hvliket program?

Startet av Kristian, 24 september 2007, 16:08:23

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Kristian

hallo
Meg og noen venner vil lage film, men man må jo redigere filmen.
hvilket program kan jeg bruke, hvis det ikke ligger på PC'en, hvor kan man eventulelt laste ned?

Det må jo gå ann å:
-legge til musikk
-klippe sammen filmklipp
-redigere begynnelse og slutt med eventuell tekst

OG! må man ha et spesielt kamera?

takk for svar! mvh. kristian ;)
Sitat fra: C-Man på 18 juni 2008, 17:42:24
Jeg er glad fordi Kristian knakk armen i går. Det betyr at vi andre kan progge i fred, uten å bli tatt igjen hele tiden.  :P

torgrim


SkedsmoSimen


Kristian

det fins ikke noe som er gratis?
som nedlastning av musikk, kanskje ikke helt lovlig, men.
Sitat fra: C-Man på 18 juni 2008, 17:42:24
Jeg er glad fordi Kristian knakk armen i går. Det betyr at vi andre kan progge i fred, uten å bli tatt igjen hele tiden.  :P

Ghetto

Windows movie maker.... Er gratis og ligger på fleste dataer som har windows... ikke noe spesielt bra... men ganske lett og lære seg!

SkedsmoSimen

movie maker funker greit, hvis du ikke bruker standaren som er der, som blå bakgrunn og den skrifta og det. lag en enkel redigering med tekst i hjørnet for eksempel og ikke noe farge bakgrunn.

Kristian

jaa, jeg fant det nå. må bare prøve meg litt frem, hehe.

noen som vet noe om hvilket kamera jeg kan bruke?
Sitat fra: C-Man på 18 juni 2008, 17:42:24
Jeg er glad fordi Kristian knakk armen i går. Det betyr at vi andre kan progge i fred, uten å bli tatt igjen hele tiden.  :P

KolbotnLars

du burde vel bruke hdd eller vanelig filmkamera..bruker du digitalt bildekamera blir filene ødelagt andre gangen du åpner prosjektet.. i moviemaker altså..

MM

selges vegas kun via nettet?

eirik s

Sitatdu burde vel bruke hdd eller vanelig filmkamera..
Jesus. Et "vanlig filmkamera" er et sånt som tar filmruller, dvs 8mm, 16mm eller 35mm. Ikke så mange som har det tror jeg, og ikke er det direkte kompatibelt med en PC heller. Lær dere begrep og uttrykk før dere begynner å gi råd...

Det du trenger for å bruke Windows Moviemaker (eller andre redigeringsprogram) er et videokamera med firewire-utgang (og evt inngang). De fleste (alle?) DV-kameraer har dette. Dette forutsetter også at du har firewire-kort på PC'en.
Med HD og DVD-baserte kameraer bruker du USB-kabel for å overføre filene, men der er det en del filformat-problemer inntil videre, i hvert fall hos Sony. Moviemaker er uansett ikke spesielt fleksibelt, men greit nok å begynne med, antar jeg...

Sitatbruker du digitalt bildekamera blir filene ødelagt andre gangen du åpner prosjektet.. i moviemaker altså..
Da tror jeg det er du som gjør noe galt, gitt.

CrimsoN

adobe premiere
Avid
Final Cut Pro
Sony Video Vegas

Fresno

#11
Sitat fra: torgrim på 24 september 2007, 16:10:09
Kjøp deg vegas 7 eller 8 på www.mpx.no;)

Ja du burde kjøpe det, det er virkelig verdt det, jeg kjøper alt jeg har på pcn min, alltid, IKKE støtt piratkopiering........


eirik s

Fra reglene: 8. Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold.

Fresno

Sitat fra: eirik s på 24 september 2007, 20:31:14
Fra reglene: 8. Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold.
ooOpppps. post edit

SK

Det kan dere gjøre med mobil for den saks skyld :P
Denna filma jeg og redigerte når jeg var ute å sykla for 2 uker siden.. ikke noe stress xD
- Streeter on the spare time -

"Swallow bitch! There's children starvin' in Africa!"