BMX.NO SIN FILMTEKNISKE TRÅD

Startet av Andy K, 26 januar 2011, 13:39:56

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Andy K


Tråden hvor jeg går igjennom (grovt) filmteknikk, hvilket utstyr som anbefales og hvorfor, redigeringsprogram, plug-ins. Pre, prod, og postproduksjonsplanlegging, kameravinkler, osv.

Anbefalt utstyr:

Dette er utstyr i form av kamera, optikk og hvor det er å få tak i. Dette er ikke basert på noen prisklasse, og jeg vil derfor bare anbefale det utstyret jeg selv har brukt og det som er å betrakte som "standard utstyr" for ekstremsports produksjoner.
Kamera:
De av dere som har fulgt litt med den siste tiden, har oppdaget det at speilrefleks kamera (D-SLR). Har tatt over for den tradisjonelle "typen" kamera. Den slags type teknologi vil jeg ikke ta for meg i denne tråden, heller "stay true" å ta for meg/ anbefale litt mer tradisjonelle kamera, dets funksjoner og potensielt bruksområde.
Tidlig 2000-tallet (les 2000-2001) kom Sony ut med kameramodeller som:
Sony PD 170, Sony PD 190, Sony VX 1000 og Sony VX 2100.
Dette er kamera som den dag i dag ligger øverst på listen av mest brukte kamera til ekstremsports produksjoner.  Dette på grunn av den fantastiske bildebrikken (les: 3 CCD bildebrikker, som utgjør i total, en større bildebrikke). 
For å ikke gjøre denne tråden til en forsvunnet skatt, så skal jeg kutte ut større deler av teknisk nerding, som kanskje ikke helt egner seg her.
Disse Sony kameraene, sammen med Panasonic sin HVX klasse utgjør noen av de beste kameraene på markedet for ekstremsportsproduksjon.

Optikk:

Eller linse som de fleste av dere ville kalt det.
(Det er fy fy, å kalle optikk for linse, fordi det er flere linser i optikken).
Her er det egentlig ikke så mye å si unntatt:
CENTURY FISHEYE!
Century er et undermerke av giganten schneideroptics som har basert seg på å lage optikk for semi-pro klassen. Hvor det har vært satset stort på fisheye eller ekstremvidvinkel. Dette er optikk som kan settes på fronten av kameraet ved hjelp av adapterringer/step-up rings.  For å forklare begrepet "fisheye" kort:
Fisheye optikk, er optikk hvor diameteren på linsa er over 150 grader.

http://www.schneideroptics.com/century/index.htm

Redigeringsutstyr:

Det finnes utrolig mange ulike redigeringsprogrammer, eller post-produksjons programmer. Det fleste tilbyr de samme verktøyene, bare med ulike navn,
hot- keys, symbol og plasseringer.
Det er fire store og meget bra programmer som jeg vil anbefale:
Avid Mediacomposer
Apple Final Cut Studio Pro
Adobe Premier Pro
Sony Vegas
Sistnevnte har jeg ingen erfaring med, men det virker som om flere og flere bruker dette som et første program fremfor iMovie og Windows Movie Maker.
Tre av de fire nevnte redigeringsprogrammene har mange støtte program og har muligheten for å jobbe opp mot nedlastede plug-ins.  Støtteprogram til disse er vanligvis fargekorrigeringsprogram, tektsbehandlingsprogram og et VFX program ( Apple Motion, Adobe After Effects for å nevne et par).

Dette er bare starten på en kommende lang tråd, hvor jeg vil poste "how-to's" , enkel filmteori som har sammenheng opp mot ekstremsportsproduksjoner, forklaring av kodeker, aspect-ratio, interlaced/progresivt , fargekorrigering og stabilisering. For å nevne noen punkter.  Jeg vil prøve å basere en post per emne, slik at dette ikke tar helt av.

Andy K

Her er et intervju Defgrip har gjort med de beste filmerne i bransjen, om hva slags utstyr de bruker og hvorfor.

http://blog.defgrip.net/2010/10/what-is-your-video-camera-of-choice-and-why/

Andy K

Cinematographer vs Producer

Jeg har selv postet denne under diverse kategorien før, men nå hører den hjemme her.

http://www.youtube.com/watch?v=arGzXbxkTC4

TønsbergMag

#3
panasonic har prøvd og forbedre 3 CCD med og bruke en MOS sensor istede for CCD, de har fortsatt 3-chip så er vell 3 MOS de kaller det.

edit ang 3 MOS: ble litt interesert i  forskjellen mellom 3 MOS og 3 CCD og greia med 3 MOS systemet er jo att de har beholt 3-chips som har syk farge gjengivning egenskap og MOS sensoren og tar opp lyset på en bedre måte og gjør det lettere og filme i mørkere forhold! De påstår også att dette skal gi en gjengivelse som kommer nermere "virkeligheten" og nå har panasonic lagt inn dette i de nye hd kameraene dems, så da håper jeg på og bestille ett eksemplar i mai ;)


Når det gjelder vegas har jeg hatt noen dårlige erfaringer med att bilder av tidligere klipp havner i starten av neste klipp! noe som jeg også har sett hos nrk for de bruker også dette programmet, men de har begynt og gå over til final cut nå.
ifølge en venn som har en far som jobber i nrk
sprutnic

cc

Flott med utfyllende grundige poster, gj!
Gleder meg til utdyping osv. Nysgjerrig, har egen hardware for redigering av A/V blitt rimelig nok til at det kan være noe å vurdere for hobbyentusiasten? Tenker på noe for video som gjør hva Zoom R24 gjør for lyd.

(Btw: Siden du pirker på bruk av ordet "linser"; Optikk er vel "læren om lys", så det blir vel litt for diffust igjen. Det rette ordet å bruke i denne sammenhengen er objektiv. Et objektiv har som regel flere linser, og kameraet er da et optisk apparat.)

Andy K

#5
Sitat fra: tønsberg mag på 26 januar 2011, 15:40:44
panasonic har prøvd og forbedre 3 CCD med og bruke en MOS sensor istede for CCD, de har fortsatt 3-chip så er vell 3 MOS de kaller det.

edit ang 3 MOS: ble litt interesert i  forskjellen mellom 3 MOS og 3 CCD og greia med 3 MOS systemet er jo att de har beholt 3-chips som har syk farge gjengivning egenskap og MOS sensoren og tar opp lyset på en bedre måte og gjør det lettere og filme i mørkere forhold! De påstår også att dette skal gi en gjengivelse som kommer nermere "virkeligheten" og nå har panasonic lagt inn dette i de nye hd kameraene dems, så da håper jeg på og bestille ett eksemplar i mai ;)


Når det gjelder vegas har jeg hatt noen dårlige erfaringer med att bilder av tidligere klipp havner i starten av neste klipp! noe som jeg også har sett hos nrk for de bruker også dette programmet, men de har begynt og gå over til final cut nå.
ifølge en venn som har en far som jobber i nrk

NRK har så vidt jeg vet bare brukt Avid Mediacomposer, noe TV2 også bruker. Med tanke på at dette er det regdigeringsprogrammet som har gjort størst innvirking, og gitt best resultat med henhold til hva som er standard i "Hollywood"

Grunnen til at båden NRK og TV2 går fra Avid Mediacomposer og over til Final Cut Pro er pga pris.

Sitat fra: cc på 26 januar 2011, 16:32:43
Flott med utfyllende grundige poster, gj!
Gleder meg til utdyping osv. Nysgjerrig, har egen hardware for redigering av A/V blitt rimelig nok til at det kan være noe å vurdere for hobbyentusiasten? Tenker på noe for video som gjør hva Zoom R24 gjør for lyd.

(Btw: Siden du pirker på bruk av ordet "linser"; Optikk er vel "læren om lys", så det blir vel litt for diffust igjen. Det rette ordet å bruke i denne sammenhengen er objektiv. Et objektiv har som regel flere linser, og kameraet er da et optisk apparat.)

Takk for støtten. Håper dette vil bli en tråd som folk faktisk leser litt ofte.

Jeg må  sjekke/lete litt mer rundt for å kunne besvare det siste spørsmålet fullt ut, er lettere animert for augeblinket, så om du kunne utdypet det spørsmålet litt til, så skal jeg nok kunne besvaret det bedre. Men Zoom R24 er egentlig ikke noe mer enn et semi-digitalt 8-kanalers lydbord. Altså hvis man vil gå hardcore-mode på filmredigeringen, så bruker man minst et 16 til 32 kanalers eksternt analogt lydbord for miksing og justering av miljølyd.

EDIT:

Tror nok den Zoom R24 egner seg best som "feltmikser" for flerkameraproduksjon, og den slags jobber. Er egentlig litt skeptisk til at den har innebygd sampler, tipper også at de ulike filtrene inne i denne maskinen ikke er helt top notch. Hvis du vil satse på det bordet, så ville jeg anbefalt å få lagt inn noen EQ-plug ins og slikt.

Gerber

Sitat fra: Andy K på 27 januar 2011, 01:58:25
[...]
Takk for støtten. Håper dette vil bli en tråd som folk faktisk leser litt ofte.
[...]
Ah, definitivt! Supertiltak :D Gleder meg til å se oppfølgingen!

Andy K

Her er en how to på hvordan bruke Apple Motion sin innebygde 1000 fps converter.

Vil anbefale å filme progresivt for å få beste resultat ved bruk av denne effekten.

http://philipbloom.net/2011/01/06/1000fps-with-by-shooting-60-and-using-apple-motions-optical-flow/

* aka mads

Takker for en veldig bra post, og spesielt for det siste innlegget som kommer godt med. Kan du forklare framerate og bruk, forstår noe men ikke alt? 24, 24.masse, 25, 30, 59.noe, 60?
En vis mann sa en gang: Man ved man ere Haard til Kiernen naar man Røger Post-Mortem!

SK

Savner tidlig 00tallet. Pek kamera mot det man skal filme og trykk rec....
- Streeter on the spare time -

"Swallow bitch! There's children starvin' in Africa!"

Andy K

Sitat fra: * aka mads på 27 januar 2011, 16:27:52
Takker for en veldig bra post, og spesielt for det siste innlegget som kommer godt med. Kan du forklare framerate og bruk, forstår noe men ikke alt? 24, 24.masse, 25, 30, 59.noe, 60?

24 = 24 fps (frame per second)
24.masse = 25 fps ( dette er tilnærmet 25 frames, noen programmer registrerer en pinlig nøyaktighet på frameraten, og andre ikke).
25 = 25 fps
30 = 30 fps
59.jævlig masse = 60 fps

Regner med at du lurte mest på de tallene med mange desimaler, ville bare være litt pedantisk her.
Div bruk av framerate:

Den europeiske standarden for TV/film er 24/25fps (25 fps PAL)
Den amerikanske standarden for TV/film er 30 fps (30 fps NTSC)

Framerate er enkelt og greit bare hvor mange frames/bilder som blir spilt per sekund. Om noe er filmet i 60 fps og blir deretter avspilt i 60 fps så vil man ikke merke noe forskjell. Derimot om noe er filmet i 60 fps og blir avspilt i 25 fps, så vil dette virke som "slowmotion" enkelt og greit fordi dette er i hovedsak informasjon som egentlig skal dele all sitt innhold på 1 sekund, men om avspilt i 25 fps, så vil det bruke lengre tid.

Hjermahgerd

Sitat fra: SK på 27 januar 2011, 18:11:11
Savner tidlig 00tallet. Pek kamera mot det man skal filme og trykk rec....

Den filosofien lever fremdeles i beste velgående
Som oftest realisert med VX 2100 og DVX100AE
No cake for the impurity
Blogg

Andy K

Sitat fra: Hjermann på 27 januar 2011, 21:19:06
Sitat fra: SK på 27 januar 2011, 18:11:11
Savner tidlig 00tallet. Pek kamera mot det man skal filme og trykk rec....

Den filosofien lever fremdeles i beste velgående
Som oftest realisert med VX 2100 og DVX100AE

stemmer meget bra dette, hvis SK hadde lest den intervjuet fra defgrip som jeg linket til, så hadde han oppdaget hvor mange som egentlig bruke de kamerane den dag i dag.
F.eks: Cult Let'em talk ble filmed med vx 2100 og en nyere kamera som jeg husker helt hva het i dette augeblink.

Åsmund

Og animal cuts. (ryan navazio)

Rune

Å tro at navazio bare retter kamera mot der han skal filme og trykker rec er for dumt. VX2100 har like mye manuelle innstillinger som de nye