ene bakbremsen min sitter fast på hjulet :O

Startet av elenieN, 21 august 2012, 19:18:40

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

elenieN

Hei, jeg gjorde nylig et kjøp av en ny sykkel, og den kom så og si ferdig lagd, eneste jeg satt på var pedaler, styre/stem, pegs og forhjul, den hadde ferdigmontert bakbrems, som fungerte egentlig fint.


men når jeg var ute nå nettop og prøvde den ut så bremset jeg og syns det var utrolig tungt å tråkke etterpå :P var ikke så rart det med tanke på at den venstre bremseklossen bak sitter helt innpå bakhjulet, mens den til høyre er helt normalt. edit: kan noteres at den ikke satt klint oppå hjulet før jeg bremset for første gang


jeg har ikke peiling på hva jeg kan gjøre for å "slacke den litt ut" prøvde å skru litt der men det jeg fant bare fjerna hele klossen :P noen som har noen forslag?
// Nybegynner\\

cc

Først sjekk at hjulet faktisk står rett i ramma. Godt mulig du har tråkket litt hardt til og dermed dratt det nærmere på drivverksiden. Hvis hjulet står rett er det en fjær til hver bremsearm under festemutteren. Bruk unbrako for å løsne/låse bremsen, og samtidig en fastnøkkel for å justere fjæren så bremsearmen går like langt ut fra felgen på begge sider. Du må altså justere en side om gangen.

elenieN

#2
Ok tusen takk, skal se om jeg får tatt en titt på det når jeg kommer hjem fra jobb etterpå ^^ for prøvde å slacke på den med fjæren uten at det hjalp, men ja tenkte ikke på at det kunne vært hjulet som stod skeivt, for jeg er ganske stor :P
// Nybegynner\\

eirik s

Husk på at fjærene skal være strammet likt (sentrert brems), og at du derfur muligens burde ha strammet i stedet for å slakke på den ;)

eirik s

Her kan du se hvordan stramming av bremsefjærene fungerer. Det er snakk om en forbrems i dette tilfellet, så det han sier om kabeljustering og sånn er ikke så veldig relevant, men fjærene er det samme prinsippet (begynner på rundt 8 minutter):
http://www.youtube.com/watch?v=DjynkL8Tpc4#

elenieN

nice :) altså er ikke sikker på om jeg slacka eller stramma dem, har tittet litt på sykkelen og er usikker om evt hjulet er skjevt, er ikke umiddelbart synlig i værtfall. men skal teste dette, tusen takk :)  var forresten de videone der jeg så på når jeg satt sammen sykkelen (i værtfall for de få delene jeg skulle endre på ^^) men ja jeg har ikke rørt noe med bakhjulet eller bremsene før dette skjedde, regner med at det blir årnings!
// Nybegynner\\

eirik s

Hvis du ikke kan se om hjulet er skeivt, er det sannsynligvis rett nok for BMX ;)

elenieN

funka lite å justere på bremsen, skrudde likesågreit hele bakbremsen av fra top til tå og satt det på igjen ^^ og bakhjulet for skulle sette på peg der uansett, trenger erfaringa uansett for er 100% sikker på at det ikke er siste gangen jeg må skru noe der, så tenkte jeg likesågodt kunne lære meg det nå.

uansett så fungerte det, er usikker om det var pga jeg satte bremsen på, på nytt, eller om det var hjulet som var skjeiv da jeg rettet opp i alt, men det fungerer nå i værtfall :) ruller helt fint og begge bremseklossene klaffer på hjulet samtidig, fikk jeg justert på styrken jeg foretrekker i samme slengen :)




takker for all hjelp :)
// Nybegynner\\