diameter, så du kan ikke velge det du vil ha (men de er ca jevngode uansett, mest smak og behag). Subrosa bruker Mid på sine rammer, så du må altså ha et Mid-lager.

Du må også vite diameteren på krankakslingen (den delen som går gjennom ramme og lagre). Denne er enten 19mm eller 22mm. Siden det er snakk om en komplettsykkel, og du sier den ser ut som den på den andre sykkelen er det temmelig garantert snakk om en 19mm aksling.

Du skal da mao temmelig garantert ha et 19mm Mid-lager.
Sitat fra: MCM på 26 oktober 2010, 15:19:49
Jeg tror dere trenger å putte et stetoskop opp i ræva for å lytte på deres egen drit.

Adrian S. Almli

kan jeg spørre om hvilket lager du annbefaler av mid 19mm fra bmxelement?
mulig jeg kjøper på sport exreme i trondheim... er så stoka på og sykkle så vil ha det fortest mulig.

Ruggeland

Jeg har ingen erfaringer med noen av de som er på Element nå, men langt på vei er det vel hipp som happ vil jeg tro. Lurer på om jeg hørte noen som ikke var så fornøyde med KHE, men jeg er ikke sikker. 19mm/mid er den mest solide av alle kombinasjonene du kan ha også, siden det gir så stort lager som mulig. Jeg ser vel så mye på formen på spacerne på utsiden jeg, men nå er jo jeg en smule nøye på utseende da  :P
Sitat fra: MCM på 26 oktober 2010, 15:19:49
Jeg tror dere trenger å putte et stetoskop opp i ræva for å lytte på deres egen drit.