Ny sykkel, bygge selv! Trenger hjelp til innkjøpsliste å erfaringer :D

Startet av dAll, 16 juli 2011, 22:57:15

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

dAll

Hei, jeg har idag en WTP envy 2010 modell som jeg har lyst å bytte ut... Skal få meg større ramme å syntes det hørtes gøy ut å bygge en sykkel selv :D
Jeg er 188 høy å veier 70 kg....
Jeg har tenkt litt på deler å kommet frem til dete oppsettet:
Hvis jeg mangler noen lager eller noen av lagerene ikke passer et jeg har vat ut må dere si ifra....

Ramme:  Cult Death row 21"
Styre: Cult leader bars 8.25 høyt
krank: odyssey twombolt (trenger hjelp til lengde)
Bakhjul: Eclat Har fra før

Forhjul:

Felg: G-Sport Birdcage
Nav: G-Sport Marmoset
Eiker: DT Swiss Competition DB black spoke
Nipler: DT Swiss ProLock spoke Nippler

Styrelager: Fly
kranklager: Eclat 22mm BB MID ( har ligende hjemme )
Sete: kink sete har fra før
Setepinne: Stolen plastik ( har fra før )
Gaffel:Odyssey S2 Director Fork
Stem:
Dekk: Animal TWW
Pegs: Animal MK3 Light
Drev: Animal Sprocky Balboa



Håper noen orker å ta seg tid tl å hjelpe meg,  setter pris på erfaringer å tips. Har ikke fått prøvd så mye annet en WTP envy så trenger virkelig litt hjelp her. Det er også første gang jeg bygger sykkel så si ifra om jeg mangler noe... Jeg kjører uten bremser

Hvis det er noe som mangler på listen må dere si ifra, trenger virkelig hjelp :D Dumt å glemme å bestille en ting liksom....

Tønsberg Sebastian

Sitat fra: dAll på 16 juli 2011, 22:57:15
Hei, jeg har idag en WTP envy 2010 modell som jeg har lyst å bytte ut... Skal få meg større ramme å syntes det hørtes gøy ut å bygge en sykkel selv :D
Jeg er 188 høy å veier 60 kg....
Jeg har tenkt litt på deler å kommet frem til dete oppsettet:
Hvis jeg mangler noen lager eller noen av lagerene ikke passer et jeg har vat ut må dere si ifra....

Ramme:  Cult Death row 21" : http://www.danscomp.com/products/211233/Cult_Death_Row_Frame.html
Styre: Cult leader bars 8.25 høy http://www.danscomp.com/products-PARTS-HANDLEBARS2PC/362026/Cult_Leader_Bars.html
krank: odyssey twombolt.. Veldig fornøyd med lengden på krankarmene på ENVY 2010, så hvis noen vet hvor lange de er så tas info imot med glede  http://www.danscomp.com/products-PARTS-CRANKS/452571/Odyssey_Twombolt_Cranks.html
Bakhjul: Har fra før
Forhjul: Bygge fra empire :D
styrelager: Noen anbefalinger? animal, cult  fly? Orker ikke det dyre kink lageret :D
kranklager: Eclat 22mm BB MID ( har ligende hjemme )
Sete: kink sete har fra før
Setepinne: Stolen plastik ( har fra før )
Gaffel: Trenger litt hjelp her, tenkt litt på Odyssey S2 Director Fork,  Cult sect fork og Shadow Conspiracy Vultus Fork
Stem: Trenger hjelp her ( avhenger stemmets størrelse med gaffelens størrelse? )
Dekk: Animal TWW eller hva de heter
Pegs: Har fra før av :D
Drev:Stolen / animal lite v2, cult member.... Ett fett none anbefalinger til drev som holder :D som paser odyssey kranken :D( passer det til odyssey kranken ) ? http://www.danscomp.com/458114.php?cat=PARTS#




Håper noen orker å ta seg tid tl å hjelpe meg,  setter pris på erfaringer å tips. Har ikke fått prøvd så mye annet en WTP envy så trenger virkelig litt hjelp her. Det er også første gang jeg bygger sykkel så si ifra om jeg mangler noe... Jeg kjører uten bremser

Hvis det er noe som mangler på listen må dere si ifra, trenger virkelig hjelp :D Dumt å glemme å bestille en ting liksom....

Gaffel: kommer helt an på hva du liker.. jeg var veldig fornøyd med min director gaffel hvertfal.

styrelagre: flybikes sine lagre kan annbefales på det sterkeste!

drev: odyssey vermont drevet tåler omtrent alt, så det kan jeg også annbefale!

stem: bmx stem passer alle bmx gafler. så da er det bare og velge fritt!

kjede: shadow conspiracy halflink kjede er veldig bra!

lykke til!
I love my bike!:)

the one taste.

TønsbergMag

om jeg var deg ville jeg ikke kjøpt fra danscomp, sykt mange folk som ikke har fått delene sine!
vill heller anbefale www.chainreactioncycles.com om du skal ha cult frx, og så har bmxelement odyssey og shadow ;)

sprutnic

dAll

Ok, jeg har bestilt fra danscomp før å da gikk det bra :D men hva med empire da? Dollaren er så fin for tiden..... Å har desverre ikke råd til å kjøpe hele sykkelen på bmxelement, vil jo støtte BMX miljøet her i Norge, Men det blir litt dyrt å kjøpe alt her!

Noen som har erfaringer med andre gaffler? Har prøvd odyssey gaffelen å syntes den var god:D

warland

Bestilt fra Empire flere ganger, har aldri hatt noe problem med de. Empires kundeservice er utmerkende bra.
"BMX is changing my perspective of the way i look at life" Sykkelen min

dAll

Trenger litt hjelp til forhjul

jeg tenkte å kjøpe G-sport birdcage felgen, men trenger hjelp til eiker, nippler og nav...

AHanssen

Wow, du har vist slanka deg siden sist! :P bare å bestille nå
det var en gang

Tønsberg Sebastian

Sitat fra: dAll på 17 juli 2011, 19:16:52
Trenger litt hjelp til forhjul

jeg tenkte å kjøpe G-sport birdcage felgen, men trenger hjelp til eiker, nippler og nav...

http://www.thehousebmx.com/Spoke.html

I love my bike!:)

the one taste.

dAll

Takk, men mente egnetlig kvalitet på eiker å nipler fra empirebmx å hvilke eiker som er bra!  Men trenger tips for nav :D

Tønsberg Sebastian

Sitat fra: dAll på 17 juli 2011, 20:30:49
Takk, men mente egnetlig kvalitet på eiker å nipler fra empirebmx å hvilke eiker som er bra!  Men trenger tips for nav :D

åja, odyssey eikene er veldig sterke.
I love my bike!:)

the one taste.

dAll

Vet noen om det følger med nipler pr eike? eller om det må kjøpes separat på empire?
er det bare å putte custom wheel i handlekurven også velge alle delene, så bygger de hjulet for deg? eller må man sende ekstra mail?

Hva tenker dere om dette oppsettet

G-sport ribcage felg
G-sport marmoset nav
Odyssey butted race eiker / DT Swiss Competition DB black spoke (litt usiker her)


Har noen gode/dårlige erfaringer med disse delene?

Ruggeland

G-Sport er bomproof. Hverken Ribcage eller Marmoset er spesielt lette deler men de tåler det meste, særlig hvis det bygges skikkelig. Bruk skikkelige deler hele veien og la noen som kan det bygge hjulet, så kommer det til å vare lenge. Hjul er det siste på sykkelen jeg sparer penger på. Jeg kjører G-Sport Rollcage (litt lettere enn Ribcage) foran og bak, samt DT Competition DB Black bak med Pro-Lock-nipler. Det følger med en nippel per eike, hvertfall fra Empire. Disse har pleid å være blanke, selv om ekene er sorte. Pro Lock-niplene er sorte og med en dråpe locktite i, så de sitter som spikret. Ikke alle som mener dette er verdt det, men jeg mener det og har gjort det flere ganger.

Ang bygging/lengde på eiker så kan Empire bygge for deg. Hvis du skal bygge selv skriver du hvordan du skal bygge hjulet i kommentarfeltet (nav, felg, eiker og antall kryss), så finner de riktig lengde til deg. De bygger forøvrig meget gode hjul på Empire. Har hatt tre hjul derifra, og de har tålt så å si alt.

Ellers ville jeg valgt et litt høyere styre hvis jeg var deg. Minimum 8,5, men det er litt smak og behag da. Vanlig lende på krankarmer er 175mm. Med mindre du har spesielle behov eller preferanser er det det du skal ha.

Fly styrelager: Pass på at du får hele settet. De selger både lagre og spacere løst, men du skal enten ha den pakken med begge deler i eller en pakke lagre og en med spacere.
Sitat fra: MCM på 26 oktober 2010, 15:19:49
Jeg tror dere trenger å putte et stetoskop opp i ræva for å lytte på deres egen drit.

dAll

ok, Tusen takk for hjelpen :D Men hvis jeg ønsker de svarte nipplene, så bare kjøper jeg de oog putter dem i handlekurven? Så bygger de hjulet med dem istedenfor de blanke?


Kjøper følgende

Birdgace felg
marmoset nav
Eiker: http://www.empirebmx.com/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=6778
Nipler: http://www.empirebmx.com/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=6775
Også putter jeg custom build wheel greia i handlekurven?
trenger jeg å skrive noe i komentarfeltet da, eller skjønner de at de skal bygge hjulet med de delene?


Hva er fordelen med 8.5 kontra 8.25 styre? Å trenger jeg spacere under stemmet selv med 8.5 høyde på styret?

Å det er dette som er riktig lager right? http://www.empirebmx.com/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=9517
Fly pleier jo å være greit det, så tror jeg går for det lageret!

Har du noen stem å anbefale som ikke er for tunge? Å er 48mm en grei lengde?

Håper ikke det blir alt for mange spørsmål for dere her, men vil bare at alt skal bli perfekt når man legger ned så mye penger :D

Ruggeland

Det vil jeg tro ang niplene. Du kan jo evt spesifisere det for de. Jeg pleier hvertfall å skrive hvordan jeg vil ha hjulet, så slipper man misforståelser. Ta med den byggedingsen i kurva og skriv et lite notat i kommentarfeltet. Fem sek. ekstra arbeid som kan spare deg uker med postgang hvis noe blir misforstått hvis du ikke hadde gjort det.

Det er ikke nødvendigvis noen fordel med høyere styre, men 8,25 har blitt ganske lavt i disse dager. Særlig siden du var nokså høy selv. Selv har jeg 8,7 styre, og jeg føler ikke det er enormt på noen måte. Både høyde og spacere er en smakssak, du kan ha lavere styre og kompasnere med masse spacere hvis du vil. Bare pass på at du har nok spacere så ikke stemet slår i top tube.

48mm stem er vanlig lengde. Like greit hvis du ikke har noen spesielle preferanser. Jeg ville gått for et stem som ikke var så fancy. Vanlig front eller topload (det siste er jo veldig i vinden om dagen, men personlig vil jeg heller spise et topload-stem enn å ha det på sykkelen min). Alt med wedges og fancy festeordninger har en tendens til å holde dårligere.

Lageret er helt riktig, det er både med selve lageret og spacere i det du linket til. Fly er bra.
Sitat fra: MCM på 26 oktober 2010, 15:19:49
Jeg tror dere trenger å putte et stetoskop opp i ræva for å lytte på deres egen drit.

dAll

Tusen Takk for veldig god og grundig hjelp :D
Da blir det nok bestilling i kveld!