Trenger du hjelp til å finne rett rammestørrelse? les dette!

Startet av warland, 22 juni 2011, 13:06:30

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

warland

Hei alle nybegynnere :)

Har satt sammen en oversikt over ulike rammestørrelser til ulike høyder. Er du på utkikk etter å kjøpe ny ramme eller ny BMX kan denne oversikten hjelpe deg med å finne ut den rette rammestørrelsen du trenger. Nå vill jeg først bare på peke at ramme i forhold til høyde har ingen dirkete fasit, hvilken størrelse du ønsker på ramma er smak og behag, hva som føles best å rotere med og hva som føles best å hoppe med osv, er det du skal finne ut. Det å prøve noen andres sykkel kan hjelpe deg med å finne den ramma du selv føler deg mest komfortabel med.


Når vi måler størrelsen på ramma er det mest vanlig at vi ser på størrelsen av "Top tube"  (TT) Toptube er det øverste røret mellom der sete (seat tube) skal festes og der stryet (Head tube) skal festes, se bilde. Alle ramme målinger bruker måleenheten "Tommer"



Oversikten er som følger

140cm – 145cm: 18" eller 19" ramme.
145cm – 150cm: 19" eller 20" ramme.
150cm – 160cm: 20" eller 20.25" ramme.
160cm – 165cm: 20.5" ramme
165cm – 175cm: 20.5" eller 20.75" ramme.
175cm – 185cm: 21" ramme
190cm – 200cm: 21.25" ramme

Håper denne oversiktet hjalp deg til å finne ut hvilken ramme som passer deg, har du forslag til endringer eller forbedringer ta kontakt.
"BMX is changing my perspective of the way i look at life" Sykkelen min

Ramox

this jam is red hoooooot

alfeey


Da9elkaav

æ e ca 170 cm å bruker 20,5 '' ramme, å det e helt perfekt synes jeg ;D

warland

"BMX is changing my perspective of the way i look at life" Sykkelen min

Uflax

Er 194cm og sykler på 20 ramme og synes det er helt greit :-)

Fredrik

vurderer å kjøpe meg bmx har funnet en med ramestørelse 19 å hul størelse 20 jeg er rundt 1,64/ 1,65 kan jeg kjøpe denne eller burde jeg kjøpe større

Gerber

Når alt kommer til alt så koker det ned til preferanse, men det vil nok være å regne som litt liten sykkel for deg. Man skulle ikke tro at så små forskjeller i rammelengde utgjør noe særlig forskjell praktisk, men det gjør det!

Ramses

Gutt på 8 år og 125 cm. Hvilken rammestørrelse og hjulstørrelse anbefales?